Akan Datang!

Saturday, July 4, 2015

Review: Terminator - Genisys

Tahun Terbit | 2015
Pengarah | Alan Taylor
Pelakon | Jason Clarke, Emilia Clarke, Arnold Schwarzenegger

Sebenarnya, aku dah mula muak bila semenjak dua menjak ni, time-travel seringkali digunakan untuk menaikkan franchise filem lama untuk diperbaharui. Bukan apa, banyak sangat time-travel sehingga ianya menjadi satu subjek yang lama kelamaan menjadi satu benda basi. Tetapi, elemen time travel dalam filem Terminator: Genisys aku boleh terima (walaupun sebenarnya tak) kerana aku terlupa elemen ini sudah ada pada filem 1984 lagi tetapi tidak pernah digunakan. 

Terdesak untuk mengembalikan kehebatan filem T1 dan T2 mungkin antara sebab filem kelima ini tidak boleh dibawa ke hadapan lagi. Apa gunanya filem Terminator kalau takde Arnold Schwarzennegger yang tua tu! Apa gunanya tiada robot versus robot kalau ianya filem Terminator! Dan sebab itulah, Genisys mengambil alih dan bertindak sebagai reboot kepada filem Terminator yang baru! Lupakan kejadian selepas Skynet yang dark and creepy tu! Bye bye judgement day! 

Filem ini membawa korang mengembara ke event filem The Terminator (1984) dan kemudiannya membawa kita kepada alternate timeline dek kerana takdir yang berubah akibat satu kejadian dalam filem ni. Dan dari situ, filem ni sudah wipe out semua event dalam kesemua filem sebelum ini adan memulakannya dengan kisah baru dan penuh dengan elemen time travel yang memang boleh confusekan korang kalau korang tak tonton filem-filem sebelumnya. 

Dalam filem yang diarahkan oleh Alan Taylor ini, T800 kembali sebagai robot power yang memang korang kenal tu. Dan ya, aku akui filem ni sebenarnya memang menunjukkan apa akan jadi kalau filem The Terminator (1984) tu dibikin pada 2015. Malah, terminator ohsem dalam T2 juga muncul untuk separuh masa pertama, sebagai persembahan pembukaan filem yang rancak dan menarik! 

Terminator: Genisys memang sebuah filem yang mengembalikan kehebatan tiga filem awal. Dan ianya memberi peluang untuk kesemua karakter berkembang dengan lebih dengan era gelap (zaman terminator berleluasa dibuang dari filem). 

Namun, jujurnya, ianya kurang sesuatu. Pertama, filem ni ada babak-babak yang cuba untuk memberikan roh baru dalam filem Terminator. Ada komedi yang diselitkan. Arnold punya lawak mungkin menjadi. Tetapi, elemen humor yang menggunakan editing dan visual agak kurang memberansangkan sekaligus menjadikan sesi Sarah, John dan T800 di balai polis tu antara yang memualkan. Konon nak tiru Guardian of the Galaxy lah tu! 

Kedua pula, Terminator kelima ini kurang ber’terminator’. Kita disajikan dengan terminator yang kurang umph dari segi persembahan. Pada aku, bukannya tak best. Cuma aku harap kemunculan terminator yang bertulang besi dan bergigi dan bermata merah tu ada banyak sikit sebagai penyeri. Bila takde mereka, Terminator: Genisys nampak tak kurang sengat. 

Malah, ketiganya, entah kenapa aku rasakan beberapa dialog dan lakonan Jason Clarke dan Emilia Clarke agak kurang menjadi. Ada few scene yang kelihatan kekok dan juga kurang keserasian. Seolah-olah T800 dalam lakonannya sendiri, dan dua orang Clarke ni dalam kisah mereka sendiri. Takde connection yang betul-betul menjadikan ianya roh filem ni yang sebenar. 

Namun, aku agak puji storylinenya yang dibina dengan jaya. Filem ni, kalau korang tak faham konsep time travel dan alternate time line plus tak tonton pula keempat empat filem dulu, memang akan buatkan korang confuse. Tapi, boleh je korang tonton sebagai stand alone film. 

Tidak dinafikan filem ni menjanjikan aksi-aksi yang agak lasak seperti filem sebelum Salvation. Walaupun aku gemarkan aksi lasak dalam filem ni, aku lebih suka aksi-aksi yang dibikin less CGI dalam filem-filem 90an Terminator dulu. Namun, aku akui aksi lasak dalam filem ni antara satu-satunya kepuasan menonton filem ni jika anda rasa terlalu pening dengan plotnya yang memerlukan korang link dengan previous film. 

A good start for a new Terminator storyline. Tak sabar jugak untuk saksikan sekuelnya nanti. Packed with action, but not as good as the classic. Terminator: Genisys membuatkan korang rasa filem Terminator Salvation tidak harus terjadi! Kan? Dengan twist besar watak utama John Connor, filem ni pasti tidak berjaya untuk memberikan aku rasa kagum yang besar. Tapi, aku enjoy through the movie. Cuma mungkin elemen yang tak patut ada seperti komik komedi bukan makanan filem sebegini. 

Filem ni ada post-credit scene. Jangan bangun lagi lepas credit role!

4/5

suka baca novel FIXI, LEJEN PRESS, BUKU HITAM, DUBOOK PRESS dan PTS??
untuk senarai buku: klik sini
whatsapp 0199960461 untuk order! 3 buku RM50 termasuk pos (semenanjung sahaja) untuk FIXI, LEJEN PRESS dan BUKU HITAM!
like fanpej : klik sini
follow insta : klik sini
follow twitter : klik sini

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...