Akan Datang!

Sunday, December 11, 2016

Review: Desolasi

Tahun Terbit | 2016
Pengarah | Syafiq Yusof
Pelakon | Syamsul Yusof, Dato Jalaluddin Hassan

Kejayaan Munafik (mungkin) atau mungkin kejayaan KL Gangster juga membuatkan Skop Production mula menampilkan idea-idea pelik dan gila. Bagus. Ianya sekaligus membuatkan Yusof Haslam dan anak-anaknya ‘bertaubat’ dan menyedari bahawa masih belum terlambat untuk mengubah lanskap filem tempatan walaupun dengan mengekalkan konsep saling menasihati antara satu sama lain. Lebih dekat lagi, saling ingatkan Tuhan. 

Itulah Desolasi. Ini ialah sebuah filem ‘tarbiyah sentap’ yang sebenarnya penuh dengan cara masakan yang berbeza. Malah, aku rasakan yang penonton yang awalnya membayar tiket untuk menyaksikan pancing utama yakni latar Kuala Lumpur yang sunyi tanpa penghuni tidak menyangka mereka akan ditarbiyahkan oleh Syafiq Yusof dan juga Syamsul Yusof. 

Malah, Desolasi juga bergerak bukan seperti filem-filem hikayat yang Islami biasa. Tiada cinta-cinta dan bersentuhan tangan, malah dipenuhi dengan pelbagai persoalan-persoalan ketuhanan yang membuatkan kita berfikir sejenak tentang sejauh mana kita selalu berfikir tentang apa yang Dia dah beri. 

Syafiq Yusof menipu penonton. Tetapi, aku rasa tipuannya memberikan pancing yang sangat berisiko. Desolasi mungkin takkan sehit Munafik kerana tipuannya (mungkin), tetapi ianya ialah satu filem yang layak untuk dipuji pada kesungguhan pembikinannya dan juga effort yang diletakkan dalam usahanya. 

Melenyapkan KL bukanlah perkara mudah. Tapi, dengan apa yang Skop Production ada, group VFX yang ditugaskan berjaya melenyapkan kesemua manusia dari visual. Errr… walaupun ada la satu dua scene yang mungkin mereka terlepas pandang untuk hilangkan manusia tu. Jika kau perhati pada refleksi cermin mata Aiman contohnya, kau akan perasan. Gotcha! 

Pada aku, Desolasi tidak sehebat S.A.M mahupun Abang Long Fadil. Aku rasakan Syafiq memang mampu membikin lebih baik dari sekadar filem yang menasihat. Aku nampak filem ini bermula dengan sangat bagus. Malangnya, satu elemen yang sedikit kelihatan memaksa untuk kita menerima hakikat dunia Desolasi itu kelihatan agak janggal dan kurang kuat. 

Syafiq memang mempunyai imaginasi yang bagus dalam membina visual yang dia kehendaki. Bagi pengarah lain, aku rasakan apa yang Syafiq beri dalam filem ni boleh disampaikan dengan lebih murah tanpa membazirkan masa dengan CGI yang melampau. Namun, itulah Syafiq. Dia mahu memaparkan Hollywood blockbuster mampu dibikin dalam arca filem Melayu. Dan dia sudah membuktikannya. 

Fikir-fikir balik, S.A.M dan Desolasi memegang konsep yang sama. Adanya ‘red-herring’ yang melencongkan akal penonton dan menerima hakikat yang mereka ditipu se’gila’ mungkin dan menerima hakikat. Aku rasakan Syafiq pasti belajar banyak pasal penyakit untuk membina cerita psikologi sebegini. Jika kau tonton S.A.M, kau akan faham dua filem ini seiras. 

Namun, aku kurang selesa apabila Syafiq memilih untuk membuka twistnya awal dan melanjutkannya kepada adegan yang pada aku sekadar nasihat dan ianya tidak pun penting untuk dipanjangkan. Mungkin ada cara lain untuk adegan Maya dan Aiman di padang untuk dipendekkan dan untuk mengelakkan audiens berkata ianya hampir kepada kemengarutan sempurna. 

Pada aku, ini ialah sebuah filem Syafiq yang tidak sebaik mana. Karya ini, yang kelihatan tersuntik sekali elemen Munafik kelihatan tidak penuh dengan kekuatan cerita. Namun, ianya adalah amat baik apabila Syafiq kini lebih menggila dengan imaginasi desolasinya yang lebih perfect dari sebelumnya. Apa aku boleh puji, pengarah ini ialah seorang yang berani.


Syamsul Yusof juga memaparkan 'keinsafan' dirinya dalam bayangan Desolasi. Lakonannya boleh dikatakan semakin baik. Tidak lupa juga aktor lain seperti Bella Dally dan Pekin yang memberikan performance yang membantu menampal bahagian bocor filem ini. Ada certain part yang dibina untuk memberi mood serius tapi scene tu jadi lawak. Do something please!

Ringkasnya, Desolasi ialah resapan tarbiyah dari Munafik yang dipersembahkan dalam elemen si fi dan gila. Ya, gila! Kau akan dibawa merasai kegilaan pengarah ini memancarkan visinya dan ditarik ke dalam mesjid untuk menyedarkan kau daripada apa yang kau persoalkan kepada Tuhan.

Desolasi ialah filem yang berat. Tapi, ianya tidak seberat Hanyut mahupun Interchange (mungkin kot, sebab belum menonton kedua-dua filem ini). Namun, aku rasa ramai penonton yang akan fikir dua kali untuk menonton Desolasi kerana ideanya bukanlah sebuah filem biasa. Jika kau bersedia untuk ditarbiyah kaw kaw dalam filem ni sambil kau pula memuji keindahan visual efek dan kekaguman melenyapkan manusia dalam Kuala Lumpur, selamat menonton. 

Aku gerenti, Desolasi ialah nafas baru industri filem kita. Jika kau sendiri tak mampu nak hadam idea filem ni yang pada aku masih lagi ringan tetapi digarap dengan sedikit berat, kau kena sedar, kau ialah penonton yang masih ditakuk lama. Berubahlah. 

3.5/5

1 comment:

VampHydra said...

Seriously, letak tepi some vfx dia yg terlalu bright in certain part, filem ni sangat awesome. Idea yg gila dan betul2 luar jangkauan pemikiran biasa. Bila dia letakkan part d mana orang mental ni boleh berkomunikasi sesama sendiri dalam dunia diorang sendiri, aku rasa teruja. Memang tak sangka. Bagi aku dari segi idea, inilah filem terbaik 2016.

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...