Akan Datang!

Saturday, October 4, 2014

Review: The Other Woman

Tahun Terbit | 2014

Pengarah | Nick Cassavetes
Pelakon | Drew Barrymore, Leslie Mann, Kate Upton

Aku tak letak harapan sangatlah bila nak tonton filem ni. Gabungannya pun tak adalah menarik mana. Lagipun, aku agak skeptical dengan genre romantik komedi yang pada aku too simple and too easy for me. Tapi, entah macam mana, aku terlayan The Other Woman yang ada Cameron Diaz dan penampilan minah punggung besar, si Nicki Minaj ni. 

So far, sepanjang aku menonton, aku rasa filem ni tak ada lah best mana sangat. The big thing is, filem ni hanyalah seperti nak tunjuk ‘the power of woman’ dalam society. Its like depicting them boleh buat apa sahaja jika mereka ditipu dan ditindas. Yup, The Other Woman macam sebuah filem yang menunjukkan itu dan ya, si watak lelaki kita, semestinya jahat sejahatnya. 

Namun, aku tak adalah nak rasa nak kutuk filem ni disebabkan itu. Ianya hanyalah sedikit daripada keseluruhan filem. Apa yang aku rasakan selepas menonton filem ni, filem ni punya plot yang sangat murahan tetapi santai, namun punya cerita yang digarap dengan terlalu biasa dengan sulaman komedi yang biasa. 

The Other Woman ni berkisah pasal tiga orang gadis ni nak tumpaskan sorang lelaki yang menipu diorang. Tetapi, apa yang aku nampak dalam filem ni hanyalah sebuah filem pasal friendship dan sebuah filem yang tidak digarap dengan sempurna. Malah, ianya sebuah komedi yang sangat biasa. Mampu untuk ketawa, tetapi tidaklah ada lawak yang superb! 

Filem ni sebenarnya nampak lebih kepada sitcom punya komedi. Mungkin pada awalnya aku macam tak nak ketawa, tapi sampai satu part bila diorang ni nak mainkan si lelaki ni, itu part yang kelakar. Tetapi, aku rasa, kelakar tu just kelakar tipikal. I mean, kelakar yang biasa kita nampak dalam filem filem tv yang selalu ada kat Malaysia ni ha. 

Malah, aku tidak rasakan Cameron Diaz, Leslie Mann dan Kate Upton memberikan persembahan yang terbaik. Tetapi, gabungan mereka mungkin mewakili kekuatan wanita yang nak ditonjolkan dan dari sisi itu, mereka berjaya. 

Sebagai sebuah filem komedi yang terarah nak menyampaikan kekuatan wanita kepada dunia, mesej dalam filem ni mungkin berjaya disampaikan. Cuma, untuk menjadi sebuah filem yang menghiburkan untuk ringan ringan, secara peribadilah, aku rasa The Other Woman gagal untuk membuatkan aku rasa seperti menonton sebuah ‘permata’. Namun, ketawanya mampu ada, cuma ianya tidak pada babak yang luar biasa. 

Sederhana. Sebuah filem yang cuba push lawaknya ke depan, tetapi gagal untuk itu. Dan bercerita tentang cerita kuasa wanitanya, ianya sebuah filem ‘girl power’ yang boleh dianggap berjaya. 

3/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...