Akan Datang!

Tuesday, May 3, 2011

Review: Senjakala




Senjakala is another cliché from Ahmad Isham. Sutradara ini sekali lagi kembali dengan ke’Niyang Rapik’annya serta emosi Damping Malam, juga sedikit rencah Congkak serta cantuman idea idea filem seram MIG yang lain. Tak ada yang dapat dipuja mahupun dibanggakan dengan plot yang begitu misteri dan hanya memerlukan penonton menonton beberapa minit terakhir filem. Senjakala once again I said, is a cliché tetapi bukan filem yang tak perlu ditonton. Even the theme is not rare, filem Senjakala bukanlah teruk sangat. Senjakala semestinya a Malay ghost story, once again with the Ahmad Idham’s formula of horror.

Senjakala bermula dengan adegan yang cukup menarik. Bagaimana Ahmad Idham cuba memasukkan Inception punya style dalam gaya Malay (naratif mimpi dalam mimpi) cukup menarik. Aku puji jalinan mimpi Karlisa yang begitu baik. Malam babak boyfriend Khalisa dilanggar dalam mimpi nampak cukup realitik untuk mewujudkan impak ngeri. Namun, nasib baik filem ini bukan fully made dengan concept mimpi dalam mimpi, kalau tak memang aku baling popcorn! Namun, adegannya nampak biasa di tengah filem. Naratif teka teki nampak membosankan. Mendatar dengan element kejutan yang kadangkala menjadi bahan lawak.


trailer filem Ahmad Idham ini

Entah kenapa formula horror kali ini menjadi bahan lawak pada pandangan aku. Certain part of ghost appearance nampak begitu mendukacitakan dan menaikkan mood gelak dan bukannya seram. Sebagai contoh, babak Opah Maimun muncul dalam keadaan hantu bungkus nampak begitu tak seram langsung. Malah, aku rasa, bodohnyaa!

Sinopsis Senjakala mengisahkan Karlisa (Liyana Jasmay) dan rakannya Bella yang pulang ke kampung halamannya, Kampung Senja Lama kerana ingin menenangkan perasaan. Kedatangan Karlisa dan Bella ke kampung membawa kepada keresahan penduduk kampung. Ada sesuatu yang mereka simpan dan begitu ditunggu tunggu. Kehadiran Opah Mainun yang menjadi misteri serta kehadiran lelaki pemalu namun begitu banyak rahsia, Arman menjadikan Karlisa mula mengenali siapa dirinya yang sebenar.

Saka, tema yang rasanya cukup sebati dengan kaum Melayu dibawa sebagai tema filem ini. Tetapi, aku masih tidak dapat menerima apa kaitan Senjakala itu dengan Saka. Setakat pesanan ibu Karlisa yang mengatakan bahawa tak baik untuk berada di luar rumah pada waktu senja di akhir filem, itu tidak cukup untuk membawa tajuk ini kepada kehendak filem. Aku juga hairan kenapa kampung ini yang dinamakan kampung Senja Lama tidak pernah terkait sejarahnya dengan tajuk. Jadi, apa yang dimaksudkan dengan Senja dan saka, persoalan itu hanya ada pada team produksi.

Satu aspek yang aku suka dalam filem ini adalah adunan muzik latarnya. Muziknya nampak cuba mencampurkan klasikal rebab dengan moden gitar dan rentak pop. Seriusly, both mixture menjadikan filem ini nampak klasik sangat even we know that the setting bukanlah satu kawasan sepertimana yang dipaparkan dalam filem Niyang Rapik. Kampungnya yang moden dan ada pengaruh luar nampaknya blend in dengan elok with the music.

Malah, antara yang menarik perhatian aku juga adalah teknik flying camera yang diguna pakai dalam filem ini. Kehadiran teknologi ini memang berjaya memberikan satu sisi kebanggaan bagi filem ini. Tapi, kalau aspek visualnya saja menarik tetapi ceritanya masih cliché, tetap belum dapat meraih perhatian.

Rasanya, filem Khurafat terbaik dalam lakonan filem seram Liyana Jasmay

Lakonan Liyana Jasmay, biasa biasa. Zahiril Adzim punya karakter, aku suka. Roslan Salleh, sebagai saka begitu menyeramkan. Susuk tubuh kurusnya memang tidak dijangka memberikan keseraman dalam karakternya.

Senjakala memang bukan sebuah filem seram yang ada nafas baru. Namun, pada aku Senjakala menampakkan bahawa genre seram saka, pendamping, pocong, toyol, dan sebagainya perlu refreshment. Alur cerita yang sudah dapat dijangka, juga aspek seramnya yang makin menurun membuatkan Senjakala berada di satu barisan kejatuhan. Namun, aku rasa genre sebegini boleh dikuatkan lagi dengan penambah baikan jalan ceritanya. Hmm.. adegan mantra nampaknya sudah meloyakan tekak dan telinga aku.
2.5/5

1 comment:

Mr Rileks said...

citer yg awal2 dh ada kt astro 1st nie mst kureng lemak nya.. :D

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...