Akan Datang!

Friday, April 5, 2013

Review: The Croods

The Croods memang super duper lawaknya. Filem yang memang menampilkan setting ala ala kartun Flinstone ini nampaknya ada kekuatannya yang trsendiri. Karya Dreamworks memang tak dapat dinafikan lagi memang punya kekuatan yang tersendiri. Walaupun pada akulah, The Croods tidak mengikut formula biasa sesebuah filem komedi macam ada watak jahat dan baik yang jelas dan ending yang besar, The Croods tetap ada keistimewaannya tersendiri. 

Pengarah Kirk De Micco dan Chris Sanders yang terkenal dengan filem sebelum ini, How To Train Your Dragon membawa satu kisah prehistoric yang memang agak sukar dibayangkan dengan kepala hotak. Justeru, memang kalau tonton The Croods, toksah pikirlah logik akal korang untuk diserap dengan babak babak yang luar biasa dan melawan reality dalam filem ni. 

Anggap saja The Croods filem komedi yang gila gila. Yes, memang gila sebab The Croods mengisahkan bagaimana satu family yang kuat dan juga gembira terpaksa mengembara apabila rumah mereka yakni gua tempat reka huni musnah akibat perubahan dunia pada zaman tersebut. Well, honestly, aku agak tak boleh nak hadam idea perubahan dunia macam tu sebab it is beyond my imagination. 

Nah, the adventures akhirnya yang secara perlahan lahan membuka mata The Croods yang agak terkebil kebil dan ada perasaan ‘wow, tu apa?!’ akhirnya membawa kepada komedi komedi yang disajikan. The Croods tidak membina komedinya dengan watak watak jahat dan baik. Dalam filem ini, kesemuanya watak adalah watak yang baik. Apa yang menjadi penghalang mereka ialah dunia mereka sendiri. 

Jalan ceritanya kadangkala boring jugak. Tapi, bila disongokkan dengan adegan yang agak ceria pada awalnya, permulaan filem ni berjaya membawa penonton bergembira dengan geng The Croods ini yang luar biasa skillnya. Yelah, jatuh sana sini tak sakit. Tak mati. Tipikallah bagi kartun. Then, bila dah ke tengah,filem ni dibawa ke alam yang agak aneh untuk menggambarkan sebuah zaman prehistoric. Tetapi, untuk sebuah zaman prehistorik fantasi, acceptable.

Kesemua pergerakan plot berdasarkan kepada imaginasi sebenarnya. Hampir kesemuanya adalah imaginasi kreatif yang kalau kita tengok dalam reality, confom tak boleh buat. Namun, aku tabiklah sebab entah kenapa aku rasa macam fun dan agak excited melihat journey diorang walaupun diorang sedang membohongi aku dengan adegan adegan yang tak logik langsung. 

But yea, itulah animasi. The Croods tidak bercakap dengan lawak yang kosong. Apa yang filem ni nak sampaikan ialah tentang perubahan. Ya, dunia berubah. Dan manusia juga perlu berubah. Keseluruhannya, apa yang adventure ni nak sampaikan hanyalah tentang perubahan. 

Walaupun aku rasakan suara Nicholas Cage tidaklah sebagus mana dalam membawa watak Grug, filem ini taklah cacat. Cuma aku rasa macam kekok je Nicholas Cage dalam menuturkan dialog dialognya. Pelakon yang lain menarik dan menjadi. Papepun, The Croods memang pengembaraan komedi slapstik yang memang lucu dan kelakar. Walaupun bukanlah antara filem paling kelakar, namun The Croods taklah teruk. Still acceptable. 

3/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...