Akan Datang!

Tuesday, October 14, 2014

Review: The Hangover

Tahun Terbit | 2009
Pengarah | Todd Phillips
Pelakon | Bradley Cooper, Ed Helms, Zach Galifianakis

Dulu, masa filem ni kecoh dibibir fanatik filem, aku tak nak rasa untuk tonton sebab ya ianya macam agak kasar. Tapi, people keep talking about this film sampailah sekarang. Year by year, filem ni menamatkan sirinya pada 2013 dengan Hangover part 3 dan marathon filem ni pun bermula. Dan yup, aku rasa rugi lah pulak tak tonton filem ni yang ditayangkan tahun 2009 dahulu. Ianya sangatlah pelik, kelakar dan ada sesuatu. 

The Hangover bukan sebuah filem yang hanya menekankan kelakar, dan main main sesuka hati dan bagi penonton dengan visual bogel dan semuanyalah yang patut ada dalam filem Rated-R. Filem ni adalah filem persahabatan untuk dewasa. Orang dewasa takkan layan filem friendship kalau semua elemen ni tak ada. Pendek kata, ada mesej yang jelas, friendship tu selamanya. 

Filem ni bermula dengan simple, memberi misteri saat filem ni dibuka. Kemudiannya, dengan menggunakan alasan kukuh (rape drug) filem ni melangkau satu ruang masa yang dismpankan untuk misterinya, kemudian, dari hujung titik berakhirnya misteri itu, filem ni mula dengan bergerak ke belakang. 

Ya, agak sukar untuk aku teruja dengan misteri yang direka. The Hangover rasanya berjaya menerujakan aku dengan misterinya walaupun aku tahu semuanya hanyalah sebuah filem yang ringan dan tak ada apa apa pun yang perlu difikirkan. 

Honestly, sepanjang aku menonton filem komedi dewasa, aku harus katakan filem ni berjaya mungkin atas beberapa sebab. Komedinya salah satu lah! Tapi, apa yang penting ialah originality plotnya, dan segala penciptaan ceritanya yang sangat jarang (atau bagi aku, pertamakali) ditonton. 

Filem ni tak berat. Boleh bersantai santai. Dan semuanya sangatlah ringan sehinggakan kelakarnya sangatlah menjadi. Lakonan Bradley Cooper, Ed Helms dan Zach Galifianakis menghiburkan. Setiap dari mereka yang ada ciri masing masing berjaya menghidupkan sebuah kisah komedi dewasa yang sempurna. 

Komedi yang sangat pelik, macam tonton filem yang bukan filem. Lawaknya memang sangat sangat natural. Menonton The Hangover ni memang meringankan kepala. Memang tak hairanlah filem ni box office tahun 2009 dahulu. Ok, agak lambat untuk aku tulis review ni. Tapi, sekurang kurangnya, aku nak share keterujaan aku dengan filem ni. Ha3! 

4/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...