Akan Datang!

Saturday, November 8, 2014

Review: Jinn

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Ajmal Zaheer Ahmad
Pelakon | Dominic Rains, Ray Park, William Atherson

Mungkin ramai yang agak pelik dan janggal bila kita nampak title Jinn (sengaja dengan dua N) menjadi tajuk untuk filem Amerika. Tapi, jika korang telusuri betul betul, korang sebenarnya tak perlu terkejut sebab pengarahnya, Ajmal Zaheer Ahmad ialah seorang muslim. So, ianya agak logik kenapa tajuk filem ni ialah Jinn dan bukannya Satanic or apa apa jelah yang lain lain. Yup, ini kisah pasal jin dalam culture kita. 

Jika korang ialah muslim, korang sebenarnya akan perasan yang penceritaan awal kisah ni, setupnya sebenarnya diambil dari idea kisah jin dalam islam. Mungkin ada sikit lari sana sini, tetapi korang akan sedar yang basic ideanya ialah dari kisah jin yang dikenali di pelusuk dunia yang didiami muslim. Maka, Ajmal Zaheer Ahmad cuba menceritakan sesuatu yang luar bidang Christianity, dengan memaksa kita semua untuk buka hati menerima fiksi ni. 

Walaupun filem ni ada basic idea yang dipetik dari agama Islam, filem ni secara keseluruhannya ialah work of fiction. Ajmal ialah seperti sebuah penyatu agama. Digambarkan dalam filem ni yang tiga agama, Islam, Kristian dan Yahudi menjadi satu untuk menjana kekuatan untuk menghalang jin dari menakluk manusia yang hanya dibuat dari tanah. 

Ajmal aku rasakan bijak untuk menyuntik unsur unsur agama Islam tanpa berleter panjang dan menghuraikan lebih lebih pasal agama ni. Walaupun plotnya berkisarkan tentang Kristian, gereja dan juga perkara karut marut yang agak sukar dipercaya, Ajmal memasukkan verse Islamik, cerita tentang zam zam dan beberapa benda yang boleh buat orang luar mahu tahu tentang hal hal ni. 

Namun begitu, disebalik keinginan Ajmal untuk menggalakkan penyatuan agama, filem ni sebenarnya dibikin dengan gred biasa. Filem ni hanyalah sesuai untuk hiburan di rumah (home entertainment) dan bukannya wayang. Babaknya biasa biasa dan pelakonnya pula hanyalah pelakon gred B yang kita jarang saksikan beraksi di layar. 

Malah, aku rasakan lakonan mereka sangatlah biasa. Dominic Rains yang hanya berlakon watak kecil dalam filem besar gagal menyerlah. Ray Park, yang sebelum ni berlakon sebagai Snake Eyes dalam GI Joe pulak mungkin ada keunikannya tersendiri. Tapi, aku masih rasakan dia harus lebih dari sekadar menjadi guardian! 

Plotnya digarap dengan agak kurang cemerlang. Sebagai filem gred-B, aku mungkin boleh accept itu. CGInya pula hanyalah ringan dan biasa biasa. Namun, aku akui agak puas hati dengan babak Gabriel lawan pesakit mental yang dirasuk jin tu. Itu mungkin antara babak yang superohsem dalam filem ni
yang menjadi.

Filem ni mungkin tidak layak untuk ditayang di skrin besar. Kekuatannya mampu untuk berada di tv sahaja. Namun, apa yang Ajmal buat ialah sesuatu yang aku banggakan. Bukan senang nak tonton filem yang tiada paparan benci pada mana mana agama. Jinn berjaya pada hal itu. Namun, untuk sebuah hiburan yang menghiburkan, Jinn masih tidak mampu merasuk ke hati kebanyakan penonton! 

3/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...