Akan Datang!

Wednesday, August 27, 2014

Review: Godzilla

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Gareth Edward
Pelakon | Aaron Taylor-Johnson, Ken Watanabe, Elizabeth Olsen

Aku harus cakap yang filem arahan Roland Emmerich yang tayang tahun 1998 tu far way better dalam deliver dia punya plot, dan lebih tenang dan menarik untuk sebuah filem menghiburkan. Malangnya, Gareth Edward ni, sudah pergi lebih dari tu dan berjaya membawa satu versi Godzilla yang sangat lebih baik seolah olah ‘benda tu’ benar benar sebuah makhluk hidup yang betul betul menggerunkan, dan juga kuat! 

Godzilla kali ni nampak tembam dan ‘banyak air’ kat perut. Mungkin dia banyak menyelam sambil minum air kot. Tapi, apapun, creature tu dalam filem ni nampak hodoh dan tidaklah menarik langsung. Malah, nampak seperti filem versi Jepun yang menggunakan manusia berkostum cuma kali ni guna CGI. I’m sorry, dalam hal ni, versi Roland Emmerich lebih kemas. 

Oh, okay! Nak kata mana satu lagi hebat, Godzilla versi kali ni, jujurnya secara peribadi far way better dari filem yang sebelum ini. Remake kali ini lebih berat, lebih jauh dalam menjadikan Godzilla sebuah makhluk yang disanjung. Ya, kalau dulu, Godzilla ni penjahat. Sekarang, dia ialah ‘god’! 

I love this movie! Mungkin secara peribadi juga, inilah filem kaiju paling real sejak dari kemunculan Pacific Rim. Godzilla kali ini lebih mendekati realiti, dengan menunjukkan suasana manusia, dan situasi yang lebih menggerunkan apabila gigantic creature berada satu dunia dengan manusia. Setiap benda yang berlaku digambarkan dengan sempurna sehinggakan kita percaya ianya wujud. 

Dari segi plotnya, Godzilla kali ni lebih berat. Aku suka sebab ianya tidak sekadar menekankan drama, dan apa saja yang nak dicerita. Filem kali ni, lebih unpredictable sehinggakan setiap detik ialah sebuah masa untuk menduga. Aku harus katakana cerita Dave Callaham ini sebenarnya membentuk sebuah pengalaman seram dalam sebuah filem monster. 

Godzilla tidak menghiburkan. Yup. Apa yang ada ialah sebuah suasana horror yang tercipta dalam situasi cemas yang direka. Watak yang ada dalam filem ni juga tidak sepenting apa yang mahu disampaikan iaitu situasinya sendiri. 

Aku tak nafikan screenplay Max Borenstein berjaya! Malah lakonan Aaron Taylor-Johnson dengan Ken Watanabe, walaupun mereka sebenarnya tidaklah nampak macam penting sangat berjaya menyuntik sebuah cerita manusia yang sempurna dalam filem ni. Kita disajikan dengan cerita yang survival yang mengejutkan dan juga kuat! 

Oh, tahniah kepada pengarah ini yang berjaya membentuk sebuah filem Godzilla yang ada aura. Aku suka part kemunculan Godzilla yang disembunyikan sehingga masa yang betul betul tepat. Dan, menyaksikan makhluk seakan akan seperti dalam filem Cloverfield tu mungkin sedikit mengecewakan. Nampak tak original, but ya, acceptable! 

Dark, mind blowing, unpredictable! Pengarah visionary ni mungkin berjaya menarik penonton untuk menyanjung Godzilla sebagai ‘god’! Godzilla ada rasa seram dan rasa realnya yang tersendiri. Dengan babak babak yang sangat menakjubkan, aku rasakan Godzilla antara filem kaiju yang hebat dalam ceritanya yang tersendiri. Hail, Godzilla! 

4.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...