Akan Datang!

Sunday, October 23, 2011

Review: Raya Tak Jadi

Apa yang korang boleh harapkan kalau nama pengarah itu Razak Mohaideen? Sudah tentulah, pada aku jawapannya adalah bosan dan cliché. Cliché ini nampak selalu sangat di bibir aku kalau bercerita tentang filem. Kali ini, bercerita pot pet tentang filem Razak Mohaideen terbaru yang sempat aku tonton, Raya Tak Jadi. Ai, raya dah lepas, bolehkah wujud lagi mud raya? Memanglah boleh sebab raya Aidiladha belum lepas lagi kan? Ha3.

kesilapan dalam filem Raya Tak Jadi:

Raya Tak Jadi pada aku ada peningkatan. Jika filemnya tahun lepas sekadar mempunyai plot yang mendatar (rujuk review sini), filem terbaru Razak ini nampaknya ada peningkatan. Walaupun identity komedi cara Razak itu memang ada dan tidak dapat dipisahkan, itu tak mengapa. Abaikan.


Razak kali ini nampaknya cuba untuk membawa pemikiran luar tabii. Pemikiran bagaimana akan jadi jika sesuatu yang diluar batasan kita terjadi, sekaligus memberikan satu kesan yang besar terhadap sesuatu peristiwa. Dalam kisah Raya Tak Jadi, apa yang aku katakan adalah tentang bagaimana idea penculikan pengisytihar raya mampu untuk melambatkan raya. Kenapa?

Kenapa? Itu bakal menjadi sinopsisnya. Kisahnya berkisar tentang adik beradik Shuib (Saiful Apek) dan Bob (Johan Raja Lawak). Ditakdirkan si Shuib tertukar teksi semasa melarikan diri daripada kedai mamak semasa serbuan sebab tak puasa. Awal cerita, dikisahkan bagaimana seorang tauke cina cuba untuk merancang penculikan pengisytihar raya dengan bantuan dua kuncu bodohnya. Apa yang tidak diketahui Shuib, tertukarnya teksi tadi bakal membawa satu kejutan; dia membawa bersama pengisytihar raya yang diculik bersamanya!



Ideanya memang luar tabii. Pada aku, mana mungkin raya akan dapat dilambatkan walaupun pengisytiharnya diculik, atau meninggal. Itu memang takkan mungkin terjadi.

Apa yang cuba disampaikan, mesejnya sampai. Tetapi, malangnya endingnya yang memang meluat giler sebab asyik asyik kembar seiras bla bla bla. Come on, tak ada reason lain yang lagi kuat untuk ending filem ni?! Huh, frust di situ ya…


Komedi Johan memang fresh. Maksima namun ada juga kadangkala nampak annoying. Namun, keseluruhannya, Johan bolehlah menjadi pengganti Apek suatu hari nanti. Apek biasa biasa saja. Aku rasa bahawa lawak Johan sudah menenggelamkan komedi Apek dalam filem ini. Namun, gabungan baru dan lama ini memang menjadikan komedi filem ini boombastik dalam aspek komedinya.

Keseluruhannya, Raya Tak Jadi punya komedi yang cukup hebat. Menyukai Johan dalam rolenya. Walaupun pada aku watak jahat tersangatlah bodoh dan memang nampak tak jahat juga tak nampak pun komedinya, itu sudut filem yang mengecewakan. Raya Tak Jadi boleh dikatakan sederhana dan satu lagi cliché Razak yang cuba membawa pembaharuan kononnya. Malangnya, it just a normal komedi movie. Tak lebih dari itu.

2.5/5

3 comments:

hyz said...

tak minat filem2 prof madya razak ni... sebab dah tau kualitinya.... dr dulu sampai sekarang, buat filem utk untung... kualiti tah kemana... kdg2 byk mengarut je.....

cikpuanNaiz said...

haha...xmo tgk..nmpk mcm xbest je

Unknown said...

agak2 kalau takde org tengok filem ni, raya jadi ke tak ehh ? hehehehe :P

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...