Akan Datang!

Monday, October 31, 2016

Review: Doctor Strange

Tahun Terbit | 2016
Pengarah | Scott Derrickson
Pelakon | Benedict Cumberbacth, Tilda Swinton, Mads Mikkelsen

Ianya satu pengalaman yang pelik apabila dunia superhero sudah mula menerima watak ahli sihir atau tok dukun. Tapi, apa nak dipelikkan sangat, dalam dunia MCU pun dah ada Tuhan kan? Dunia yang dihuni pelbagai watak dengan pelbagai kuasa dan penuh dengan kuasa jahat yang bukan hanya tahu rompak bank tapi maha besar lebih dari itu kini dimeriahkan dengan Doctor Strange. Tapi, mampukah watak ini masuk ke dalam MCU? 

Benedict Cumberbatch, yang mana sinonim dengan watak-watak best dalam filem Star Trek, The Imitation Game dan sebagainya kini dah jadi superhero. Waw, memang agak-agak menariklah apabila pelakon ini yang memang selalunya mempunyai lakonan yang agak pelik dan luar biasa, ala-ala Nasir Bilal Khan gitew, mahu dibentuk wataknya ke dalam dunia Marvel yang penuh dengan lawak, serius dan juga drama. 

Tapi, Benedict nampaknya tidak gagal. Watak Doctor Strange yang dibawanya mampu memberi kelainan yang tersendiri dan membuatkan filem ini tidak mendekati Harry Potter, malah tidak juga menghampiri mana-mana filem MCU yang lain. Wataknya hidup dalam MCU tetapi tidak membuatkan kita rasa pelik. 

Kisah Doctor Strange lebih kepada cerita bagaimana dia menjadi Doctor Strange yang dikenali. Dari awal hingga akhir, filem ini tidak sarat dengan aksi tembak menembak, tetapi lebih kepada babak kejar mengejar dan pertarungan menggunakan kuasa magis. Malah, pertarungan yang berlaku tidak pula berlaku di dunia sebenar yang sekaligus memberikan kau rasa seolah-olah kau menonton filem Inception yang lebih mudah. 

Ada dua pertarungan besar yang menarik. Pertarungan pada awal filem pada aku sekadar biasa sahaja. Namun, pertarungan anti gravity di dalam mirror dimension tu memang mind fuck dan awesome kerana ianya melibatkan visual yang memeningkan tetapi dibuat dengan baik. Pertarungan yang paling best aku rasa ialah pertarungan dalam masa yang mengundur. Visualnya mengagumkan dan jarang kita lihat semua ini dalam MCU! 

Komedi relief yang ada dalam filem ni memang kelakar dan menjadi. Malah, ego yang ditunjukkan Doctor Strange menunjukkan bahawa dia bakal menjadi pesaing kepada Tony Stark dalam filem-filem MCU ke hadapan. 

Kalau nak dilihat pada keseluruhannya, filem Doctor Strange memang tidak memberikan kisah yang luar biasa. Ianya masih mengekalkan momentum filem-filem MCU yang lain. Tapi, untuk sebuah watak baru dalam filemnya yang tersendiri, Doctor Strange mampu memberikan nafas baru kepada penonton yang sudah lama menunggu filem stand alone watak-watak MCU! 

Nak harapkan watak macam Black Widow ke, lambat lagi kot dalam perancangan kalau ada. Mungkin dalam masa terdekat kita boleh menunggu filem stand alone Black Phanter dan juga remake Spiderman, namun untuk masa ini, aku rasa apa yang Marvel buat dengan Doctor Strange sebenarnya memberikan kepuasan yang tersendiri bagi mereka yang ingin berehat sebentar untuk menonton pertarungan superhero Avengers. 

Oh ya! Jangan lupa tunggu kemunculan watak Thor di post kredit pertama dan juga kesudahan sebenar kepada salah satu watak dalam filem ini pada post kredit kedua selepas kredit filem tamat.

4/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...