Akan Datang!

Saturday, August 25, 2012

Storyboard/Previsualization: Endhiran The Robot

Hari ini, admin nak bawa korang semua menonton previsualization untuk sebuah filem terlaris Rajinikanth, Endhiran The Robot. Jom admin bawakan bagaimana visual efek dalam filem ini dibina, dan juga lihat sendiri bagaimana idea setiap scene yang dibina dari previsualization sehinggalah ke final masterpiece. Bukan kerja senang juga ya untuk membina kisah hidup Chitti ni.

Previsualization untuk adegan keretapi.

Previsualization untuk adegan samseng parang.

Previsualization untuk adegan pre-climax filem ini.

Previsualization untuk scene Happy Diwali.

Hebat bukan? Perancangan untuk membuat Endhiran dirangka dengan begitu teliti untuk membina setiap babak babak hebat filem ini. Semua kerja previsualization sehingga ke penambahan visual efek dilakukan di Firefly Studio yang mana berpusat di Hyderabad. Studio ini banyak membekalkan visual efek untuk filem India Selatan seperti filem ini sendiri, Magadheera dan juga Arundhati. Lebih banyak visual efek untuk filem Tamil dan Telegu, boleh tonton di sini.

Previsualization adalah satu term yang mana kadangkala disingkatkan menjadi pre-vis merujuk kepada memvisualkan scene/babak yang kompleks dalam sesebuah filem. Selalunya, pre-vis akan dilakukan dalam bentuk storyboard yang mana berbentuk seperti komik strip. Dari situ, idea dapat diterjemahkan sebelum divisualkan menjadi babak sebenar dalam sesebuah filem. Namun, previsualization juga kadangkala dilakukan menggunakan model animasi 3D seperti di atas.

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...