Akan Datang!

Monday, March 28, 2011

Jom Tonton 'Alang Rentak Seribu'....

Semester ni aku terlibat dengan dua produksi teater. Even my character is just in supporting role, aku tak kisah selagi aku boleh belajar serba sedikit pasal teater. Produksi pertama yang aku join semester ni ialah Cicik Mak Dara dimana di bawah arahan Nur Syazwani Ghafar dengan drama bertajuk Pulang. Satu penghormatan sebenarnya buat aku sebagai seorang yang terlalu baru dalam dunia lakonan.

Tonton teater Pulang di sini:
http://cikgumanstation.blogspot.com/2011/03/festival-teater-upsi-2011-pulang.html

Second production pulak ialah Men In Da House Production, yang bakal membawakan olahan skrip teater Syed Alwi (sasterawan negara), Alang Rentak Seribu. Aku berperanan sebagai watak supporting jugak iaitu sebagai cameraman dalam kru filem yang diketuai Tuan Nordin. Bakal dipentaskan 8 dan 9 April 2011, ianya adalah sebuah teater realisme yang wajib tonton. Jemputan ini aku tujukan buat siapa saja pembaca yang bergelar student UPSI.


Serba sedikit pasal Alang Rentak Seribu, kisah ini mengisahkan seorang lelaki yang bijak lagi genius bernama Alang. Sebuah produksi filem mahu menjalankan pengambaran di kampung tersebut dan Alang adalah orang yang akan membantu menghubungkan dua pihak (orang kampung dan orang filem). Pada masa yang sama, Tuan Nordin (pengarah filem dari KL) berkenan mahu mengambil gadis kampung untuk digandingkan dengan seorang pelakon hebat. Apa yang terjadi seterusnya adalah paparan penerimaan budaya bandar yang tidak serasi dengan suasana kampung. Malah, kisah ini juga akan menunjukkan realiti masyarakat kampung yang lebih luas pemikirannya.

Huh, minggu ke 13 ni sebenarnya aku dah dapat pelepasan kuliah untuk satu minggu. Surat pelepasan dah dapat, tapi rasanya aku tak dapat nak skip the whole week sebab makroteaching (latihan mengajar kecil kecilan di sekolah) dan beberapa test untuk beberapa subjek major bakal diadakan pada minggu tersebut. Apapun, aku fikir untuk undur diri sebenarnya tapi rasanya aku rasa aku boleh lagi bahagikan dua perkara penting dalam hidup aku, minat dan kerjaya. Malang sungguh apabila kerjaya tidak sealiran dengan minat. Tetapi tak ape, apa yang penting ianya akan menguji kebijaksanaan aku untuk membahagikan masa untuk minggu ke 13.

Luckily one of my presentation is finally done this morning (28 March 2011). Tinggal satu lagi presentation perlu disettlekan dan juga satu lagi sesi pengajaran perlu dilakukan. Harap2 sangat minggu 13 bukan minggu yang memecahkan kepala aku! Jangan ditanya kepada aku 'kenapa ko gatal sangat g ambik teater tu?!' Please, my answer is 'I take it because of my passion!'. DONE!

p/s: poster yang menarik. I like it. Even my face is not there.. well, extra will always be an extra.. haha

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...