Akan Datang!

Friday, November 29, 2013

Review: Red 2

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Dean Parisot
Pelakon | Bruce Willis, Hellen Mirren, John Malkovich (klik untuk senarai penuh pelakon)

Dari Robert Schwentke ke Dean Parisot, itu tindakan yang bagus. Pada aku, arahan Schwentke sangat membosankan even aku tau filem pertama Red yang diterbit tahun 2010 tu sangatlah box office. Terlalu banyak elemen reunion sehinggakan karakter keep appearing dan appearing lagi sampai aku rasa apa lagi mereka nak reunite. Ditambah pulak dengan konsep reunion yang hanya sekadar reunion, aku kurang suka yang pertama. Tertidur aku dibuatnya. 

Thanks kepada Dean Parisot, aku rasakan Red 2 berjaya menarik aku kembali menyaksikan reunion versi lembut (versi kasar pada aku ialah Expendables!) ini dengan pandangan yang berbeza. Terima kasih jugak kepada Jon dan Erich Hoeber yang menulis kali ini. Tidak ada reunion yang terlalu besar, karakternya lebih kecil tetapi plotnya lebih menarik dan simple. 

Melalui sekuel ini, aku merasakan komedinya lebih baik. Malah, pada John Malkovich itu sendiri ada kekuatan yang sangat mengujakan. Red 2 berjaya menampilkan sisi si tua Malkovich yang sangat powerful. Even memang dia dah power dah since yang pertama, aku rasakan sekuel ini menguatkan lagi karakter ini dalam gaya lawaknya. 

Bruce Willis sangat ohsem. DItambah pulak dengan kemunculan Anthony Hopkins dengan watak mimic kepada Hannibal lakonan popularnya, dia memang jaguh yang memeriahkan filem ni. Lakonan Anthony Hopkins sangat pelik dan jarang aku nampak dalam filem filemnya sebelum ni. Melihatnya seperti melihat Hannibal Letcher dalam versi yang lebih sadis tapi lembut dalam permainannya. Ternyata, pilihan pelakon kali ni amat power. 

Plotnya sangat simple dan mudah. Dalam bentuk novel, kita dibawa menjelajah ke sana sini menyusuri mamat mamat tua ini dalam menyelesaikan cerita. Dan dalam pada masa itu juga, kita didedahkan dengan aksi yang aku rasa lebih banyak dan meriah dari yang pertama. Maka, aku rasakan apa yang Parisot bagi sangat memuaskan hati aku. 

So, dalam membicarakan filem ni, aku rasakan filem kali ni lebih baik dari yang pertama. Komedinya, aksinya dan juga gaya penceritaannya lebih baik. Yang tak bleh blah, filem kali ni menampilkan aksi ikonik yang menjadi ikutan filem Bollywood sekali lagi. Sedikit berbeza dan kurang menarik dari yang pertama, aksi itu nampaknya menjadikan Red 2 bakal diingati. 

Kali ini, ianya bukan sekadar reunion megastars! Red 2 ada tiga kata dalam menilaikannya. Satu, lucu. Dua, santai. Tiga, entertaining. Plotnya yang sangat rileks dan sekali skala mencuit amat mengundang tawa. Bruce Willis, John Malkovich, Mary-Louise Parker, Helen Mirren, Anthony Hopkins dengan Catherine Zeta Jones adalah reunion pelakon box office Hollywood yang sempurna. Filem komedi aksi ini berjaya buat aku rasa yang pelakon veteran seperti mereka masih ada aura. 

3.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...