Akan Datang!

Wednesday, October 1, 2014

Review: Kochadaiyaan

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Soundharya Rajinikanth Ashwin
Pelakon | Rajinikanth, Deepika Padukone, Jackie Shroff

Kochadaiiyaan ni ialah filem Rajinikanth untuk tahun 2014 yang dikatakan tergendala suatu ketika dulu. Dan apa yang spesialnya pasal filem ni, ia menampilkan superstar ini dalam versi motion capture. Alah, yang digunakan dalam filem Hollywood tu. Obviously, korang akan nampak teknologi ni dalam Avatar. Menonton filem ni mungkin memberikan pengalaman baru. Tapi, sejauh mana filem ni boleh pergi, itu masing punya pandangan peribadi. 

Secara peribadi, Kochadaiiyaan menggambarkan ‘unity’. Based on opening scene, korang akan nampak yang filem ni ada satu team yang ramai, dari nama Chinese, ke omputeh, dan Indian. Gabungan mereka nampak yang Soundarya, anak kepada Rajini ni memang nak buat filem ni untuk jadi satu kebanggaan sempena 100 tahun sinema India bertapak di mata dunia. Malah, gabungan pelakon Bollywood, seperti Jackie Shroff dan Deepika Padukone memberikan gabungan yang kelihatan mantap! 

Namun, di satu sisi, apabila kita melihat kepada teknologi motion capture itu sendiri, filem ni nampak seperti ‘masih baru bertatih’. Tak banyak kekuatan motion capture yang dapat dilihat. Apa yang ada hanyalah visi Soundarya yang nampak gagal divisualkan dengan sempurna. Terlalu banyak movement character yang kurang menjadi, namun aku rasa sebagai sebuah buah tangan pertama, percubaan yang boleh tahan berani! 

Secara peribadi, Rajinikanth punya motion capture menjadi. Tapi sekali sekala ada cacat cela jugak. Deepika Padukone dan Jackie Shroff, obviously kegagalan yang sangat tinggi. Namun, apa yang sangat gagal untuk dipaparkan dengan baik ialah gerak mata dan mulut yang kurang lebih nampak seperti orang juling dan malas nak bercakap. 

Tetapi, aku tak nafikan yang filem ni punya plot yang sangat mantap. Kalaulah filem ni dibikin menggunakan teknologi biasa, dan menggunakan real human filem ni mungkin sesuatu yang superhit. Mungkin peminat Rajinikanth akan menjadikan filem ni sekuat Endhiran dan juga Sivaji. The plot pada aku sangat baik pada kejutannya, malah dialog dan persembahannya juga cantik. 

Lain daripada tu, Kocadaiiyaan juga ada moment yang energetic (jika korang tutup mata pada kegagalan motion capturenya). Filem ni menyajikan visual yang amazing walaupun gerak kerja suntingannya sedikit face pace untuk menutup beberapa kelemahan motion capture. 

Apapun, AR Rahman berjaya memberikan soul dan jiwa kepada filem epic ni. Aku rasakan yang mood filem ni banyak dibantu dengan skor muzik dari pengarah muzik ini. Kalau tidak, ianya hanyalah sebuah filem yang tidak ada jiwa. Agak sukar untuk merasa roh sebuah motion capture yang kurang menjadi jika pengarah ini tidak jumpa jalan untuk tuil semangat filem ni dengan skor yang sesuai. 

Amazing plot and storyline namun disebabkan kegagalan motion capturenya yang kurang menjadi, Kochadaiiyaan akhirnya flop! Peminat mahukan Rajinikanth yang perfect, namun filem ni gagal untuk menyajikan itu. Tapi lah kan, untuk sebuah anjakan sejarah sinema India, Kochadaiiyaan akan diingati kerana percubaan pertamanya yang berani untuk menerima kegagalan. 

4/5 (untuk plot) 
2/5 (untuk motion capture)

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...