Akan Datang!

Friday, September 20, 2013

Novel: The Host (Stephanie Meyer)


The Host
Penulis: Stephanie Meyer
Penerbit: Little, Brown

Sebagi first timer dalam baca buku Stephanie Meyer, aku rasa pengalaman pertama aku lihat ialah penulis ini suka mencabar dirinya dalam mereka benda benda yang sukar diterima akal. Kisah The Host contohnya, pada dasarnya biasa. Apa yang luar biasanya ialah karakter yang dibina serta gerak ceritanya sebagai tindakan dan keputusan karakter pelik yang direkanya. The Host yang mengungkap idea dua jiwa dalam satu jasad agak strange pada aku sebagai pembaca. 

Penceritaannya pada awal sukar aku terima. Ergh, macam mana aku nak imagine dua roh dalam satu jasad nih? Sangat tak masuk akal. Tetapi entah kenapa, lama kelamaan aku dapat masuk dan blend in dengan jiwa Wanda. Dan beberapa bab dalam novel ini berjaga grab my attention untuk selak ke muka surat seterusnya. Stephanie membawakan dua jiwa Melanie dan Wanderer itu menggunakan font yang berbeza. Satu perkara yang pertama kali aku lihat. Penggunaan font berbeza dan ayat italic sangat penting dalam merujuk kepada karakter dan cerita. 

Sebagai buku pertama genre romantik si fi yang aku pernah baca, The Host ada pembaharuan. Pada aku, ini kisah cinta paling pelik setakat ini. The Host novel mungkin sedikit padat berbanding filemnya yang slow. Maka, membaca novelnya lebih menambah kemeriahan idea Stephanie Meyer ini. Pada aku, The Host menarik aku untuk membaca siri Twilight. Malangnya, bajet bajet aku yang ciput hanya membenarkan aku melihat Twilight di movie dan bukannya di kertas. 

The Host dengan cover poster filem ini mengandungi dua bab ekstra yang diletakkan di antara chapter 58 dan 59. Penambah baikan yang dikatakan terinspirasi semasa The Host berada dalam pembikinan adaptasi filemnya. Itu menarik!

3/5

1 comment:

Liana Zaman said...

Haha...tak baca bukunya lagi. Pada mulanya ragu-ragu sebab dah tengok Twilight dan tak berapa gemar...tetapi surprisingly cerita the host menarik, konsep dan penceritaan. :)

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...