Akan Datang!

Wednesday, July 22, 2015

Review: Suami Aku Ustaz

“Kalau Allah tak izinkan, tak kahwin kita..."
Tahun Terbit | 2015
Pengarah | Ghaz Abu Bakar
Pelakon | Nora Danish, Adi Putra, Izzue Islam

Agak lambat untuk aku menonton Suami Aku Ustaz. Mungkin sebab aku dibayangi dengan clichenya cerita Suamiku dan Isteriku yang seringkali ada di tv. Pada aku, apalah sangat kalau nak gabungkan dua watak kekasih berbeza darjat macam ustaz n anak murid dalam filem. Tak pun, kalau dalam drama tv pun, memang semuanya boleh superhit sebab pembaca buku confirm akan jadi follower drama tersebutlah. 

Tapi, aku mulai sedar yang sentuhan yang ada pada Suami Aku Ustaz mungkin berbeza. Come on, ianya filem Ghaz Abu Bakar. Jika korang kenal Cicakman 3, dianilah yang bertanggungjawab mengubah environmnent Metrofulus (even endingnya sangat takde fulus). Dan dialah juga di sebalik Tokan, yang pada aku memberi persepsi baru lakonan Zizan Razak (serius mamat ni sebenarnya tak pandai berlakon). 

Aku akui sentuhan Ghaz dalam filem ni memang power. Babak-babak yang ringan nampak berat, artistic dan mirip filem-filem Indonesia. Kalau korang harapkan filem ni nampak betul-betul Indonesia, memang taklah. Ianya tetap Malaysia dalam sesetengah babak. Cuma apa yang aku lihat, Ghaz cuba untuk menggunakan ruang visual yang habis baik untuk memberi kesan artistik yang islamik pada filem ni. (adegan azan kat menara tu, tak bleh blah… kelakar, but aku fahamlah maksudnya! Hehe) 

Walaupun filem ni bercerita tentang ustaz, filem ni takdelah islamik mana. Ianya sebuah filem yang berselindung di sebalik romantika cinta biasa. Dan kononnya mahu bercerita tentang cinta dua darjat pelajar dan guru (which is unik sangat even pelik). Ianya biasa sahaja, namun Ghaz berjaya membuatkan aku yang agak geli dengan lakonan Nora Danish dalam filem-filem Metrowealth menyukainya. 

Lakonan Nora Danish memang satu perkara yang unik dalam filem ni. Nora Danish nampak tak gedik dan memang cukup perasa. Lakonannya sangat menyerlahkan sisi seorang pelajar. Dan well-donelah, Ghaz kerana tak buat aku rasa loya tekak tengok lakonan gedik Nora Danish seperti dalam filem Bencinta tuh! Oh, Adi Putra. He is so Rab Ne Bana De Jodi! Aku teringatkan watak Shah Rukh Khan dalam filem tu, dan ya, ianya meyakinkan! 

But, thing I hate the most dalam filem ni hanya satu. Lagu-lagu yang so cheap. Pada aku, tak perlu nak sayu layu sangat lagunya sampai sejam lebih. Tetapi, nasib baiklah visual dan lakonannya menampung beban buruk ini dan menyerlahkan Suami Aku Ustaz pada sisi lain. 

Dengan olahan yang cantik, serta skrip yang diolah dengan cantik, Suami Aku Ustaz pada aku antara filem Ghaz yang terbaik. Tokan aku paling salute lah bro! Cicakman 3, sorry… hate it! Dan aku harap kau keep on mengevolusikan industry dengan gaya pengarahan kau yang sangat cantik nih! Aku sendiri tidak menyangka yang filem Suami Aku Ustaz mampu untuk berdiri sebagai filem yang jauh dari drama tv yang bergenre sama. 

Pada Karya Seni, memang pemilihan adaptasi novel ni memang kena. Dan isu yang dikupas mungkin tidak diolah dengan luas. Namun, filem ni pada aku cukup berilmu dah. Cuma sekurang-kurangnya dengan ada filem ni, kisah cinta di layar besar sudah mula menjadi lebih dari sekadar cinta tiga segi! Oh, tontonlah filem ni kalau korang sudah menonton Ayat-ayat Cinta. Korang pasti perasan persamaan yang cuba dipaparkan. Kih3. Hampir menghampiri filem islami indonesia!

Ini personal review. Kalau rasa review aku overdose. Sila beli vaksin di kedai-kedai berhampiran. Selamat bersuami isteri, yaw!

4/5

suka baca novel FIXI, LEJEN PRESS, BUKU HITAM, DUBOOK PRESS dan PTS??
untuk senarai buku: klik sini
whatsapp 0199960461 untuk order! 3 buku RM50 termasuk pos (semenanjung sahaja) untuk FIXI, LEJEN PRESS dan BUKU HITAM!
like fanpej : klik sini
follow insta : klik sini
follow twitter : klik sini

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...