Akan Datang!

Friday, January 17, 2014

Review: Captain Phillips

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Paul Greengrass
Pelakon |  Tom Hanks, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman (klik untuk senarai penuh pelakon)

Mula mula nak tulis review ni, aku nak buat statement membandingkan filem ni dengan karya macam Bourne Ultimatum dan United 91. Tapi, in the end, aku rasa statement tu haruslah dicancel serta merta sebab aku baru tahu Captain Phillips ialah arahan pengarah yang sama. Patutlah aku rasa ketegangannya, gerak kerja kameranya, dan situasinya yang tak ubah seperti filem pengarah ini yang dulu. Lalu, aku mula tabik sekalilagi pada kerja Paul Greengrass ini yang sudah pasti antara yang terhebat. 

Biasalah, aku menonton memang tak selidik soal director dan hal hal berkaitan sebelum menonton. Aku suka berteka teki dan apabila selesai filem, barulah aku baca kreditnya satu persatu. Lalu, aku juga akan google dan ambil tahu segalanya. Tambahan pula, masa filem ni ditayang, aku berada dalam keadaan sibuk yang amat.

Baik! Berbalik kepada filem ini, bagi yang belum saksikan ataupun ambil tahu, filem ni adalah filem hijack. Ianya berdasarkan kisah benar yang diadaptasi dari sebuah buku yang ditulis mangsa serangan lanun ini sendiri. Lalu, adaptasi lakonlayar pula dibawa oleh Billy Ray. Dibantu Tom Hanks sebagai pelakon utama, filem ni ada factor yang sangat bagus untuk menarik penonton untuk menonton. Aku sedikit terlambat sebab factor kependudukan yang perlu diambil kira. 

Jika anda menonton United 93, arahan pengarah yang sama, filem ini menghampiri filem itu. Kita ada permulaan filem yang tidak lama untuk berdrama, kita ada sebuah kisah saspen yang betul betul terjadi suatu ketika dulu, dan kita ada kerja kamera yang memang benar benar menampilkan situasi yang dilakonkan seolah olah sedang berada dalam realitinya yang tersendiri. 

Dalam erti kata lain, Paul Greengrass berjaya menjadikan filem ni antara filem hijack terbaik yang sungguh tegang. Aku lekat mata setiap saat menonton filem ini di skrin. Tidak ada ruang untuk filem ni bermanja dengan adegan yang sangat buang masa dan berdrama. Setiap saat, penonton disajikan dengan situasi yang sangat energetik dari pelakon pelakonnya. 

Propagandanya jelas. Apalagi Amerika mahu tunjukkan? Ya, mereka akan lakukan apa sahaja untuk citizen mereka yang diancam. Kali ini Paul Greengrass membawakan situasi hijack dari udara (United 93) ke laut. Dan, dalam kekuatan emosi dramanya yang tegang, Paul membawakan kekuatan askar laut mereka yang menjadikan filem ni hebat! 

Aku suka Tom Hanks. Tapi, kalau orang tanya aku siapa lebih hebat dalam filem ni, aku rasakan mamat lanun gigi jongang tu. Pelakon bernama Brkhad Abdi yang diberanakkan di Mogadishu, Somalia itu antara yang paling menonjol. Kekuatannya pada akulah, bukan sahaja mampu menjadikan Tom Hanks hampir tenggelam. Boleh aku katakan, karakternya menjadi dan berada sebaris dengan lakonan Tom Hanks yang jadi fokus utama. 

Overall, Captains Phillips semuanya tentang dari A sampai Z sebuah rampasan kapal. Ianya satu cerita yang panjang lebar bermula dari jam pertama, yakni di kapal besar sehinggalah sejam selebihnya, yakni di bot penyelamat. Segala kerja Paul Greengrass berjaya memberikan satu lagi filem yang sangat tegang, cekang, dan berjaya gam mata dari berpaling satu saat dari skrin. Statement aku, akhirnya aku dapat sekali lagi rasakan filem hijack yang sempurna setelah lama aku tunggu. 

4.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...