Saturday, September 22, 2012

Review: Untuk Tiga Hari

Memang fikir fikir balik, bermain dengan jodoh bukanlah satu perkara yang boleh dipandang ringan. Itu yang dapat aku simpulkan selepas menonton Untuk Tiga Hari nukilan asal Ahadiat Akashah yang diterjemahkan dalam versi filem oleh Afdlin Shauki. Pengarah ini sekali lagi membuktikan dirinya boleh mengarah pelbagai genre dan filem ini tidaklah menghampakan. Untuk Tiga Hari bercakap tentang pilihan, takdir dan jalan hidup. Sebuah pemikiran sebenarnya. 
Melalui pemerhatian, aku lihat Afdlin cuba meletakkan cop mohornya dalam karya Ahadiat Akashah ini. Sekaligus, Untuk Tiga Hari tidak menjadi terlalu tragikal seperti Ombak Rindu, dan tidak juga menjadi terlalu kelakar. Drama, komedi dan juga romantic digabung jalin dengan cukup sifat mewujudkan sifat ketenangan dalam setiap babak. Penonton mampu untuk tersenyum dengan lawak lawak dewasa, dan juga mendapat sedikit pemikiran tentang apa yang ingin disampaikan. 


Afdlin nampaknya memang punya pemikiran yang agak pelik dalam menjengahkan komedinya. Aku sendiri agak terkejut dengan mamat mata zombie yang pakai ala ala nurse yang buat muka kat belakang. Memang komedi yang tak pernah orang buat. Kelakar dan unik. 

Dalam filem ini, Afdlin nampaknya men’cerai’kan pasangan Vanida dan Rashidi Ishak dalam filem ini sekaligus Adflin, si pengarah ‘merampas’ Vanida untuk dijadikan isterinya. Memang susunannya bukan saja unik, tetapi itulah factor x filem ini. Persoalan yang ditunggu tunggu untuk dijawab dalam filem ini, bagi yang tidak membaca novelnya, pastinya adakah dua insan ini, Zafrin dan Uji akan bersatu pada penghujung filem?  


Dari awal filem, sudah dapat diagak bagaimana permulaan filem ini, yang mana bermula dengan hari pertama perkahwinan Zafrin dan Uji dengan pasangan masing masing. Dari situ, dua insan ini dipaparkan menghadapi dua kehidupan berbeza dan cuba untuk melawan ketentuan kerana janji yang telah mereka janjikan. Permulaan yang agak menarik dan tenang, jujurnya. Memang menarik. 

Namun, lama kelamaan, aku rasakan cerita makin lama makin mendatar dan tidak dapat naik dan terus naik. Apa yang dapat aku perhatikan, adalah ceraian babak babak bagaimana Uji dan Zahidi ini cuba untuk bertahan untuk hari ketiga, yang mana masing masing akan bercerai dengan pasangan masing masing. Namun, walaupun adegan sudah mula mendatar, aku rasa, dengan dialog yang agak umph, filem ini berjaya diselamatkan. 

Lakonan Vanida dan Rashidi memang macam tu jelah. What I mean is, mereka adalah diri mereka. Jadinya, ianya satu luahan yang mungkin meng’asli’kan lagi kisah ini. Apapun, tabik spring kepada Afdlin kerana membentuk setiap karakter dengan pelbagai masalah kekeluargaan. Jiwa Zafrin yang menurut kata ibu, Uji yang penat bercinta, Army yang menyayangi sepenuh hati, dan Juwita yang taat memang kombinasi kisah suami isteri yang cukup rasa. 


Ah, hampir terlupa. Tahniah juga untuk Afdlin kerana membentuk Zizan Razak menjadi begitu serius dan hilang lawaknya. Memang adegan flashback Uji buat aku terkejut sebab I didn’t expect Zizan mampu untuk berlakon serius sebegitu jauh. Memang hebat! 

Keseluruhannya, hadirlah ke pawagam untuk ‘kursus perkahwinan’ selama 2 jam ini. Untuk Tiga Hari memang dekat di hati yang dah berkahwin, mahupun merancang untuk berkahwin, ataupun tak berkahwin lagi. Tak rugi untuk bawa diri ke panggung sebab anda akan bawa balik pemikiran untuk difikir fikirkan. Untuk TIga Hari bukanlah sebuah tragedy seperti Ombak Rindu, jadi jangan harap mahu menangis sambil menonton filem ini. Sebuah adaptasi yang menjadi. Sebuah persembahan yang memang menegaskan tentang jangan main main dengan jodoh.

3/5

3 comments:

RazFiRa said...

tak rugi menonton cite ini di panggung?

okay.. g tgok skrg.. hehe

ex-anonymous said...

dah booking tiket next week..
(malas nak tengok awal2 panggung penuh nti mcm2 bau ada , kalau sumer wangi takpe , nti muncul bau "uuweekk" ganggu konsentrasi.. lepas tu mula la mengata dalam hati ( dah tambah dosa) :D

err..
terlebih la komen ek..

Anonymous said...

lawak mamak nurse tu mmg ley wat org tergelak klau diingatkn semula. haha. overall citer ni mmg best la sb balance part jiwang + lawak + serius + happy + sedih ..karya afdlin mmg jarang2 la kecewakn org =D


-syinteru152-