Akan Datang!

Monday, September 29, 2014

Review: Kawan Aku Mati Dalam Rumah Sewa

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Hashim Rejab
Pelakon | Kumpulan Bocey, Eppy Kodiang, Yassin

Tahap filem ni boleh dikatakan umpama kau campak pelakon Bocey tiga orang ni dalam hutan, dan biarkan mereka cari jalan pulang. Ada yang sesat, ada yang masih blur blur dan ada yang masih bersuka ria. Dan keseluruhannya, mereka akan sesat sebab tidak tahu jalan pulang yang sebenar. Maka, Kawan Aku Mati Dalam Rumah Sewa ialah ‘hutan’ itu, dan Bocey ialah pemain yang gagal cari jalan pulang. 

Nampak benar filem ni seperti sebuah benda yang umum. Tak ada cerita yang spesifik pada awalnya, blur blur tapi sedaya upaya menghappykan penonton dengan lakonan kumpulan Bocey yang bersahaja. Taklah bersahaja mana, cuma mereka menjadi diri mereka sepertimana kita lihat di pentas di siaran siaran tv. 

Sebuah filem bodoh. Dengan Bocey yang cuba membodohkan lagi keadaan, filem ni jadi sampah yang sangat busuk. Dengan skrip yang betul betul tidak kuat, tidak ada aura, tidak serius, dan semua elemen stupidity yang gagal menghairahkan penonton untuk ketawa, Kawan Aku Mati Dalam Rumah Sewa ni hanyalah indah pada tajuknya saja. 

Pasal pe? Pasal aku bila dengar tajuk ni, lantas aku teringatkan filem I Know What You Did Last Summer yang menggunakan tajuk yang sangat panjang giler! Pada dasarnya, tajuk filem ni unik, tapi tulah, hanya tajuk je unik, tapi filem tah pape! 

Ye, memang Bocey tu dicampak ke dalam filem ni untuk melawak. Tapi, kalau nak melawak sahaja, tanpa ada cerita yang tough dan meyakinkan, baik kau buat sketsa wahai encik Hashim Rejab. Aku tidak ada masalah dengan apa yang Bocey sampaikan, tapi aku ada masalah dengan cara berceritanya yang sangat menyesatkan. 

Mana tidaknya, kisah bermula dengan pengenalan tiga watak, yang pada aku sangat terlalu luas dan tidak penting mana untuk diceritakan. Tajuknya juga kelihatan tidak relevan apabila filem ni tidak mampu menyampaikan apa yang ingin disampaikan dengan cara baik. Kehadiran Epy Kodiang pada pertengahan filem sudah lambat. Filem ni dah hancur saat Epy masuk, dan kat situ baru kau mula nak bagi ‘the game’? 

Sepatutnya, plot Epy Kodiang tu bermula lebih awal, lebih dikemaskan, dan bahagian awal filem yang nak fokus pada lawak Bocey, dibuang sahaja jika tidak diperlukan. Ya, aku mahu lihat filem! Bukan sketsa! 

Ah, tak dapat dinafikan yang filem ni memang sebuah kesampahan yang amat. Aku bukanlah fans Bocey, tapi aku yakin mereka mampu untuk pergi lebih jauh jika mereka berada dalam pengarah yang lebih cantik gaya komedinya. Ops, tambah sikit lagi, jika mereka berada dalam sebuah skrip yang kemas dan memuaskan, itu mampu angkat mereka juga. 

Totally a crap, tak ada apa yang mampu ditonton melainkan sebuah filem yang malas, tidak ada roh, sesat lagi menyesatkan, dan bodoh. Sebuah filem yang tidak menggambarkan kekuatan Bocey yang seharusnya ada. Sesuatu kegagalan tahap dewa untuk pelakon ini bangun. Aku teringat bagaimana SepahTu mampu beraksi dalam movie mereka dengan jaya. Dan Bocey, hmm… mereka dijatuhkan sebelum mampu naik.

1/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...