Friday, January 3, 2014

Review: Malam Penuh Bermisteri

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Shasha Omar
Pelakon | Shasha Omar, Dato Rahim Razali, Azri Iskandar (klik untuk senarai penuh pelakon)

Nama filem Malam Penuh Bermisteri. Tapi, ceritanya tak cerita pasa malam dan misteri misteri yang menyelubunginya pun. Aku fikir fikir dan tercari cari, mana misteri yang nak diutarakan. Apakah ceritanya sangat bermisteri hinggakan tajuknya sebegitu? Di akhir penontonan, aku tepuk dahi juga tonton filem Shasha Haji Omar ini. Bukan kerana ianya tidak bagus sepenuhnya atau apa. Cuma, aku mencari apa kaitan tajuk dengan cerita. 

Namun, dalam melihat kepada keseluruhan cerita, Malam Penuh Bermisteri ini masih lagi mencuba untuk jadi yang terbaik, tapi gagal. Kita sebenarnya tidak disajikan dengan misteri satu malam, ataupun malam malam yang muncul dalam filem ni, tapi hanyalah misteri biasa. Menonton filem ni mengingatkan aku kepada The Sixth Sense dan juga kejutan dalam Odd Thomas. Tak perlu aku spoilkan rahsianya kerana itu benda besar filem ni. 

Sebagai penonton yang dah selalu menonton, rahsia Lisa itu sudah aku duga semejak mak bapak dia bertelagah masa di meja makan lagi. Walaupun penulisannya menegaskan watak Lisa itu tersisih sebab konflik keluarga, aku sudah rasakan sebaliknya. Dan dugaan aku benar. Dan disebabkan itu jugaklah, feeling menonton untuk merasakan misteri itu sudah hilang sejak mula. Walaupun aku rasakan aku gagal merasai misteri itu sebab sudah menduga sejak dari awal, aku rasakan kejutan itu masih mampu terjadi buat segelintir manusia yang tak pernah tonton filem. 

Plotnya juga makin lama makin tidak bercambah dan sekaligus menambahkan kebosanan kepada filem. Tak ada konflik yang menjadi untuk menjadi side dish yang berjaya. Aku rasa plotnya makin cuba memberikan misteri sehinggakan misteri itu sendiri dah jadi seperti satu paket kebosanan yang sangat berjela. Buat apa nak ternanti nanti sesuatu yang misterinya seperti sedang lesu dan hanya didedahkan macam sambil lewa? 

Filem ni bertambah teruk apabila menonton filem ni sangat tak ubah seperti menonton Maharaja Lawak. Aku tak patut rasa kelakar bila tonton filem seram. Bila itu jadi, maka ianya satu kegagalan tahap ultima. Dubbing filem ni sangat teruk. Seolah olah korang menonton filem Tamil yang dibarisi pelakon pelakon Malaysia. Paling kelakar ialah dubbing watak ayah Lisa lakonan Rahim Razali. Siapalah yang dub suara tu. Habis kacau! 

Aku sendiri tidak faham motif hantu air yang diwujudkan. Efeknya boleh dikatakan boleh tahan. Cuma plotnya nampak sangat macam saja saja nak isi supaya ceritanya panjang. Padahal, lebih banyak konflik relevan boleh diisi untuk misterikan lagi filem ni. 

Dengan perkataan Bermisteri yang sangat nampak janggal, filem ni macam tu jugaklah. Ada percubaan yang baik dari segi visual, namun kekemasan cerita masih di tahap lama. Nampak terlalu sambil lewa untuk sembunyikan misteri Lisa sehinggakan misteri itu jelas dan dapat diduga. Pada aku, filem ni gagal sebagai filem seram. Malah, kejutan yang sudah hilang saat beberapa babak gagal menyembunyikan misteri yang mahu disajikan menjadikan filem ni hanyalah drama biasa yang taklah seram mana pun! 

2/5

No comments: