Akan Datang!

Sunday, September 13, 2015

Review: Maze Runner - The Scorch Trials

Tahun Terbit | 2015
Pengarah | Wes Ball
Pelakon | Dylan O'Brien, Kaya Scodelario, Aidan Gillen

Wes Ball kali ini membawa keluar dari Maze yang menjadi premis filem pertama. Tetapi, Wes Ball tidak lupa untuk memupuk elemen filem pertama yang masih berkonsepkan ‘lari sana dan jangan berhenti’. The Scorch Trials merupakan sebuah kesinambungan filem The Maze Runner bagi yang mahu mengetahui apa kesudahan watak-watak di dalamnya. Kalau korang nak tonton filem ni untuk suka-suka, aku rasa korang sudah bazirkan masa. 

Apa yang ada dalam The Scorch Trials? Senang je. Kalau korang dah biasa tonton Divergent mahupun Hunger Games yang mana tergolong dalam filem YA yang diterjemah dari novel, korang akan alami rasa déjà vu. The Scorch Trials tiada elemen baru yang membezakan filem ini sebagai sebuah filem YA yang luar biasa mahupun jauh dari kebiasaan. Ianya hanyalah jiwa muda yang tidak segar malah tidak ada penambahbaikan dari segi plotnya. 

Lari dan terus lari. Seperti elemen dalam filem pertama, filem ni punya unpredictable plot yang memang takkan dapat diagak. Konsep lari dan kau settelkan je masalah yang kau jumpa menjadi cerita dalam filem ni. Thomas dan rakan-rakannya tak habis-habis dari awal hinggalah habis filem. Iyalah, nama pun The Maze Runner. Confirm diorang fit kan! 

Upgrade terbaru dalam siri The Maze Runner kali ini ialah zombie. Walaupun pada aku, zombie dalam filem ni takdelah memainkan peranan besar, ianya mampu memberikan rasa cemas yang lebih baik. 

Aku juga perasan yang aksi cemas dalam filem ni nampaknya sudah berjaya diupgrade dengan baiknya. Adegan Thomas cuba menyelamatkan Brenda yang jatuh kat atas cermin bangunan yang sudah tumbang tu mendebarkan. Apatah lagi adegan ikonik Thomas cuba celah masuk dalam pintu yang hampir-hampir tertutup tu! 

Nak dikira tentang rasa, aku rasa filem ni ada part yang bosan dan illogical. Tetapi, disebabkan ianya ada twist yang baik untuk filem ketiga, aku rasakan aku abaikanlah bahagian bosan itu. Kebosanan tercetus kerana filem ni menjadi ‘maze’ yang bergerak ke hulu hilir cuba untuk membentuk ceritanya. Pelbagai babak seperti diletakkan untuk aksi cemas namun tidak berkeperluan untuk mengisi plot. Namun, semuanya diselamatkan dek twist yang cantik dan adegan akhir yang sangat dark! 

Aku tidak mengharapkan filem ni membawa elemen filem pertama, tetapi aku cuma harap filem ni berkembang dengan drama yang dikembangkan dengan baik. Malangnya itu tiada. Tetapi, untuk sebuah filem yang dibina dengan bakal adanya sambungan ketiga, The Scorch Trials mungkin layak ditonton. Tak perlu expect sesuatu yang lebih dengan sekuel ini pada plotnya. Namun, korang akan puas hati dengan adegan cemas yang memuaskan!

Not badlah. Hanya untuk yang menonton filem pertama. Cuma secara peribadi, aku rasa macam filem ni dah jadi 'maze' yang cuba untuk diselesaikan. Tetapi sungguh, twistnya memang tidak mengecewakan!

3.5/5

suka baca novel FIXI, LEJEN PRESS, BUKU HITAM, DUBOOK PRESS dan PTS??
untuk senarai buku: klik sini
whatsapp 0199960461 untuk order! 3 buku RM50 termasuk pos (semenanjung sahaja) untuk FIXI, LEJEN PRESS dan BUKU HITAM!
like fanpej : klik sini
follow insta : klik sini
follow twitter : klik sini

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...