Akan Datang!

Wednesday, September 3, 2014

Review: Bad Neighbors / Neighbors

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Nicholas Stroller
Pelakon | Zack Efron, Seth Rogen, Rose Bryne

Ish, sebenarnya aku nak rekomendasi filem ni pada penonton memang agak payah. Bukan apa, filem ni memang sebuah filem yang sangatlah ‘nakal’ dan tidak sesuai untuk golongan yang betul betul belum cukup umur. Al maklumlah, kalau dah namanya ada Seth Rogen dalam filem ni, semestinya korang akan paham apa yang bakal korang saksikan dari A sampai Z. Neighbors, ataupun dikenali juga sebagai Bad Neighbors memang hanya untuk dewasa. 

Oh, kejap! Ada Zack Efronlah! Bukan ke dia ni mamat yang berlakon dalam filem filem Disney tu? Hah, yolah tu. Kalau korang nak tahu, korang akan menonton Zack Efron dalam sebuah persembahan yang sangatlah mengejutkan. Dia bukan lagi seperti dulu. Dia bukanlah seorang mamat yang hensem, kacak dan baik lagi. Kini, dia nakal, dan juga ‘bad boy’. Sungguh keciwalah penonton yang memoooja lelaki ini sambil menyanyi lagu lagu dari High School Musical. 

Bagaimana pula dengan ceritanya? Oh, sangatlah simple. Dari awal filem, hinggalah akhir filem, korang akan menyaksikan dua pergaduhan antara jiran jiran. Dan itulah asas cerita ini yang mempertemukan Zack Efron dan Seth Rogen. 

Nicholas Stroller punya arahan sebenarnya membawakan sebuah komedi yang sangat biasa. Pada aku, walaupun filem ni dipenuhi lawak yang sangat nakal, ianya tidak mampu untuk memberikan kekuatan pada lawaknya. Mungkin kita akan rasa terhibur, namun ianya masih tidak mampu untuk membuatkan kegersangan untuk lawak kelakar hilang. 

Penulisan Andrew J Cohen dan Brendan O’brien hanyalah biasa biasa. Ianya mampu untuk membantu membina a new Zack Efron dan memberi ruang untuk penonton ini menyerlah. Namun, untuk membawa Seth Rogen keluar dari persembahannya yang agak annoying, aku rasa ianya masih gagal. Sorry, im not Seth Rogen fan. 

Filem yang ‘nakal’ ini semestinya meminjam gaya Seth Rogen. Iyalah, dia pun selaku penerbit bagi filem ni kan bersama James Weaver dan Evan Goldberg. Jadi, apa yang anda bakal saksikan hanyalah sebuah filem yang dipenuhi dengan parti, seks, naked girls (kalau tonton edisi unrated), dan juga drugs. Maka, moralnya di sini, jangan biarkan kanak kanak menonton, jika korang malas nak jawab soalan soalan berjela yang bakal diterima. 

Personally, aku rasa filem ni tak terlalu bosan. Ianya cuma tidak mampu untuk membesar menjadi sebuah komedi. Aku nampak juga Zack Efron seolah olah menghampiri sebuah lakonan psychopath dan Neighbors juga sudah menghampiri filem thriller / psiko. Lihat saja pada perubahan watak Zack Efron dari masa ke semasa. Imbalance dan misteri… 

Apapun, bagi yang suka filem nakal macam American Pie, ataupun filem Seth Rogen sendiri, mungkin filem ni buat korang. Pada aku, filem ni tak lebih daripada sebuah filem ‘nakal’ untuk rehatkan kepala otak. Namun, secara jujurnya, komedinya agak kurang apabila filem ni tertidak sengaja bertukar menjadi sebuah filem yang hampir kepada psycho / thriller. 

3/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...