Akan Datang!

Tuesday, June 10, 2014

Review: The Lego Movie

Tahun Terbit | 2-14
Pengarah | Phil Lord & Christopher Miller
Pelakon | Chris Patt, Will Ferrell, Liam Neeson, Elizabeth Banks

Sebenarnya, secara peribadi, The Lego Movie ni aku mula tertarik selepas menyaksikan /menonton 4D cinema di Legoland, Nusajaya. So, aku agak tak sabar untuk menyambung Lego adventure melalui The Lego Movie lepas pulang. Namun, lama kelamaan, ketidak sabaran tu hilang macam kotoran yang melekat kat baju. Hilang dan terus tiada. Dan saat aku melihat title filem ni, hati aku tak tergerak untuk menonton, sebab first impression aku menyatakan ianya macam animasi Lego di tv. 

Dan walla, hari ni aku layan filem ni. Dan aku agak terkejut apabila hati aku, yang sudah kelam dengan semangat Lego itu kembali berkobar kobar (tuu dia) saat aku menonton. Ternyata The Lego Movie bukan sebuah filem Lego biasa yang ditonton dalam tv. Macam mana aku nak cakap ah? Hmm, senang cerita, ianya macam sebuah filem untuk kiddo tapi blend in sehinggakan orang dewasa pun mampu untuk bermain dalam filem ni. 

The Lego Movie tidak membiarkan cerita fantasinya berada di satu tahap dimana penonton fikir filem ni just for kid. Filem ni berjaya membawa kita ke satu tahap yang memberikan sesuatu perasaan ketika menontonnya. Kemunculan Will Ferrell dan kejutan yang berlaku pada hampir akhir filem membuktikan yang filem Lego ni cuba blend in antara dewasa dan kanak kanak. Dan hasilnya, sebuah filem yang mengarut tetapi hasilnya sangat mengujakan. 

Pada plotnya, The Lego Movie mengingatkan aku kepada Oz lakonan James Franco. Ceritanya sangat tipikal nampun persembahannya yang menjadikannya unik. Menyaksikan kreativiti diangkat dalam mempersembahkan dunia Lego menjadikan satu pengalaman yang lain dari yang lain. Di sinilah terletaknya kekuatan filem yang sangat menarik untuk dilihat. 

Aku tak nafikan filem ni sebenarnya tak lebih dari satu imaginasi dan permainan kanak kanak yang dipaparkan dalam bentuk filem yang mana akan terlihat plotnya yang entah pape dan sebagainya. Dan sebenarnya, filem ni tidak ada plot yang betul betul menjanjikan keseriusan berganda. Banyak bermain main dengan Lego dan karakter spoof yang diberikan itulah menjadikan The Lego Movie sebuah filem yang fun and enjoyful. 

Amat mengejutkan dan menarik sekali melihat Liam Neeson beraksi dalam pentas animasi. Suaranya yang serak serak tu nampak kelakar sekaligus menjadikan karakter Good Cop Bad Cop antara karakter yang paling aku suka even karakternya biasa biasa saja. 

Totally tidak menyangkakan yang The Lego Movie semeriah itu. Menonton filem ni memang tak kering gusi melihat dunia Lego dihasilkan melalui kreativiti pembikin. Pada aku, The Lego Movie bukan saja menarik kanak kanak untuk meminati Lego. Ianya sebuah filem yang digarap dengan isinya sendiri. Semangat permainan itu sendiri dan bagaimana Lego itu sebenarnya menyatukan hubungan antara ayah dan anak adalah mesej yang kelihatan. Selebihnya, hanyalah kelakar yang enjoyful! 

4/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...