Akan Datang!

Saturday, October 18, 2014

Review: The Hangover Part II

Tahun Terbit | 2011
Pengarah | Todd Phillips
Pelakon | Bradley Cooper, Zack Galifianakis, Ed Helms

Bradley Cooper, Zack Galifianakis dan Ed Helms kali ni kembali lagi. Yup, aku sukakan semuanya pasal The Hangover yang pertama. All the plot, the comedy dan semuanya berjaya memberikan aku satu ruang baru untuk filem komedi dewasa. Tapi, entah kenapa, aku rasa Todd Phillips ni macam terlalu teruja dengan yang filem pertama lantas bawa skrip yang pertama, fotostat dan wujudlah The Hangover Part 2! 

Yup, The Hangover Part 2 ni ialah versi fotostat. Kalau dah fotostat, agak agaknya macam mana ya? Bayangkan kau ambil gambar full colour yang sangat cantik, letak molek molek atas mesin fotostat, dan press the button. Maka, salinannya akan jadi gelap, yang kaler cerah pulak akan jadi cerah, dan yang hitam akan jadi lebih gelap. Begitulah The Hangover Part 2. 

Oh, aku nampaknya tercakap lebih pasal mesin fotostat lebih dari The Hangover Part 2. Ginilah, senang cite, filem ni sebenarnya punya plot yang sama je dengan yang pertama. Korang akan perasan yang filem ni ada elemen dan ciri ciri yang sama dengan filem pertama, lihat saja pada permulaan plot, episod lupa ingatan, dan misi mencari someone yang hilang. 

Cuma, apa yang berbeza dalam filem kali ni ialah, filem ni seolah olah reboot The Hangover. Alah, macam reboot Spiderman, Spiderman akan jadi lebih dark! Bila reboot The Hangover, maka The Hangover akan jadi lebih dark! Setting kali ni ditukar ke Thailand, dan segala kerja filem nampak lebih gah dan gelap untuk menutup screenplay yang copy pasta tu! 

Tapi tak apalah, pandangan aku, kalau copy pasta pun, tapi still entertaining, ianya worth to watch. Malangnya, aku tidak rasakan filem ni better dari yang pertama dari segi plot. Pasal apa? Pasal keterujaannya sudah hilang. Kita perlukan something yang baru. Plot yang lebih segar untuk wolfpack ini! Apa yang ada hanyalah komedi tipikal yang menjadi. Itu sahaja pengubat untuk menonton! 

Tolak plot copy pasta yang ada, aku rasakan komedinya masih menjadi. Dengan gabungan tiga pelakon yang sangatlah menjadi tu, mereka berjaya membuatkan penonton macam aku untuk judge filem ni sebagai teruk dari plotnya. 

Dari segi visualnya pula, aku rasakan filem ni punya visual yang lebih ganas dan gelap. Bagaimana Thailand digambarkan dalam filem ni agak natural dan kasar, namun itulah yang membuatkan filem ni meriah dan cantik. 

Totally filem fotostat. Komedinya pula tak dinafikan menutup kelemahan besar tu. The Hangover Part 2 memang mengubat peminat filem pertama untuk rasa filem ni dalam situasi berlainan. Pada aku, ubat tu tiada sebab aku mengharapkan plotnya segar dan bukan hanya sekadar repetition. Apapun, tolak tambah campur bahagi, filem ni masih menghiburkan untuk sebuah filem santai. 

3.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...