Akan Datang!

Saturday, November 9, 2013

Novel : Confession of a Shopaholic (Sophie Kinsella)

Confession of a Shopaholic
Penulis: Sophie Kinsella
Penerbit: Dial Press

Aku tak baca romantik novel. Kalau Cecilia Ahern dan beberapa nama lain yang quite familiar with the genre memang hanya sekadar tahu pada nama. Ceritanya tak pernah baca. Buku Sphie Kinsella ini aku terbeli di jualan Big Bad Wolf tahun 2012. Pada masa tu, aku hanya tertarik dengan buku ini atas dasar sifat movie-tie-in melalui covernya. Selepas setahun menunggu, akhirnya aku baca novel romantik komedi yang sudah aku tonton filemnya ini. 

Ohsem. Aku tak tahulah sama ada angin aku sudah berubah genre ke apa, aku gelak dan tersenyum dengan Rebecca Bloomwood. I mean, untuk aku yang jarang membaca romantik komedi, Confession of a Shopaholic ni sangat kelakar. Malah, jika dibandingkan dengan adaptasi, novel asalnya lebih kelakar dengan gaya yang lebih santai dan cool. Sifat kegedikan Rebecca, serta situasi dia nak bayar hutang bank sangat gempak persembahannya. 

Filemnya dan novelnya sangat lain. Apa yang korang patut tahu, filemnya adalah padatan dua novel iaitu Confession of a Shopaholic dan Shopaholic Takes Manhattan. Jadi, jika membaca novelnya, korang sebenarnya baru jumpa fasa pertama hidup Rebecca sebelum meniti buku lain yang memberikan dunia lebih luas tentang watak ini. 

Sophie Kinsella sebagai seorang yang tahu financing menggunakan pengetahuannya dengan jaya dalam membikin komedi ini. Dalam novel ini, kita sebenarnya didedahkan dengan kehidupan membeli yang kadangkala terlepas pandang. Confession of a Shopaholic tidak terlalu gedik. Dialog yang simple dan juga gaya cerita yang sangat mudah membuatkan aku rasakan ini novel romantik komedi yang best. Oh, aku dah mula suka romantik komedi. 

4/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...