Akan Datang!

Saturday, September 20, 2014

Review: A Haunted House 2

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Michael Tiddes
Pelakon | Marlon Wayans, Jaime Pressly, Essence Atkins, Gabriel Iglesias

Tidak seperti filem yang pertama yang boleh dirasakan jenakanya walaupun agak bodoh, A Haunted House 2 sedikit mengecewakan. Entah tang mana kurang silapnya, A Haunted House 2 nampak seperti terdesak untuk dibina, disiapkan, dan ditayangkan. Filem ni tidak berupaya untuk menjanjikan lawak bodoh yang menjadi dan menjadikan A Haunted House 2 lebih stupidity dari filem predesessornya yang ditayang tahun lepas. 

Jaime Pressly, minah yang menggantikan Essence Atkins nampak menjadi factor utama. Lakonannya hilang, keras dan malas. Aku rasa yang si Marlon macam tak boleh nak blend in dengan dia, dan si Jaime ni pun macam kurang nak beraksi bersama dengan Marlon. Kesian, macam terdesak je aku tengok Jaime Pressley ni berlakon. Kenapa eh? 

First half filem ni berjaya ulang komedi yang disajikan filem pertama. Komedi macam anjing mati, dan kegilaan seks pelik Malcolm mungkin ulangan yang korang akan sedar. Tapi, lawaknya mula turun sedikit demi sedikit apabila filem ni mulai hambar di pertengahan. Dan in the end, filem ni hanya menjadi filem komedi yang gagal. 

Mengambil kisah The Conjuring, ditambah dengan beberapa filem lain yang aku tak ingat tajuknya, aku nampak A Haunted House 2 nampak terdesak untuk dimasukkan komedinya. Keterdesakan ini sebenarnya memberi ruang untuk filem ni menjadi sampah yang tidak berjaya untuk komedi, tapi sekadar menjadi penyambung kepada ceritanya yang pertama. 

Ternyata walaupun filem ni lack of comedy, dan lebih teruk dari yang pertama, filem ni sebenarnya menyimpan plot yang sempurna untuk sekuel yang ketiga. Namun, aku rasakan plotnya bukanlah major point yang harus dilihat kerana kalau nak lihat plot, better lihat filem biasa yang tidak bergenre parody. Apa yang penting ialah kekreatifan mensampahkan filem yang sempurna. 

Yup, semuanya macam ada yang tak kena. Dari lakonan, hingga ke Anabelle yang menjengkelkan, semuanya tidak mampu untuk membuatkan aku gembira dengan lawaknya. Menjengkelkan yang amat. 

Kalau nak bandingkan filem ni dengan filem pertama, korang akan sedar filem ni lebih sakit untuk ditonton kerana filemnya kurang berkesan dari banyak aspek. Dan filem ni ialah sesuatu yang terlalu sia sia untuk aku sia siakan masa. Dan untuk hiburan komedi parody, aku sudah mula lihat yang filem parody yang mula naik pada A Haunted House sudah mula mengalami era jatuh semula pada A Haunted House 2. 

2/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...