Akan Datang!

Friday, May 6, 2011

10 Nota Tentang Kuala Kubu Bharu

Aku tulis ini pada pukul 6.43 pagi sementara menunggu rakan aku yang masih enak tidur mengambil aku di stesen keretapi Kuala Kubu Bharu menggunakan Microsoft Word. Hari ni mau bercakap pasal Kuala Kubu Bharu yang sudah hampir satu minggu aku tinggal. Next week aku akan mengajar. Entah apa yang aku nak ajar pun aku tak tau. Tapi, itu bukan satu perkara yang penting. Aku nak cerita pasal beberapa perkara yang aku perasan pasal Kuala Kubu Bharu.

1. Celcom Broadband amatlah berguna di sini, percayalah! (tak taula kalau P1 atau Maxis or Digi pun amat berguna juga)

Disebabkan keadaan posisi pekan ini terletak berhampiran empangan Kuala Selangor yang begitu besar dan gah, semestinya Kuala Kubu Bharu dikelilingi bukit bukau yang memang membuatkan pekan ini aman. Sebagai penggila blogger mahupun muda mudi penggemar Facebook, maka untuk mendapatkan capaian internet di sini amatlah terhad. Percayalah, seperti kata aku suatu ketika dahulu, internet di sini memang suck! Tapi, thanks to Celcom Broadband yang walaupun kelajuannya macam siput, tetapi boleh lagi untuk aku mengupdate blog dan juga mengakses Facebook. Ah, boleh juga untuk cari bahan mengajar.

2. Makanan sini sebenarnya mahal seringgit (rasanya laaa..).

Beberapa lama aku berada disini, aku sedar yang makanan kat sini sebenarnya mahal seringgit. Capaian had membeli untuk makanan tengahari saja sudah mencapai Rm8 jika ditambah dengan sebeg titisan teh o ais dalam plastik lutsinar. Sejauh mana aku tukar selera, tak pernah makanan aku bawah dari Rm5. Di tanjung malim, kalau sekadar ayam campur sayur, harganya hanya mencecah Rm 4.50. Di sini, dengan kuantiti yang sama, harganya rm5.50.

3. Pekan KKB memang kompleks (bukan kompleks beli belah dol!)

Dah seminggu aku tunggang motor aku macam kuda ke hulu hilir pekan kecil ini. Tapi, tak pernah pernah aku dapat hafal laluannya dan juga kedai kedai spot. Maybank, Fazlina Maju dan 7Eleven sudah dapat aku kenalpasti. Namun, bermain dengan jalan pekan yang lebih banyak jalan one way dan kurang parking lot (walaupun aku hanya ada sebiji basikal enjin tua) amatlah memeningkan. Pernah sekali, masuk pekan n sesat tak tau nak keluar macam mana. Mungkin aku perlukan sedikit masa. Tetapi, jangan risau, jalan ke sekolah sudah dapat aku hafal. Don’t worry, will reach the school safely.

4. KKB memang cukup aman (best kalau make a date wit GF kat sini)

Kalau sesiapa yang tak pernah datang KKB, memang KKB nampak macam pekan yang amat terpencil dan begitu membosankan. Tetapi, kalau korang bosan, sini banyak port port hutan yang korang boleh buat ‘port’. Tapi, bahaya… benda maksiat korang janganlah buat walaupun KKB ni penuh dengan hutan. Kenapa? Rujuk point nombor 7.

5. Sini memang tak ada Billion, ataupun TF Value Mart

Oh ya, kalau sesiapa yang selalu hidup dengan suasana Behrang dan Tanjung Malim mungkin akan mengenali dua buah pasaraya ini. Di sini, KKB tak sediakan semua itu. Namun, jangan risau kerana semua kelengkapan ada. Korang nak beli besen ke, penyapu ke, mop ke semuanya ada di sini. Sebuah pekan yang kecil tetapi lengkap dengan keperluan asas.

6. Oh no, peminat filem tak boleh tinggal di sini, anda akan gila… (percayalaaaaahai!)

Kalau sesiapa yang hidup dengan menonton movie serta lagu, juga mempunyai hardisk satu tera ataupun mera, hera, fera, kera dan lain lain (abaikan tiga jenis ra ra ra tadi), Kuala Kubu Bharu bukan tempat yang sesuai. Pergi jauh jauh! Di sini tak ada kedai jual DVD. Maka, mungkin nota nombor 1 amatlah berguna. Itupun kalau anda ada streamix mahupun broadband yang bandwithnya begitu tinggi tahap gaban!

7. Orang kata KKB ni keras, tapi tanah mana keras!

Ok, ini berbalik kepada kisah asal usul Kuala Kubu Bharu itu sendiri. Setahu aku dari pembacaan, Kuala Kubu Bharu sebenarnya adalah pekan kedua yang dibina oleh British kerana menggantikan Kuala Kubu Lama yang sudah ranap dimakan molekul air empangan Kuala Kubu suatu ketika dahulu. Peristiwa banjir besar akibat pecahnya empangan Kuala Kubu Bharu membentuk kawasan bernama Ampang Pecah. Lagenda buaya putih yang mana masih dipercayai menjadi sebab kejadian tersebut, serta kewujudan kubur tangan tanpa badan sahaja memang buat tempat ni keras! Tapi, tanah mana keras… uhu..

8. Kalau fobia dengan nota 7, anda bukan orang yang sesuai untuk tinggal di sini!

Secara fiksyennya, mana mungkin insan dapat menilik takdir Allah s.w.t. Jikalau kun fayakun itu sebutanNya, apa yang dia inginkan akan terjadi seperti apa yang Dia kehendaki. Namun, sebagai seorang Muslim yang percaya dengan ketentuan Allah s.wt, semestinya kita lakukan apa yang terbaik untuk hidup kita dan abaikan saja perkara fiksyen dalam otak. Selagi aktiviti di nota 4 tidak berleluasa sehinggakan kondom bertaburan sana sini macam sampah plastik bag, musibah takkan melanda.. don’t worry!

9. Hampir ke kesimpulan, KKB cukup indah.

Aku rasa, pekan KKB memang berstruktur. Pekannya bercorak segi empat memang nampak membelitkan kepala. Tetapi, struktur binaan rumah kedainya amatlah klasik. Terpesona!

10. Jadi cikgu di sini, belum tentu karenah muridnya bagaimana..

Nota terakhir ini ditulis sebab memikirkan apa yang bakal terjadi pada 9hb nanti. Huh, mengajar orang Kuala Kubu Bharu, semestinya pengalaman yang pertama dalam hidup aku. Sejauh mana perangai mereka, ilmu mereka dan approach yang sesuai untuk aku gunakan belum dapat aku lihat. Namun, aku percaya yang aku mesti lakukan yang terbaik!

Sekian! Disalin ke blog post pada 3.14 pm.. selesai Jumaat pertama di Masjid Daerah KKB… menanti nasi di periuk masak kriuk kriuk melentuk lentuk…

2 comments:

SARIPAH BAKAR said...

seronok duduk KKB sebenarnya, tapi kini saya dah di Cameron Highlands

Hananorima said...

KKB seronok. Tempat mesti pergi spt Peretak, Fraser Hill dan Kolam Air Panas. Nak cari DVD di Rasa. Ada satu kedai India jual tp pirated punya la...

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...