Akan Datang!

Saturday, January 17, 2015

Review: Rise of the Planet of the Apes

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Matt Reeves
Pelakon | Andy Serkis, Gary Oldman, Keri Russell, Jason Clarke

Honestly, aku terhibur dengan reboot filem Planet of the Apes, Rise of the Planet of the Apes yang pada aku menjanjikan satu kehebatan baru dalam beberapa perkara. Pertamanya, filem ini menggunakan CGI yang gempak untuk menghidupkan situasi dan membawa satu level lebih tinggi untuk sebuah filem berkenaan apes. Semua falsafah dan evolusi beruk dan jiwanya dengan watak manusia menjadikan ianya sebuah filem tentang apes dan manusia yang sempurna. 

Nah, sekarang merangkak ke 10 tahun akan datang, muncul Dawn of the Planet of the Apes. Melangkau jauh dari kisah pertama, semua watak watak filem pertama dihilangkan menjadikan filem ni hanya disambungkan melalui Caesar si apes yang bijak dan berevolusi. Dan apa yang korang alami ialah sebuah kisah yang berat dan sangat sangatlah nampak seperti filem Nolan dan juga roh filem Godzilla yang dilakonkan beruk. 

Sejujurnya, filem ni milik Caesar. Kisah filem ni nampak tidak difokuskan kepada manusia dan menjadikan roh filem ni sangat lain macam. Mana tidaknya, kau akan lihat subtitle yang hanya menterjemahkan beruk bercakap, yang pada aku memberikan rasa sunyi dan juga diam tetapi pada masa yang sama memberikan peluang untuk kita melihat bagaimana interaksi beruk beruk yang berevolusi. 

Mungkin itu ialah antara benda best dalam filem ni. Namun pada akulah, aku rasakan moment beruk bercakap bahasa mereka antara babak babak yang agak payah nak hadam. Bukan kata tidak baik kea pa, cuma aku yang tidak dapat menerima hakikat ceritanya begitu. It seems funny sometimes. But aku faham semuanya dibina untuk nampakkan beruk itu lebih realistik. 

Caesar dan Koba, yang mana menjadi beruk tumpuan dalam filem pertama dibina sebuah konflik sendiri. Walaupun konflik manusia dan beruk bermula sebagai akar, filem ni sikit sikit berubah menjadi konflik Caesar-Koba yang sengit. Aku puji Koba yang pada aku memberikan roh filem yang kejam dan jujur. Koba ialah paparan kekejaman manusia terhadap binatang. Dan ya, Koba antara karakter beruk jahat yang sempurna. 

Caesar memang memberikan gaya beruk yang ada roh. Tidak dinafikan lakonan Andy Serkis berjaya memberikan Caesar sebuah emosi yang payah nak hadam kalau tak kena dengan pelakonnya. Caesar pula ialah bayangan kasih sayang manusia terhadap binatang dan pandangan binatang terhadap manusia. 

Teruja dengan visual beruk yang nampak realistik, dan juga babak babak yang mengkagumkan, Dawn of the Planet of the Apes punya moment yang sendiri. Menontonnya ialah sepertimana korang rasa ketika menonton Godzilla. Banyak babak babak sunyi, tetapi dengan bantuan skor muzik yang tepat dan jitu, bulu roma akan berjaya naik dan mata akan terlekat dengan sempurna menatap grafiknya. 

Tak semua akan hadam dengan filem ini. Banyak moment senyap yang perlu dihadam. Jadi, walaupun aku rasa filem ni memang layak dipuji, secara peribadi, aku pun rasakan sebegitu. Pujian pada kejayaan memberikan gambaran lebih berat dan dalam tentang persoalan manusia dan haiwan dan jiwa manusia dan sebaliknya yang membuatkan kita berfikir. Matt Reeves ibarat the next Nolan. Cuma beruk tulah Batmannya. 

3.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...