Akan Datang!

Tuesday, December 27, 2011

Review: Don 2

Don 2006, filem remake kepada filem ikonik Amitabh Bachchan nampaknya berjaya. Mana mungkin kuasa Khan tidak mampu untuk menyalut kuasa Bachchan dalam filem 2006 itu. Farhan Akhtar, selaku pengarah memberikan salutan kepada plotlinenya dengan lebih style juga dialog yang lebih kuat sehinggakan mampu dihafal, jika anda peminat setia Don. Don (2006) sudah memberikan twistnya tersendiri. Iya, Don sebenarnya tak mati. Dan … ceritanya bermula… sekali lagi. 


2011, akhirnya penantian selepas dikhabarkan bahawa Don bakal menerima sekuelnya, yang mana bukanlah remake sebab filem Don versi klasik menamatkan karakter Don itu sendiri. Farhan Akhtar menyatakan bahawa Don 2 bakal memberikan plot twist yang mana dihasilkan oleh peminat karakter antagonist ini. 

Don 2 muncul dengan sekali lagi memberikan visual yang tak pernah dipaparkan dalam mana mana filem Bollywood. Seni cinematografinya memang Hollywood style. Malah, sebagai seorang Malaysia, portrayal penjara Malaysia juga pejabat Interpol (yang mana entah la wujud ke tak dalam dunia sebenar) memang tak pernah dicuba pengarah tempatan. Lihat saja bagaimana Bollywood memanipulasi penjara Malaysia, dan menjadikannya sebuah penjara ala Hollywood dan fresh look. 


Jika Don pertama menjalani pengambaran di Malaysia. Siri kedua akhirnya membawa Don ke Zurich, dimana Don (selepas berjaya melepaskan diri dari penjara Malaysia) ingin mengambil currency plate. Don bekerjasama dengan si jahat, Vardhan (Boman Irani) untuk menjayakan misinya. Namun, anda mesti tahu, orang jahat berkomplot dengan orang jahat mesti akan ada twist! 

Aku menyukai first half filem ini. Adegan bagaimana Don melepaskan diri dari penjara cukup slick dan menarik. It just like watching Hollywood movie. Done. A great move! 


But, jangan terlalu mengharap first half punya aksi yang cukup untuk memberikan anda sorakan. Ketahuilah bahawa drama filem ini terlalu banyak dimampatkan di fasa pertama filem. Dan, ya… sedikit membosankan. Tetapi, mungkin kemunculan khas Hrithik Roshan di fasa pertama, ada tarikan tersendiri. 

Second half of this filem memang sebuah bahagian yang cukup tegang. Ianya sudah menjadi seperti sebuah misi mustahil yang kononnya cuba dilakukan oleh si jahat bijak, Don. Iya, di sini, Farhan nampaknya sudah memberikan beberapa gerakan plot yang nampak seperti dipengaruhi oleh beberapa filem Hollywood. Yes, Don hijacking a building. Dan, ianya bukan sebuah idea yang pernah kita tonton. 


Keseluruhannya, durasi filem ini iyalah memang standard. 2 jam 30 minit nampaknya tidak berapa memberikan kejutan dan drama yang intense. Ra. One dalam 2 jam 30 minit mampu memberikan kita element yang pelbagai, tetapi Don, gagal. Ada beberapa gangguan dalam filem ini yang nampaknya menghilangkan mood itu sendiri. 

Pertamanya, aku perhatikan olahan kedua ini seolah olah mahu member tahu kehidupan Don itu sendiri. Yang mana dalam Don pertama, ianya bukan sebegitu. Don pertama dalam 2 jam 30 minitnya punya isi yang jelas dan twist yang sesuai. Don 2, tidak mampu untuk memberikan itu walaupun twistnya pada akhir filem, adalah trademark yang berjaya. 


Keduanya, di saat Don akhirnya menjadi baik buat seketika untuk menangkap Vardhan yang mengganas, aku rasa di situlah kelemahannya. Yes, I know yang inaya adalah satu trick untuk twistkan cerita, tetapi too much dialogue menjadikannya bosan. 

Overall, Don 2 dari aspek aksi memang luar biasa. Aku menyukai gerak aksi dan lagak ngeri dalam filem ini. Amazing. 


Peribadinya, aku hanya tersenyum. Di akhir filem, aku hanya berkata ‘thanks, akhirnya si Farhan Akhtar tidak melihat Malaysia sebagai sebuah negara Chinese. Kenapa aku cakap begitu, perhatikan Don pertama, dimana muzik Chinese digunakan semasa Don dan Roma mendarat di sebuah kampung Melayu. Argh, nampak jelas Farhan tidak kenal budaya. Apapun, hal ini tidak muncul dalam filem ini. 

Dan, hah.. nasib baik ada Adiputra, which ok lah even lakonannya tak sampai seminit dan tiada dialog. Lebih baik tak ada dialog daripada ada dialog. 


Mengharapkan beberapa lagu muncul dalam filem ini. Malangnya, Zara Dil Ko Tham Lo hanyalah satu satunya lagu yang berdiri di dalam filem. Dushman Mera, my fevret hanya menghiasi kredit filem. Dan Yeh Hai Maya hanyalah menjadi background song. Uh, memang skripnya aku lihat tidak mampu untuk menyelitkan lagu. Oklah. 

Keseluruhannya, Don 2 memberikan twist yang menarik. Perhatikan babak last dan anda sedar yang Don membonceng motor kuasa tinggi yang nombor platenya tertulis DON 3. Mungkinkah akan ada sekuel ketiga untuk action flick ini? Itu sila tanya Farhan Akhtar. Sebuah filem robbery yang cukup hebat sebagai sebuah filem Bollywood. Don 2 menandakan satu lagi pendefinisian semula genre action-flick di Bollywood.

4/5

2 comments:

Anonymous said...

waaaaaaa nak tengok citer niii ! x sabar22 ahaha

silent screamer said...

Peminat SRK is here. keh3.

Tapi malangnya, filem hindi takda tayangan di pawagam kat Sabah ni. Hampa oo.

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...