Akan Datang!

Saturday, December 27, 2014

Review: The Interview

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Evan Goldberg, Seth Rogen
Pelakon | Seth Rogen, James Franco, Randall Park, Lizzy Caplan

Filem ni memang agaklah kontroversi sehingga aku mahu terbitkan review ni pun rasa macam takut takut. Al maklumlah, terorismanya sangat tinggi tatkala kompeni filem ni ditawan oleh gerila internet sehingga memaksa penerbitnya untuk tunda filem ni punya tayangan. Dan in the end, filem ni end up untuk ditayangkan di panggung kecil dan juga melalui aktiviti lanun siber yang besar. 

Cerita ni dan kisah kisah di sebaliknya mengingatkan aku kepada Zoolander. Malah, filem yang paling dekat dalam menunjukkan keberanian Hollywood a.k.a Amerika untuk mendajalkan negara Korea Utara ialah Team America: World Police. Zoolander tu hal yang berbeza kerana ianya menggambarkan Hollywood mahu bermain main dengan Malaysia. 

Dalam kes North Korea ni, Amerika nampaknya menjadikan filem sebagai nuclear untuk menjadikan mereka hero a.k.a savior kepada umat negara yang dipimpin dictator itu. Melalui The Interview, filem ni cuba untuk membangkitkan satu semangat untuk melawan dan menundukkan pemimpin Kim Jong-un yang mana menjadi dictator di negara itu. 

Senang cakap, Amerika nak jadi 'nabi'. Lihat saja diskusi diskusi mereka yang sebenarnya cuba menjentik perasaan untuk bangun melawan yang terdapat dalam filem ni. 

Filem ni memang boleh dikatakan satu idea yang memang akan merevolusikan Korea Utara. Ideanya mungkin nampak bermain main dengan komedi, tetapi apa yang terselit di dalamnya ibarat satu spark yang kalau perciknya atas kertas, ianya akan terbakar dan membesar. Ianya sebuah filem yang mampu untuk menundukkan jika mereka faham dan mahu. 

Melalui James Franco yang memang digambarkan sebagai pakar untuk korek rahsia, filem ni cuba untuk mengejek dan juga menjadikan dictator Korea Utara itu dipandang sebagai manusia. Dan sebenarnya, ejekan Amerika kepada North Korea memang sangat sangatlah pedas sehinggakan semua aspek Kim Jong-un dipaparkan sangat sangatlah negative. 

Filem ni bermula dengan agak biasa. Pada aku yang kurang menggemari Seth Rogen, filem ni aku kira agak mendatar dan hanya bergerak babak demi babak dengan gaya Seth yang biasa kita tonton dalam filem filemnya. Pendek kata, kalau korang tak suka Seth, mungkin perjalanan sebelum mereka ke Korea Utara tu agak agak lambat dan ‘siput’. 

Namun, filem ni mula menjadi nakal pada pertengahannya. Walaupun skripnya cuba untuk seboleh bolehnya memberi kenakalan berganda, filem ni sebenarnya lebih banyak bermain dengan Kim Jong Un yang diberikan layanan sebagai penjahat yang agak pandai putar belit fakta. 

Pada aku, filem ni mungkin sebagai hiburan yang enjoy, sebabnya aku bukan penduduk Korea Utara. Mungkin aku tak tahulah memang kediktatorannya itu kalau betul buruk, mempermainkan dengan cara ni memang tak menyedapkan hati. Bayangkanlah kalau Pak Najib tu dibuat main sebegini rupa dan end up mati sebegitu rupa.  

So far, aku enjoy dengan katty perrynya, juga lawak bodoh yang memang gaya Seth dalam filem ni. Namun, ianya memang agak panas dan pedas sebab filem ni mempermainkan seseorang yang betul betul wujud. Apapun, kalau korang nak tonton filem ni, senang je cara nak enjoy. Pejam mata dan bayangkan yang ianya tak ada kaitan dengan realiti. Then you’ll enjoy it! 

3.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...