Akan Datang!

Tuesday, October 11, 2011

Review: Vedi

Bila bercakap pasal industry filem India, ada dua bahagian yang besar, satu industry filem Tamil, dan satu lagi industry Bollywood. Hari ni aku berkesempatan untuk menonton sebuah filem Tamil, sebuah filem aksi yang nampaknya cukup berjaya memberikan keterujaan. Vedi, itu tajuknya. Berkesempatan menonton di pawagam tanggal 11 Oktober 2011. Keseluruhannya, walaupun subtitle filem ini sekejap ada sekejap tak ada (thanks to Ken Carlson yang sudi menterjemah some part yang xde subtitle), energy filem Prabhu Deva ini masih boleh dirasai.

Gandingan Sameera dan Vishal

Ada beberapa perkara yang membuatkan filem yang direkemen oleh member india aku, Ken Carson menarik minat aku. Pertamanya, lelaki bernama Prabhu Deva ini adalah seorang yang famous dalam Bollywood dan jugak filem Tamil. Prabhu Deva aku kenali sebagai seorang koreografer yang memang pergerakannya memang tangkas dan sharp. Keduanya, sebab adanya aktress Bollywood, Sameera Reddy. Malah, barisan pelakon bolly yang aku kenal dalam filem ini termasuk Sophie Choudry dan Sayaji Shinde.

Sameera Reddy ini antara favourite aktress jugaklah kalau filem filem Bollywood. Berkenan sejak menontonnya dalam filem Musafir arahan Sanjay Gupta dalam 2004. Latest appearancenya dalam filem Bollywood, Red Alert tak berapa best dan mendukacitakan.

review ini boleh didapati di:

Tapi, ada satu fakta yang aku tahu selepas aku mengoogle tentang filem ini di internet. Filem ini sebenarnya adalah remake filem Souryam, filem Telugu tahun 2008 yang hit.

Okeyh, keseluruhannya, jom bercakap pasal filem ini. Keseluruhannya, Vedi adalah sebuah filem yang fast track. The film is like a bullet train. Pantas untuk memberikan persembahan aksi tanpa henti yang memang best. Sehebat namanya, Vedi memang dipenuhi aksi yang memang ganas dan brutal. Sebuah kisah yang simple, namun aksi tu yang utama tuh!

Special appearance by Bollywood aktress, Sophie Choudry dalam item song

Secara kasarnya, Vedi mengisahkan Prabhakaran (Vishal) yang tidak diketahui identiti pada awal cerita. Hero kita ini dipaparkan dengan identiti yang samar samar dan mencari sesuatu di Calcutta. Semasa mencari rumah sewa, Prabhakaran akhirnya bertemu dengan Paro (Sameera Reddy dan juga Deepa (Poonam Kaur). Cinta berputik. Tetapi rahsia Prabhakaran tiada siapa yang tahu. Apa kaitannya Prabhakaran dengan Deepa, akan menjadikan perlajalanan cerita ini penuh dengan aksi. Siapa Prabhakaran sebenarnya?

Jujurnya, Vedi antara filem yang memang hebat. Serius, dalam penghasilan filem ini, aspek cinematografi memang terbaik. Puas hati dengan penghasilan babak aksi dan juga syot syot yang menggunakan slow motion untuk impak impak pergaduhan yang memang memukau. Prabhu Deva memang berjaya memberikan sesuatu yang terbaik untuk Vedi.

Sameera lebih kearah romantika filem , kepentingannya dalam plot utama terabai

Plotnya, pada aku terbaik. Pada awalnya, penonton akan diberikan dengan satu permulaan yang cukup memberikan teka teki. Kita akan lihat bagaimana kekuatan hero kita ini mampu membunuh kuncu penjahat kita hanya dengan menolak botol arak ke dalam mulutnya saat si penjahat meneguk air. Itu satu titik pengikat, masih ada misteri siapa sebenarnya Prabhakaran. Akhirnya, semua dijelaskan di saat sebelum interval. Di fasa kedua, flashback akan menjadi permainan cerita. Hanya diakhirnya saja, penonton akan dibawa kembali ke timeline asal, dimana terbentuknya final conflict. I like!

Vishal ada style. Aku suka lagaknya. Namun, sebagai penonton yang lebih tertarik untuk melihat Sameera Reddy menjadi antara yang mampu menyumbang kepada pergerakan cerita ini, di sini wujud kekecewaan. Sebabnya, watak Deepa itu sebenarnya lebih besar pemberatannya berbanding Paro yang hanya diberatkan ke bahagian cinta dan romance. Semua kisah cinta between Prabhakaran dan Paro lebih banyak berlaku di fasa sebelum interval dan hilang dalam kisah utama selepas itu (selepas interval).

Vivek yang klakar habis

Serius, benda yang lawak dalam filem ini adalah watak komikalnya lakonan Vivekananthan antara yang aku suka. Babak babak lawak yang paling aku faham dalam filem ni adalah semasa dia meniru gaya Rajhnikanth semasa nyanyi lagu Kadhal Anukkal. Yang buat aku gelak besar bukan apa, sebab aku pernah menonton Endhiran, so kaitan komedi itu aku dapat.

Dalam mengkategorikan filem ni, aku rasa, filem ini punya genre yang bercampur baur. Fasa pertama filem aku rasa pemberatannya lebih kepada filem romantik komedi. Dalam fasa kedua selepas interval, filem ini sudah mula berubah menjadi aksi thriller komedi yang pada aku lebih menarik dan tegang.

Sayaji Shinde sebagai Easwaramoorthy, nampak lebih ke arah karakter villain yang komedi, pada masa yang sama kejam.

trailer filem Vedi, arahan Prabhu Deva

Kalau nak bercerita pasal lagu dalam filem ini, aku katakan semua trek dalam filem ini sedap. Muzik Vijay Antony nampaknya lebih mendapat sentuhan Bollywood. Treknya lebih menekankan dance dan pop. Aku suka Ippadi Mazhai, trek Sameera dan Vishal yang musiknya sedap dan visualnya pun cantik. Hah, Enna Aachi pun sedap. Romantik, even aku tak paham pun lagu ni pasal apa. Bombay Ponnu, lebih terarah kepada Bollywood style punya lagu, menarik jugak. Kadhalikka, trek awal lebih terarah kepada pop. Sederhana menarik. Ichu Ichu biasa, tetapi visualnya kreatif ek.

Background musik memang terbaik. Keseluruhannya, department muzik memang membantu kehebatan filem ini.

Puas hati dengan filem ini

Pada aku, puas hati menonton Vedi. Satunya, heroinnya taklah mempunyai perut berlipat (pada aku, penontonan aku samaada filem Tamil atau Bollywood, pinggang aktres itu aspek utama yang menjadi perhatian). Sameera ok oklah pada penampilannya. Pada aku, Vedi tak seksi, tapi Sameera memang seksi dan cantik. Vedi dipenuhi aksi walaupun ceritanya simple dan senang. Sebuah filem yang menarik dari Prabhu Deva, untuk penonton yang menggemari aksi versi filem Tamil (tak kisah melayu cina india), jika anda tahu realiti filem aksi Tamil.

4/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...