Akan Datang!

Sunday, July 16, 2017

Review: Spider-man Homecoming

Tahun Terbit | 2017
Pengarah | Jon Watts
Pelakon | Tom Holland, Michael Keaton, Jon Favreau, Zendaya


Akhirnya, Spider-man kembali kepada penciptanya. Di zaman filem superhero dikuasai filem yang saling berkaitan dan membentuk universe, agak mustahil untuk Spider-man untuk duduk sendirian dalam dunianya sedangkan superhero yang lain sedang bergembira dalam pelbagai reunion yang diciptakan oleh Marvel. Terima kasih Sony sebab sudi masukkan Spider-man dalam keluarga besar filem MCU. 

Sejak 2002, kita sudah dihidangkan dengan dua versi Spider-man. Dari Andrew Garfield dan sebelumnya, Tobey McGuire, kesemuanya menampilkan persembahan watak spidey yang berbeza. Namun, apa yang sama ialah, dua filem ini bermula dari permulaan yang sama, lalu bercerita semula, dan membuat selekoh dalam sekuelnya. 

Dan kalau Spider-man: Homecoming masih bercerita tentang Uncle Ben, boring! 

Nasib baik, Marvel nampaknya membiarkan kisah Uncle Ben sebagai sebuah memori yang hanya diceritakan di mulut. Penonton tak perlu lagi menonton kematian Uncle Ben buat kali ketiga. Dan apa yang dibuat dalam filem ini menunjukkan masih ada ruang yang segar untuk bercerita mengenai watak kegemaran ramai itu. 

Spider-man: Homecoming bercerita dengan mudah. Seperti kau menonton siri kartunnya di saluran Disney, seperti itulah lebih kurang kisah si spidey kali ini. Kisah yang tidak bercerita tentang ‘bagaimana’ tetapi sebaliknya ‘apa seterusnya’. Menonton filem ini, aku dapat rasa feel seperti menonton reboot Power Rangers sebelum ini. 

Kalau nak harapkan filem ni penuh dengan aksi, aku rasa ianya tidak menepati langsung apa yang korang nak. Seingat aku, ada dua sahaja adegan aksi yang memang besar dan memuaskan. Adegan di feri dan juga adegan akhir yang mana boleh dikatakan perkara baru yang dilihat dalam filem Spider-man. 

Homecoming dipenuhi dengan watak childish, kebudak-budakan. Yelah, cerita tentang budak sekolah kan. So, kadangkala, aku rasa sedikit annoying apabila budak-budak baru nak up cuba untuk buat kelakar. Tetapi, ianya tidaklah keterlaluan dan masih lagi berada dalam skema filem Disney yang biasa kita tonton. Jacob Batalon, sebagai Ned, rakan baik Peter Parker menarik, tapi pada aku, kadangkala terlalu menyemak. 

Filem ini bagus juga kerana ianya tidak fokus langsung terhadap kisah cinta Spider-man seperti dalam dua filem sebelumnya. Senang cakap, filem ni segar! 

Tidak dapat dinafikan bahawa lakonan Tom Holland, pada aku, bukanlah lakonan yang terbaik bagi watak Spider-man. Secara peribadi, aku lebih menggemari lakonan Tobey yang mana lebih menampakkan emosinya yang sangat baik. Namun begitu, Tom Holland masih berjaya memberikan gaya lakonannya yang tersendiri sekaligus memberi aura baru kepada watak ini. 

Michael Keaton memang tidak dinafikan mengingatkan kepada Dr. Octopus, dan juga Lizzard dalam filem sebelum ini. Mengekalkan falsafah watak jahat Spider-man yang biasa, yakni penjahat ini semuanya menjadi jahat kerana keadaan yang memaksa, lakonan Keaton tidak dinafikan mampu memuaskan penonton sebagai penjahat utama. 

Jujurnya, the twist pasal siapa Vulture sebenarnya dan kaitan dengan Liz nampak sangat cliché. Walaupun ianya memang datang tidak dijangka, aku kurang gemar twist yang sebegitu. Tetapi, aku rasakan bahawa filem ini sudah bercerita selayaknya untuk membawa Spider-man ke dalam dunia MCU yang semakin membesar menuju Infinity Wars. 

Aku angguk kepala apabila opening logo muncul. Lagu tema Spider-man tu memang catchy sangat! 

Ada dua post-credit, tapi aku nasihat, tonton yang pertama sudahlah. Kalau tak, kau akan geram dan sumpah seranah sambil keluar panggung. Hah! 

4/5

Untuk maklumat lanjut berkenaan filem ini, terus ke klink di bawah:
Rujukan Imdb: http://www.imdb.com/title/tt2250912/?ref_=nv_sr_1
Rujukan Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Spider-Man:_Homecoming
Rujukan RottenTomatoes: https://www.rottentomatoes.com/m/spider_man_homecoming/

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...