Akan Datang!

Saturday, November 12, 2016

Review: The Shallows

Tahun Terbit | 2016
Pengarah | Jaume Collet-Serra
Pelakon | Blake Lively, Óscar Jaenada, Angelo Josue Lozano Corzo

Filem-filem sebegini antara filem yang memang aku minati. Kisah seorang watak yang terperangkap dalam situasi yang mencemaskan. Bagi pengawah, filem sebegini kelihatan menguji bagaimana sebuah perkara yang berlaku dalam timeline yang singkat untuk dipaparkan. Apatah lagi, lokasinya tidak boleh dipindahkan dengan mudah untuk mengembangkan cerita. 

The Shallows mengisahkan bagaimana seorang perempuan yang terperangkap di lautan dek kerana diawasi oleh jerung ketika sibuk nak surfing sebab nak hilangkan stress. Nak hilangkan stress sebab kematian ibu, tapi last-last pi cari stress bertempur dengan jerung. 

Filem sebegini pada akulah, ianya harus bergantung kepada bagaimana babak-babak cemas dibikin. Setiap situasi yang direka harus membuatkan penonton sentiasa tertanya-tanya bagaimana karakter utama berjaya untuk survive dalam situasi yang mencemaskan ini. The Shallows berjaya untuk membina moment moment itu. 

Filem ni bermula dengan biasa. Straight forward terus. Tak ada panjang-panjang dengan masalah yang besar. Setiap kisah background kepada watak diberikan dalam bentuk perbualan video call. Ringkas dan padat 

Namun, aku rasakan yang filem ni terlalu banyak bergantung kepada kebetulan dan ketidaksengajaan. Sikit-sikit terpijak coral. Sikit-sikit terhantuk besi. Alahai, banyak betul kebetulan yang menambah kesengsaraan watak untuk survive. Tapi, macam aku kata tadi, elemen cemasnya masih menarik untuk disaksikan. 

Agak lama juga kita tidak melihat filem berkaitan dengan jerung. Ini filem yang memaparkan jerung yang simple, tetapi agak menarik untuk disaksikan. Babak-babak ngeri jerung menyerang kelihatan seperti dikurangkan. Tidak banyak elemen itu dalam file mini. Apa barang tunjuk badan putus tapi takde babak jerung makan badan manusia! Aish! 

Filem ni tidak banyak twist dan hanya bergantung kepada cerita utamanya sahaja. Survive. Lakonan watak utama memang ok dan meyakinkan. Ianya sebuah lakonan yang menjadi. Apatah lagi jerungnya juga ganas dan jga pintar. 

Pada aku, The Shallows hanyalah filem survival yang menghiburkan. Entahlah orang lain macam mana. Visualnya kelihatan menarik untuk disaksikan apatah lagi visual surfing yang memang sangat-sangat ohsem. Kalau korang minat filem survival, ini antara filem wajib tonton. Tapi, dengan babak-babak yang banyak bergantung kepada kebetulan, pasti ada yang stress menontonnya. 

4/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...