Akan Datang!

Thursday, December 4, 2014

Review: Singham Returns

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Rohit Shetty
Pelakon | Ajay Devgan, Kareena Kapoor, Anupam Kher

Apa gunanya Bollywood kalau tak ada elemen aksi aksi yang beyond pemahaman fizik dan sains. Memang filem filem aksi sebegini, even memang nampak sudah ditelan zaman untuk dihadam sebagai hiburan serius masih lagi diterima sebagai identity. Singham contohnya. Adaptasi filem tamil yang dilakonkan Ajay Devgan memang ikonik. Memang Rohit Shetty yang terkenal dengan genre sebegini, berjaya menjadikan Singham sebagai satu ikon polis yang ohsem! 

Singham ni ibarat satu superhero yang memang melebihkan kuasa polis. Disebalik cerita tentang rasuah yang tipikal, watak Singham dihidupkan dengan kuasa adiwira yang sangatlah komikal tetapi berjaya menjadi sebuah watak yang diterima. Hiburan dalam filem Singham memang melampau lampau aksinya, tetapi Rohit Shetty memberikannya sebagai satu parody yang berjaya. 

Filem Singham Returns kembali untuk mempersembahkan jalan cerita baru untuk watak Singham yang sukses dulu. Berdasarkan plot yang rasanya tidak seperti yang pertama (yang mana plotnya dipinjam dari filem asal lakonan Surya), Singham Returns menggunakan plot asal yang lebih menyerlahkan penulisan gaya Hollywood. 

Singham Returns berkisar tentang Singham, dan kisah kisah politikus India dalam usaha untuk memenangi pilihanraya. Cerita yang pada aku sebenarnya sebuah kisah yang biasa. Dan di sini, Singham Returns tidak mampu untuk memberi cerita yang baru. Malah, watak Ajay Devgan yang digandingkan dengan Kareena Kapoor nampak seperti plot yang dibina untuk comic relief yang agak kurang menjadi. 

Plot Singham Returns gagal menyerlahkan cerita yang baru. Namun, meletakkan Singham dalam satu situasi political nampak memberikan ruang untuk suasana heroic itu ada. Walaupun filem ni tidak sehebat plot yang pertama, rasa hiburan itu masih ada. 

Rohit Shetty juga nampaknya gagal untuk memberikan aksi aksi yang ikonik seperti dalam filem pertama. Filem pertama yang memparodikan scene filem Red (lakonan Bruce Willis) berjaya memberikan rasa kagumnya yang tersendiri. Walaupun kali ini, Rohit Shetty cuba memparodikan adegan dari filem Mission Impossible 3, ianya masih gagal menjadi ikonik seperti filem pertama. 

Pendek kata, filem ni agak biasa dari segala sifat. Ajay Devgan mungkin pada aku nampak lebih sasa dari filem pertama. Tetapi, dengan plot yang agak biasa dan boleh diagak, ditambah dengan babak babak ikonik yang tidak berjaya dibina, filem ni sebenarnya agak kurang menyerlah bagi sesiapa yang pernah menonton filem Rohit Shetty. 

Aku suka babak tembak menembak yang sangat sangat best! Penataan bunyi senjata api dengan muzik yang agak sederhana memberikan ruang untuk penonton berasa berada di sekitar kawasan tu. Itu mungkin part yang best. Babak letupan, dan scene tembak menembak atas jambatan tu sangat hebat! Nampak seperti New York saja! 

Totally sebuah filem yang gagal untuk menyerlah kekuatan filem pertama. Untuk hiburan, filem ni mungkin tidak membosankan. Cuma, untuk menjadi istimewa seperti filem pertama, filem ni perlu lebih bombastic dari segala sisi. Kurang babak yang melawan fizik menyebabkan adegan filem ni tak tumpah macam filem biasa. Namun begitu, aku salute aksi dan mesej yang nak disampaikan. Tak dinafikan, Singham Returns menunjukkan yang polis memang tak boleh dipandang sebelah mata. 

3.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...