Akan Datang!

Saturday, August 13, 2011

Review: Senario Ops Pocot


Aku masih hairan juga pada masa yang sama mencari cari apa sebenarnya resipi SENARIO yang sentiasa membuatkan diri mereka masih berjaya dalam filem. Kehebatan siri SENARIO yang bermula di tv dan diketengahkan ke dalam filem pada mulanya oleh Aziz M. Osman ada sasarannya; memperbesarkan francais SENARIO sekaligus memberikan filem berkualiti lakonan mereka yang dahulunya berlima. Perpecahan berlaku sana sini, kini SENARIO tinggal tiga. Dilepaskan ke tangan Ahmad Idham dengan siri Episodenya, kemudian beralih ke Hatta Azad Khan dengan Asam Garamnya, kini di tangan Ismail Bob Hashim pula… dengan Ops Pocotnya.

Jujurnya aku katakan, ini adalah salah satu filem tangkap muat yang masih tak penat penat dibikin David Teo. Bukan aku tidak menyokong filem Metrowealth, namun di satu sudut lain, kompani ini nampaknya lebih mementingkan keuntungan berbanding kualiti. David Teo hanya tahu main lepas saja idea idea tanpa menapis kualiti yang layak digelar filem.


Ops Pocot, layak digelar filem kah? Pada aku, tahap drama tv pun x lepas. Dengan idea yang menjauh pada awalnya, cerita yang akhirnya bergerak dengan kisah perjuangan 3 orang yang tidak dikenali berada di pusat latihan RELA. Tujuannya, untuk mengubah diri masing masing. Dari sini, temanya simple, filem ini bercakap tentang perubahan diri untuk menghadapi pelbagai situasi.

Daripada apa yang aku perhatikan, gaya Ismail Bob Hashim nampaknya lebih terarah kepada gaya Ahmad Idham yang memegang filem ini suatu ketika dahulu. Amin dan syukur filem ini tidak ada adegan yang terlalu exaggerate dari aspek penghidupan babak untuk membentuk jenaka. Masih teringat babak motor Fimie Don dalam Sekali Lagi yang terbelah dua dalam Senario Asam Garam. Babak tersebut bukan menggelikan hati, tetapi memang memualkan dan meloyakan.

Gandingan Lan Pet Pet, Azlee dan Wahid masih menjadi tunjang kepada filem ini. Dengan usaha keras mereka mengekalkan jenama ini, apa yang aku boleh puji adalah bagaimana ketabahan kumpulan ini untuk terus dikenali di Malaysia, walaupun filemnya sudah tidak mampu mencapai tahap yang pernah diberikan Aziz M. Osman suatu ketika dahulu.

Ops Pocot secara ringkasnya berkisar tentang 3 orang lelaki yang sering ditimba bala juga musibah dalam hidup mereka. Mereka ditemukan di pusat latihan RELA yang akhirnya mengubah mereka untuk menghadapi dunia yang sebenar.

adegan yang pada aku kelakar lah jugak..

Filem ini bukanlah teruk. Cuma ianya masih mengekalkan lawak yang biasa dan masih tidak mampu untuk mengeletek ketiak aku. Tolonglah! Make me laugh, please… Cuma apa yang aku suka adalah satu babak ni, babak Lan, Wahid dan Azlee nyanyi lagu Mr. Os, itu memang kelakar.. tetapi aku hanya mampu tersenyum. Belum ke tahap ketawa. Tetapi masih mantap dan aku suka babak itu.

Keseluruhannya, filem ini normal saja. Taklah terlalu gedik, masih boleh membawakan mesej dengan baik. Sesuai untuk tayangan kanak kanak, juga dewasa yang mahu bersantai santai. Bagi aku, SENARIO masih ada bisa, cuma lakarannya perlu ditangan yang mampu menularkan bisa tersebut ke serata Malaysia.

2/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...