Akan Datang!

Sunday, July 1, 2012

Selesaikan Masalah Virus Shortcut Di Pendrive/Thumbdrive!

Virus Shortcut memang akan menyerang ramai mangsa mangsa yang menjadikan thumbdrive/pendrive sebagai alat utama untuk menyimpan fail fail penting. Virus ini, jika menjangkiti, akan menyebabkan setiap folder dalam pendrive tidak dapat dibuka. File anda akan terus berubah menjadi 1KB dan dikategorikan sebagai shortcut.


Tentu korang tertanya tanya, adakah virus ini sudah menghapuskan kesemua fail korang dalam pendrive tersebut? Alamak! Adakah korang terpaksa format seluruh pendrive tersebut dan terpaksa kehilangan kesemua data penting yang berada di dalam pendrive tersebut? Ini pasti memeritkan bukan? Bayangkan jikalau satu satunya data yang penting itu hanya tersimpan dalam pendrive tersebut. Takkanlah nak kena buat balik.

Jangan risau, korang download ni.


Software ini akan menghapuskan kesemua virus shortcut semasa ianya menyerang. Tetapi ingat, software ini hanya berfungsi untuk remove virus shortcut sahaja dan bukan virus virus lain. 

Step untuk remove virus shortcut adalah seperti berikut:

1. Sambungkan pendrive di USB port. Kemudian buka software ini.
2. Pilih PENDRIVE (jika anda mahu hapuskan virus shortcut di pendrive). Pilih COMPUTER (jika mahu hapuskan virus shortcut di komputer).
3. Untuk PENDRIVE, klik SELECT DEVICE, pastikan port pendrive anda betul. Kemudian, klik SCAN. Untuk COMPUTER, terus klik SCAN.
4. Selepas software tersebut selesai scanning, klik DELETE.
5. Kemudian, korang akan boleh buka kembali fail korang seperti biasa.

Sebenarnya, virus ni tak menghapuskan apa apa fail korang pun. Virus ni hanya bertindak untuk lock fail tersebut untuk kacau tuan punya pendrive. Jadi, lain kali, kalau virus ini menyerang, jangan panik untuk format semula pendrive anda, ok!

1 comment:

Unknown said...

ni bukan banyak ke kat lab komputer uitm?..hehe...

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...