Akan Datang!

Monday, October 10, 2011

Tentang Buku: Steel and Other Stories

Hari tu aku g Kinokuniya, beli novel literature untuk assignment. Tajuknya Things Fall Apart by Chinua Achebe. Tapi, itu sampingan je. Sebenarnya before this, sebelum menonton filem Warrior hasil invitation ChurpChurp, aku sempat jenguk sudut movie tie-in Kinokuniya, kalau kalau ada movie menarik untuk dibaca dalam versi novel. Transformers: Dark of the Moon dah tonton dan ketidakhebatan filemnya tak menarik minat aku untuk baca versi novel. Satu sudut, terpampang The Three Musketeers. Cover pun cantik tapi last2 fikir dua tiga kali, maklumlah, cerita zaman Shakespeare bla bla bla.

Kali kedua aku datang, sebab nak beli buku Things Fall Apart, pasang niat nak beli satu novel English, sebab lama benar dah tak beli novel english untuk pleasure reading. Awal dulu terfikir nak beli The Three Musketeers, tapi akhirnya kali kedua aku datang, akhirnya aku terpikat dengan Real Steel versi antology, tulisan Richard Mattheson.


Sebenarnya, Real Steel yang ditayangkan di pawagam 13 Oktober 2011 ini adalah adaptasi dari cerpen tulisan penulis ini. Dalam buku STEEL AND OTHER STORIES ni, ada kompilasi short stories tulisan Richard Mattheson seperti:

(kisah yang menjadi inspirasi filem REAL STEEL)
TO FIT THE CRIME
THE WEDDING
THE CONQUEROR
DEAR DIARY
DESCENT
THE DOLL THAT DOES EVERYTHING
THE TRAVELER
WHEN DAY IS DUN
THE SPLENDID SOURCE
LEMMINGS
THE EDGE
A VISIT TO SANTA CLAUS
DR. MORTON'S FOLLY
THE WINDOW OF TIME

STEEL AND OTHER STORIES ada dalam dua versi. Satu versi compact, paper back yang lebih kecil saiznya, harga sekitar RM29. Ada satu lagi versi, versi besar sedikit, dengan kertas paper back yang lebih lembut dan tulang buku tak mudah patah. Yang ni harga mahal sikit, RM54.

Yang aku beli tu adalah versi RM54. Disebabkan buku Things Fall Apart tu aku beli sampai 4 bijik, dan di buku ini tertera potongan 20% untuk pembelian atas pembelian, maka harga buku ini jadi +-RM45. Okla tu, mahal sikit, tapi senang nak baca dan tulangnya tidak mudah patah sebab papernya lembut.

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...