Akan Datang!

Sunday, February 12, 2012

Review: Chronicle

Pembikinan filem ala ala ‘lost tape’ sudah banyak disongok dengan genre seram. Pernah J J Abrams tampil dengan gaya barunya, Cloverfield, mencuba menggunakan gaya bikin ini untuk filem monster. Menjadi dan boleh tahan. Sekarang 2012, pembikin filem sebegini tampil lagi dengan gaya yang berbeza. Kali ini, filem ‘lost tape’ membawa kita menyusuri kehidupan reality fiksyen sekali lagi tetapi dengan tema superpower. Ini kisah Andrew, Matt dan Steve dan bagaimana satu insiden mengubah hidup mereka selamanya. 

Secara kasarnya, Chronicle mengisahkan bagaimana kehidupan Andrew yang tertekan kerana ibunya yang sakit dan bapanya yang panas baran. Dia beli sebuah kamera dan nak dijadikan cerita, Matt, cousinnya membawakannya ke satu party. Dek kerana merakam adegan tarian seorang perempuan, dia ditumbuk. Maka, muncul Steve yang membawa mereka ke sebuah lubang misteri dalam hutan. Dan, misteri lubang tersebut membuatkan mereka mendapat kebolehan superpower. Namun, anugerah itu nampaknya makin lama makin menjauhkan mereka dan kehidupan mereka berubah. 

Jujurnya, idea filem ini memang ada sedikit masalah pada permulaannya. Filem ini nampaknya gagal untuk memancing diri aku untuk melihat asal usul superpower mereka bertiga secara kuat. Bagaimana paparan kristal dalam tanah itu tidak dijelaskan dengan sempurna dan sebab polis menghalau mereka dari kawasan itu nampaknya tidak kukuh. Dari aspek penceritaan bagaimana Andrew, Matt dan Steve berjumpa kristal ajaib itu, gagal. Totally fail untuk satu permulaan superpower. 

Namun, abaikan saja permulaan itu kerana makin ke hadapan, filem ini nampaknya memaparkan realiti tekanan Andrew dan juga kebolehannya yang makin berkembang. Andrew yang makin tinggi kuasanya dari rakan rakannya mula membuat keputusan sendiri dan cerita mula menjadi satu tragedi. 

Aku suka penghujung cerita ini yang mana menunjukkan kuasa Andrew yang tidak terkawal. Emosi dan juga CGI yang membantu adegan akhir filem ini nampaknya berjaya membawakan adegan adegan luar biasa. Adegan terbang ke atas awan, bas melayang ke udara dan semua kebolehan yang luar biasa. Awesome.

Malangnya, bila menyentuh tentang konsep yang diterapkan oleh pengarh Josh Trank dan lakonlayarnya oleh Max Landis, sekali lagi total failure. Walaupun pada aku boleh la kalau filem ini nak nampak seperti sebuah kisah biasa. Namun starting point yang bermula dengan idea ‘lost tape’ ni seolah olah sesat dalam perjalanan menuju ke penghabisan. Aku tidak menidakkan yang filem ini memanglah punya idea, mesej dann cerita yang menarik. Cuma, bagaimana konsep ‘lost tape’ itu diterapkan nampaknya menggagalkan persembahan. 

Cerita ini bermula dengan view point dari kamera Andrew dan sekali sekala di kamera Casey. It’s ok. Pada half way filem ini, konsep ini masih lagi tak tunggang langgang. Namun, di akhir filem ini, dek kerana tuan punya kamera sudah menjadi gila, view point dari kamera Andrew sudah tidak boleh digunakan lagi. Justeru, nah, kamera CCTV, kamera kereta polis dan juga kamera kamera yang entah macam mana boleh on dengan sendiri digunakan. Dan, ianya menjejaskan konsep ‘lost tape’ itu. Perhatikan saat Andrew terbang di udara dan berpuluh puluh kamera mengelilinginya. Logiknya pixel kamera handphone dll mengelilinginya. Bagaimana tu?? Kamera ni makhluk hidup ke? Gagal. 

Kegagalan konsep ini makin menjadi jadi apabila kamera Andrew itu sendiri seolah olah diberi roh. Dan, towards the end of the film, kamera itu melayang seolah olah tahu apa yang hendak dirakamkan. Entah bagaimana pula untuk dijelaskan. Konsep ‘lost tape’ ini anda akan perhatikan makin lama makin gagal dan filem ini nampaknya cuba bertukar sedikit demi sedikit ke format filem biasa. Maka, gagal lah konsepnya! 

Yang best, filem ini juga menunjukkan bagaimana Andrew itu terlalu obses dengan idea apex predator; konsep bahawa manusia ini berada di rantaian makanan teratas yang tidak diburu dan hanya memburu. Search kat googlelah untuk tahu apex predator tu menatang apa ya. 





"I am an Apex Predator. Does the lion feel bad killing the gazelle? Do people feel remorse when they kill a fly?” itu dialog Andrew dalam satu adegan filem ini yang menjelaskan bagaimana manusia sepatutnya menjadi arrogant dan tidak bertimbang rasa kerana manusia adalah apex predator yang tidak kisah untuk membunuh kerana tidak ada pemangsa lain yang akan membunuh manusia. In other word, kita berada di kasta tertinggi rantaian makanan. 

Apapun, filem ini memang sedap dilayan bagi yang suka filem ‘lost tape’. Korang semua pasti akan terkejut dan juga tidak menyangkakan kejutan filem ini. Sebuah kisah yang bercakap tentang kehidupan dan tekanan perasaan. Sebuah filem ‘lost tape’ yang gagal dalam konsepnya tetapi menarik dalam persembahan realiti fiksyennya. Oh ya, CGI filem ini juga nampaknya sederhana. Tidak setanding CGI filem lost tape lain. Malah, anda sendiri mampu untuk membezakan CGI dan realitinya. 

4/5

2 comments:

Afiqah said...

hehehe. ada org kata cerita dia mengarut

Diari Si Froggie said...

suka citer nie..citer dongengan :) hero dia cumey.. hik3

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...