Akan Datang!

Tuesday, August 15, 2017

Review: Annabelle - Creation

Tahun Terbit | 2017
Pengarah | David F. Sandberg
Pelakon | Stephanie Sigman, Talitha Bateman, Anthony LaPaglia, dan Miranda Otto

Sebenarnya, Annabelle (2014) sebuah spin-off pertama watak patung yang seram ini dari filem The Conjuring tidak begitu meyakinkan aku untuk terus bersama dengan filem berkenaan watak itu, jika ada. Ya, pada tahun ini, nampaknya memang Annabelle tak berhenti lagi nak buat hal. Daripada bercerita ke hadapan, Annabelle mengisahkan bagaimana kisah itu bermula. 

 Plot Annabelle: Creation tersangatlah mudah. Ianya seperti sebuah kisah yang dimasukkan ciri takdir. Kisah sekumpulan budak yatim piatu yang terpaksa tinggal di rumah sepasang suami isteri. Dan perkara seram mula menghantui mereka satu demi satu sehinggalah terbongkarnya kisah sebenar. Seram kan? Pada aku, tipikal. 

Tapi, aku harus akui yang plot Annabelle: Creation yang biasa ini mampu diabaikan dek kerana beberapa kekuatan lain yang memang menjadikan filem ini lebih baik dari filem sebelumnya. Ternyata, garapan pengarah filem Lights Out ini memang berjaya memberikan nafas baru dalam bermain dengan ‘logik’ dan juga ‘hantu’! 

Filem ini bergerak dalam naratif yang agak tidak terjangka. Sukar untuk kita menilai siapa baik jahat dalam filem ini. Apatah lagi, filem ini bergerak dalam sebuah universe seramnya yang tersendiri. Jadi, jika kau nak tunggu babak penjelasan yang selalunya muncul sebelum babak akhir, ianya bukanlah memberi kepuasan sempurna. 

Apa yang korang akan lihat dalam Annabelle: Creation ialah satu penciptaan universe The Conjuring yang bakal dilengkapi dengan filem-filem seterusnya. Walaupun filem ini boleh berdiri dengan sendirinya, ‘syaitan’ yang ada dalam filem ini akan membawa kepada perkara yang lebih besar dari sebuah pengakhiran filem seram sempurna. 

Pelakon cilik dalam filem ini tidaklah aku kenal mana. Malah, aku sendiri tidak meletakkan harapan yang tinggi untuk sebuah lakonan yang baik. Tapi, mereka nampaknya membuktikan yang mereka mampu untuk memberikan lakonan yang baik dan memberansangkan. Memang terbaik! 

Antara perkara unik yang ada dalam filem ini ialah bagaimana filem ini bermain dengan keseramannya. Nak dibandingkan dengan filem-filem seram yang berlambak, filem Annabelle: Creation berjaya memberikan jiwa dan atmosfera seramnya yang tersendiri. Aku cukup rimas bila terlalu banyak ruang gelap yang dipaparkan dalam filem ini untuk memberikan penonton rasa ‘rimas’. 

Jumpscarenya tak banyak tetapi berjaya membuatkan penonton terjerit-jerit dan juga ternanti-nanti apa yang bakal berlaku! 

Dengan sebuah plot yang mudah, Annabelle: Creation antara sebuah filem yang mesti tonton. Kalau korang gemar filem Lights Out yang juga ditangani oleh pengarah yang sama, korang jangan lepaskan filem ini. Pengarah ini nampaknya antara pengarah yang bakal menjadi antara pengarah filem seram yang berjaya. 

Annabelle: Creation ialah kisah yang mudah, tetapi merimaskan. Penonton bakal disajikan dengan suasana seram tanpa henti yang semestinya akan membuatkan penonton yang kononnya berani akan terkejut sekurang-kurangnya sekali. Ditangani dengan baik oleh seorang pengarah yang tahu apa itu seram alaf baru, Annabelle: Creation ialah sebuah filem seram yang tidak boleh dilepaskan untuk ditonton. 

Ada dua post credit! Namun, takdelah penting mana tapi cukup untuk membuatkan korang teruja. 

4/5

Untuk maklumat lanjut berkenaan filem ini, terus ke klink di bawah:

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...