Akan Datang!

Saturday, March 14, 2015

Review: Gone Girl

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | David Fincher
Pelakon | Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris

Kadangkala, perempuan ni nampak je baik. Tapi, diorang ni sebenarnya ganas macam lelaki juga. Itu kot yang David Fincher nak bawa dalam filem Gone Girl yang berasal dari novel tajuk sama tulisan Gilian Flynn ini. Menonton filem ni memang memberikan satu rasa ‘mind fuck’ sebab ianya tidak boleh dijangka dengan mudah saat filem ni mula membuka kotak dan mendedahkan apa yang terisi di dalamnya. 

Yup, walaupun aku rasakan filem ni bermula dengan agak slow, ianya kemudian mempunyai cerita yang memang membuatkan korang rasa perlu tunggu dan tunggu untuk setiap inci detailnya muncul sikit demi sedikit. Gillian Flynn yang juga menulis screenplay ini memulakan dengan memberikan perasaan syak wasangka terhadap watak Ben Affleck yang mana akhirnya berakhir dengan kesudahan tak terjangka. 

Pada aku, Gone Girl sebenarnya membawa kita melihat ke dalam naluri psychopath yang memang sangat brilliant. Ianya tentang survival of the fittest dan bagaimana kau sanggup lakukan sesuatu untuk dapatkan apa yang kau mahu. Dan ya, 2 jam lebih menonton memang sangat sangat terbaik untuk dihabiskan bersama filem ni. 

Aku tak nafikan yang dalam filem ni, Ben Affleck still nampak macam biasa. Aku tidak berapa nak gemar lakonannya sebab entahlah. Tak ada reason yang tough. Tetapi, aku rasakan dengan bantuan Rosamund Pike, yang hanya muncul di pertengahan filem secara serius, Ben Affleck naik dengan sendirinya selepas masa pertama filem yang fokus kepada dirinya saja. 

Rosamund Pike sebagai perempuan psychopath memang mengujakan. Aku rasakan seperti dia ialah kekuatan paling besar untuk filem ni selain Gillian Flynn yang menulis. Rosamund Pike memang berjaya memberikan aku perasaan belas kasihan dan juga dark side of woman yang memang sangat sangatlah di luar jangkaan. Antara lakonannya yang terbaik setakat ini. 

Namun, bagi yang kurang menyukai filem yang memerlukan korang berfikir, dan juga terlalu banyak sembang sembang, Gone Girl memang memerlukan sedikit kesabaran. Titik bermulanya memang agak pantas bermula seawal 10 minit pertama filem. Namun, flashback dan juga intro yang agak dipenuhi dengan muzik skor yang agak ringan membuatkan filem ni agak art. 

Filem ni sebenarnya membuatkan kita berfikir. Ianya tentang siapa sebenarnya lebih kejam. Woman atau man. Dan diskusi inilah yang akan membuatkan filem ni besar. Ianya bukan sekadar orang hilang. Ianya tentang kreativiti yang memang tak tercapai dek akal. 

Menonton Gone Girl memang bermula dengan masalah yang cantik. Then, ianya semakin menegang sehinggalah ianya bertukar menjadi sebuah filem mindfuck yang memang ohsem. Dan saat filem ni ditutup, aku masih rasakan filem ni tidak harus berhenti sebab endingnya yang memang totally insane. Tetapi, tak kiralah korang kenal David Fincher ke tak, aku rasa menonton Rosamund Pike memang menjadikan Gone Girl sebuah filem mesti tonton. 

4/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...