Akan Datang!

Saturday, February 18, 2012

Review: Ghost Rider - Spirit of Vengeance

Pengarah duo Mark Neveldine dan Brian Taylor, yang sebelum ini pernah menggarap Gamer dan Crank nampaknya cuba untuk meyakinkan bahawa dia mampu untuk membawakan apa yang Mark Steven Johnson bawa pada tahun 2007. Dengan Eva Mendes yang sudah dilucutkan watak dan juga kehidupan Blaze yang sudah direka dengan pembahaaruan, kononnya duo ini mampu untuk membina apa yang baru untuk penonton; pemandu syaitan dengan sedikit suntikan komedi dan keganasan. 

Aku rasakan yang Mark Steven Johnson buat dulu adalah ok ok sajalah untuk membina tapak pertama Ghost Rider dalam industry filem. Bukan apa, kisah ghost rider sebenarnya bukanlah kisah superhero yang mudah untuk difahami golongan muda. Dengan suntikan religi dalam pembentukan karakter ghost rider itu sendiri, ianya bukan superhero untuk golongan yang otak bersih dan closed minded. 

Apapun, pengalaman menonton Ghost Rider: Spirit of Vengeance di Hall 3, Jitra Mall jam 3.40 petang 18 Februari 2012 sebenarnya menghampakan. Rasanya, first filem tahun 2007 nampak lebih hebat berbanding kisah ini. Dengan plot yang lebih kepada keagamaan, ianya tak mampu menyuntik keseronokan. Mengecewakan apabila pengarahannya nampak seperti satu pembaharuan yang tidak menjadi. Ianya satu idea yang menarik apabila filem ini mahu menonjolkan 3D. Namun, nampaknya semakin teknologi diutamakan, semakin cerita diabaikan. Itulah apa yang terjadi dengan filem kedua Ghost Rider ini. 

Masih mengekalkan Nicholas Cage sebagai Johnny Blaze, stuntman yang membuat perjanjian dengan syaitan dan akan bertukar menjadi ‘superhero’ dendam kesumat dengan kepala berapi, sequel kedua ini meletakkan Blaze yang hidup dalam pelarian. Moreau (Idris Elba) menawarkan pemulihan kepada Blaze namun dia mesti melaksanakan satu tugas; mencari anak Nadya (Violante Placido) yang punya kuasa syaitan untuk dibunuh. 

Apapun kisahnya, aku tetap rasakan Ghost Rider: Spirit of Vengeance gagal untuk menangkap perhatian aku. Aku gagal terhibur untuk aksi kepala tengkorak ini kerana aksi pergaduhannya nampak tidak berapa bagus pada susunannya. Berterabur kadangkala. Lihat saja pada pergaduhan apabila Ghost Rider menggunakan kren besar untuk melawan si jahat. It seems to be haywire everywhere there and there. Tunggang langgang. 


Mission Impossible berevolusi menjadi aksi komedi pada siri keempatnya. Kononnya, at certain point, lakonlayar dan skrip filem ini cuba untuk menyuntik komedi dalam jiwa Ghost Rider dan bukannya Johnny Blaze. Aku sedar jenaka cuba diselitkan, namun ianya tak berjaya dalam filem ini. Justeru, aku rasakan jiwanya sudah jadi kacau bilau bila komedi itu tak menjadi dan akhirnya membunuh gaya gaya hebat Ghost Rider. Tetapi, syot Ghost Rider kencing berapi tu memang kelakar. Ha3. 

Malang sungguh, dengan publisiti yang nampak hebat, Ghost Rider: Spirit of Vengeance hanya menyajikan aksi yang kurang dan tidak mampat. Dengan elemen 3D yang disajikan, Ghost Rider: Spirit of Vengeance tidak mampu untuk memberikan derap nafas yang hebat pada setiap aksinya. Apa yang mampu disampaikan adalah kekaguman bagaimana kehebatan api api Ghost Rider ini membakar mangsa dan adegan terakhir filem ini yang cukup power (walaupun suam suam je, tapi bolehlah). 

Apapun, secara keseluruhannya, gagal.. memang filem ini tidak punya aksi yang berjaya membuatkan penonton terpikat. Ghost Rider 2: Spirit of Vengeance memang sebuah filem yang memalukan karpet merah filem awalnya. Dengan karakter Eva Mendes yang entah hilang kemana dan persembahan dokumentari yang sekali sekala wujud untuk menerangkan kehidupan Blaze, ianya gagal untuk memikat penonton. Dengan lakonan Nicholas Cage yang sederhan, Ghost Rider: Spirit of Vengeance nampaknya satu petanda rebahnya Ghost Rider di neraka!. 

 1/5

9 comments:

Unknown said...

saya setuju..2 kali tido..rasa mcm rugi duit beli tiket 2D...nasib baik tak layan 3D..Phuii!!

Unknown said...

hahaha, tau xpe,. hampeh je rase, x macam yang dulu, banyak aksi, ni banyak cakap, banyak lari, pastu xnampak ganazz sgt, biase2 je, berapa kali menguap da malam tu..hehe., kisah dulu, banyak sikit setan dia, yang kali ni, sekor je..

The Fakhirin said...

blum tgk lg filem ni..wait download link jer la..hehehe...cikgumanstation komen aksi xbest...kekg rugi jer g tgk tp xpuashati..

Maira Quee said...

betul ke xbest?huhu..tak tengok lg la..

SufatihaNur said...

mmg x best pun...rugi 16 hengget..ngantuk...pestime hubby bwk g tgk wayang tp cite hampeh...huh..huh...huh lagik...

arituarini said...

memang tk best...tk seperti yg diharapkan..

Puan Besar Shag Yahaya said...

Tgk trailer pun macam tak boom je. Nasib baik tak p tengok :Pp

a.R said...

baru nak tengok tapi cam tak best....emmm malas lar....

Fadzmie said...

Memang tak memuaskan. Kurang aksi. Haha.

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...