Akan Datang!

Sunday, October 21, 2012

Bumi Akan Gelap Pada 23, 24 dan 25 Disember? Hoax Lagi!!


Selepas rumor yang mengatakan akan terjadi sesuatu pada tanggal 15 Ramadhan 1433, yang mana sudah berlalu tanpa apa apa kejadian pun, kini satu lagi khabar angin disebarkan menerusi blog blog. Apa yang dinyatakan adalah kononnya pada 23, 24 dan 25 Disember tahun ini (2012), dunia akan berada dalam kegelapan dan tidak akan terjadi kiamat. Blogger tersebut (antaranya ialah iniiniini ramai lagi ), yang mana mula membawa cerita ini dalam versi bahasa melayu menyatakan ianya adalah kiamat kecil yang bakal berlaku.

Antara kebenaran, betul atau tidak, atau ianya sekali lagi adalah kenyataan orang yang berlagak menggunakan nama NASA padahal NASA tidak pernah keluarkan apa apa kenyataan, semuanya terjawab di sini. Semasa admin mencari tentang kebenaran hal ini, admin terjumpa dengan sebuah forum. Dengan menggunakan tajuk NASA Predicts Total Blackout in December 2012, adalah jawapan kepada semua persoalan ini.  Anda boleh klik sini untuk membaca perbincangan di sini.

Dalam artikel asal, yang mana berbahasa Inggeris, ianya berbunyi begini.

Versi 1
NASA predicts total blackout on 23-25 Dec 2012 during alignment of Universe.
US scientists predict Universe change, total blackout of planet for 3 days from Dec 23 2012.
It is not the end of the world, it is an alignment of the Universe, where the Sun and the earth will align for the first time. The earth will shift from the current third dimension to zero dimension, then shift to the forth dimension. During this transition, the entire Universe will face a big change, and we will see a entire brand new world.
The 3 days blackout is predicted to happen on Dec 23, 24, 25....during this time, staying calm is most important, hug each other, pray pray pray, sleep for 3 nights...and those who survive will face a brand new world....for those not prepared, many will die because of fear. Be happy, enjoy every moment now. Don't worry, pray to God everyday. There is a lot of talk about what will happen in 2012, but many people don't believe it, and don't want to talk about it for fear of creating fear and panic.
We don't know what will happen, but it is worth listening to USA's NASA talkabout preparation. Whether it's true or not, better be prepared. No panic, stay calm, just prays. Remember to smile more, love more and forgive more...every day. Better avoid traveling during December.

Versi 2

NASA America predicts total blackout on Earth from 22-25 Dec 2012 during alignment of Universe.
If possible, please avoid traveling during the third week of December 2012 as all modes of communication may fail.
US scientists predict total darkness on planet earth for 3 days from Dec 22 2012. It is NOT the end of the world, it is just an alignment of the Universe, where the Sun and the earth will align for the first time. All planets are expected to align in a straight line as a result of which there could be some natural calamities on Earth. The earth will shift from the current third dimension to zero dimension, then shift to the 4th dimension. During this transition, the entire Universe will face a big change, and we will see an entire brand new world. The 3 days blackout is predicted to happen on Dec 22, 23, 24, 2012.... So do good be good live for the present enjoy life.
Kemudian, seseorang yang memulakan viral ini telah menterjemahkan perkara yang diSHARE di Facebook ini ke dalam bahasa Melayu. Maka, terjadilah adegan salin menyalin dari blogger ke blogger. Dan, sekaligus, ianya membuatkan seluruh orang Islam berada dalam ketakutan. 

Versi bahasa melayu:


Para Saintis NASA menjangkakan perubahan alam semesta dengan kegelapan penuh pada bumi selama 3 hari bermula pada 23 Disember 2012 bukanlah akan berakhirnya usia  dunia, tapi ini adalah “Penyejajaran Alam Semesta“, di mana matahari dan bumi akan berada pada satu garis lurus untuk pertama kalinya. Bumi akan bertukar tempat dari dimensi ke 3 ke dimensi 0, lalu bertukar lagi ke dimensi ke 4.
Semasa proses pertukaran ini, seluruh alam akan menghadapi perubahan besar, dan kita akan melihat dunia yang baru (Dark of the Earth). Dunia gelap tanpa sinar, tanpa cahaya matahari.
Semasa kejadian ini berlaku, bersedialah, ketenangan amatlah diperlukan, saling berhubung antara satu sama lain, berdoa, dan terus berdoa. Beristirehatlah di rumah selama 3 hari tu
Banyak perbahasan tentang apa yang akan terjadi 3 hari tersebut tapi ramai yang tidak percaya. Gini je lah!, kita tunggu dan lihat je lah nanti pada 23, 24 dan 24 Disember 2012 tu, ni hanyalah jangkaan atau ramalan manusia je, tak pasti. Tapi kalau benar-benar terjadi, sekurang-kurang kita dah tahu dan bersedia menghadapi dunia baru selama 3 hari tu nanti.
Hanya Allah yang Maha Mengetahui segalanya, wallahu ‘alam…Assalamualaikum…


Berbalik kepada analisa di laman forum yang boleh diklik di atas, ternyata kebenaran mesej ini adalah satu penipuan. Malah, total blackout (kegelapan), alignment of the universe (penjajaran alam semesta), malah bercakap pasal dimensi 3 ke 0 kemudian ke 4 semuanya tak ada makna apa. Semuanya tak masuk akal dan bukan saintifik. Ianya sains fiksyen sahaja yang tidak wujud dalam realiti.

Kalau anda tak percaya, sekali lagi admin minta korang klik je link ni. Untuk penerangan apa yang sebenarnya terjadi pada tanggal 23, 24 dan 25 Disember tersebut, blogger Indonesia ini ada jawapannya. Klik sini untuk baca penjelasan yang lebih terperinci. Untuk mengetahui kedudukan planet planet pada tarikh tersebut, klik sini.

5 comments:

miss yatie said...

kita tungu jelah sampai masanya nanti..kan

MR said...

Akhirnya, ade jugak org yg oppose benda ni. Aku respect org yg kaji dulu. Percaya bulat2 = bodoh. Yg menunggu = buang masa. Org Malaysia ni suka copy paste. Sebar panik.

Nur Ilham said...

salam...bagi sy.. bukan isu percaya atau x, tapi kenampakan kat situ, klu x kuat iman akan rasa takut sbb x bersedia pun nak hadapi keadaan mcm tu. klu yang sentiasa beramal ibadah plak akan merasa keagungan Tuhan dan semakin kuat la imannya utk mengabdikan diri kepada Tuhan. klu kita berasa kita xcukup iman...jgn tggu tarikh tu pun..bermula la dari skrg..kdg2 perkara mcm ni perlu utk mengingatkan kita..sbb kita kdg2 terlupa..siapa kita sbnrnya..

Anonymous said...

betul atau tidak kita tidak tahu, hanya Allah yang mengetahui bilanya kiamat akan tiba. Tapi yang pasti Kiamat itu ada, jadi xkiralah sebaran nie salah atau benar, kita sebagai umat islam harus bersedia menghadapi kiamat,sekurangnya sebaran nie membuatkan kita ingat pada agama, kerna mungkin sebelum ini kita lupa dari mana datangnya kita.

Anonymous said...

Telek smua... Lw2 smua orang...

Mau kiamat kek... Mo bumi 3 hari gelap kek...

Urusan Allah SWT... Kita manusia... Hanyalah hamba Allah yg lemah...

Kita hanya bisa berdoa... Dan berserah diri kepada Allah SWT.

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...