Akan Datang!

Friday, August 3, 2012

'Janji Ditepati' Tiru Lagu Kristian 'Serukan NamaNya'?

Sebuah website, The Malay Insider, melaporkan yang lagu Janji Ditepati yang mana liriknya ditulis oleh Datuk Seri Utama Rais Yatim kini menerima kecaman seterusnya. Daripada isu DISLIKE di laman youtube lebih banyak daripada LIKE sehinggalah isu lirik tulisan Datuk Seri sendiri yang nampak seperti mengungkit ungkit janji, serangan diteruskan lagi. 


Kontroversi terbaru, datang hanya beberapa hari selepas Putrajaya terpaksa menukar logo Hari Kemerdekaan ke 55 yang direka secara buruk kepada logo 1Malaysia, menambahkan lagi malu dikalangan pegawai kerajaan dan boleh menegangkan lagi hubungan dengan gergasi Asia Tenggara itu. Pada mulanya, kritikan pengguna Internet Malaysia hanyalah pada lirik lagu “Janji Ditepati” akan tetapi empat hari lalu serangan di laman sosial YouTube dan Facebook terarah kepada melodi lagu tersebut apabila seorang penulis blog yang mengaku sebagai penganut agama Kristian menghebahkan bahawa melodi lagu “Janji Ditepati” menyamai lagu gospel Indonesia bertajuk “Serukan Namanya”.

Terbaru, website tersebut melaporkan yang mana lagu ini adalah diambil dari sebuah lagu kerohanian Kristian Indonesia yang dinyanyikan oleh True Worshipper yang bertajuk Serukan namanya. Sama ada ini ketidak sengajaan atau kebetulan ataupun disengajakan, jawapannya ada pada siapa yang mencipta lagu Janji Ditepati tersebut. 

tonton lagu True Worshipper di bawah:

Pandangan admin, lagu Serukan Namanya dan juga Janji Ditepati ada persamaan pada lirik awal lagu sahaja.Sukar untuk menidakkan lagu Serukan Namanya dan Janji Ditepati ada persamaan, tetapi, selagi lirik Janji Ditepati tu tak memuja apa apa agama, boleh lah diterima. Sekian.

p.s: pos ini sekadar untuk info, dan bukannya bertujuan politik.

1 comment:

Elih Japahar said...

Boleh diterima? ko tak malu ke semua yang kita miliki dinegara ni adalah CIPLAK?? bendera, lagu kbangsaan, lagu tema kmedekaan lagi??...mana nak taruk muka kita sbg rakyat bmaruah ni..

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...