Akan Datang!

Thursday, March 24, 2011

Review: Kembar Siang

Hatta Azad Khan, antara barisan pengarah yang punya standard dalam pelajaran dan ilmu filem. Antara yang dikagumi kerana filem berjiwanya suatu ketika dahulu. Jikalau Hatta Azad Khan diletakkan dengan A Razak Mohaideen dalam satu gelanggang gusti, semestinya penonton akan menyokong Hatta Azad Khan kerana filemnya lebih berjiwa, ada moral, ada nilai dan juga estetikanya yang tersendiri. Berkesempatan menonton karya komedi Hatta yang keduanya selepas Senario Asam Garam yang pada aku adalah filem paling teruk dalam sejarah senarai filem Senario setakat ini, Kembar Siang. Sekali lagi, Kembar Siang hanyalah movie yang merendahkan martabat pengarahnya tersendiri. That’s it!

Keseluruhannya, filem ini tak ada apa pun yang boleh dibanggakan. Aku masih teringat bagaimana aku ternampak poster filem ini di Jitra Mall beberapa bulan dahulu.’Filem ini tidak memerlukan tagline’, itu tagline yang aku nampak di poster. Dan, balik rumah aku terus online dan tonton trailer di utube. Apa yang aku fikirkan adalah bagaimana pembinaan tagline itu sendiri sebenarnya mencaca merbakan filem ini. Selepas menonton tadi, aku sendiri tak faham apa perkaitan tagline yang terlalu komedi tetapi tidak ada maksud tersendiri dengan filem ini.



Kamal Adli sebagai Awal dan Awi, kembar seiras yang berbeza daripada perwatakannya. Awal punya kekasih, Ani (Intan Ladyana) namanya. Kisah kemudiannya memaparkan bagaimana Kamal cuba memenangi hati bapa Ani tetapi pada masa yang sama terikat dengan perjanjiannya dengan bapanya, Haji Sabran yang berkehendakkan Awi berkahwin dahulu sebelum Awal. Subplot lainnya memaparkan bagaimana Pak Din, pesaing kedai Haji Sabran dan juga kisah masyarakat yang selalu ditonton.

Pada aku, kisah ini terlalu pointless. Alur cerita yang utama nampak terlalu tidak ada penekanan. Nampak cuba berjalan bersama dengan beberapa plot yang tak penting dan membuatkan penonton terumbang ambing tentang apa yang cuba disampaikan. Plot Kamal dan Ani terlalu kecil dan tidak dikembangkan dengan baik. Pembinaan kisahnya, kemudian masalah perhubungannya sebelum berakhir dengan jinjang pelamin nampak terlalu simple dan malas. Malah, kemasukan watak Ana secara mengejut dan bagaimana Awi jatuh hati pada Ana juga terlalu simple dan terlalu cepat. Ada beberapa karakter pada watak Ana yang tidak dikembangkan dan menyebabkan berlaku plot hole. Contohnya, di akhir cerita sewaktu Pak Raffi dan Pak Wan bertemu, Ana dan Ani bertemu dan bermesra macam adik beradik. Tetapi, yang hairannya, kenapa sewaktu Awal bawa Ana mengintai Ani, reaksi Ani seolah tidak pernah mengenali Ana?

Malah, adegan juga ada yang overdose. Aku tahu perkara ini sudah wujud sejak dari Senario Asam Garam lagi (motor yang ditunggang Fimie Don terbelah dua di atas jalan raya! Nah, tak lucu pun.. malah annoying!). Sekali lagi, adegan motor Awi terbang dan meninggalkan beberapa biji tembikai di atas jalan raya... annoying!.. Tetapi, aku menyukai adegan kereta yang dipandu ke belakang. Semestinya stuntmannya professional. Itu perkara yang paling aku suka dalam filem ini.

Lakonan Awi nampak menarik. Tetapi, ada bayangan Shah Rukh Khan dalam filem My Name Is Khan. Jelas, memang Hatta nampak cuba untuk membina watak Shah Rukh Khan tersebut dalam file mini dengan kewujudan watak Kajol (disebut Kojol oleh Awi) dalam satu babak kecil dalam filem ini. Tetapi kadangkala gayanya terlalu eeew, menggelikan! Intan Ladyana nampak cantik bertudung. Tetapi, dalam banyak banyak karakter, Sathiya memang mencuit hati. Rozita Che Wan memang janda top class! Cuba untuk berkomedi tetapi tak menjadi, sorry!.

Keseluruhannya, file mini hanya picisan. Terlalu mengejar untung nampaknya MIG ni sehingga filem sebegini berani diangkat ke layar perak. Sepatutnya fikir dahulu kehebatan sesuatu skrip sebelum diangkat dan diterjemahkan. Keuntungan memang focus utama, tetapi paling penting fikirkanlah bagaimana penerimaan penonton. Kembar Siang bukan filem wajib tonton. 9 kecuaian dalam filem ini menandakan filem ini memang satu hasil kerja seni yang main main dan tidak mementingkan estetika. Hanya tahu duit dan untung! Apapun, baca 9 kesilapan yang dikesan dalam filem ini di sini:

5 comments:

FaNSuRi said...

Sib baik x tgk crita nih, lgpun tgk thriller pun pun dh tau, mesti crita yg tah apa2....thanks alot to u...

Muhammad Izuan said...

salam. pendapat saya:

sy donlod je. tak tgk wyg pun. bg sy cte dia tak teruk. ok. tp xda apa yg membanggakan.

tak sepatutnya jd filem, tp patut jd drama astro je. tp sy ske cte ni. sbb xyah pikir. letih balik keje, tgk cte ni... rasa relax2 je.

sblm ni sy menyampah tgk lakonan bionik tu. tp kali ni, sy btl2 suka cara dia berlakon. bg sy, dia berjaya melakonkan kedua2 watak dgn baik. tahniah...

unknown girlz said...

huhu..saya pun dolod jer..
sorry to say.. memang agak bosan la..

**aah la macam my name is khan..

harap diorg learn sth from this film,n filem seterusnya jgn spoil lagi.. peace :D

Elie Lily said...

xtgk ag cite ni..n rasanya cite ni bese2 je kot..
heee

Syazwana said...

naseb baek tak tengok
donlod je lah nanti
heee

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...