Akan Datang!

Wednesday, August 3, 2011

Review: Tolong! Awek Aku Pontianak

Sini Ada Hantu sudah mula menunjukkan bahawa pengarah muda ini sudah mahu beralih angin kepada genre komedi horror. Tolong! Awek Aku Pontianak adalah yang ketiga daripadanya, genre komedi masih lagi dikekalkan, tetapi dengan horror cara baru yang temanya luar biasa, cinta manusia dan pontianak. Mampukah tembok dua dunia ini dicantum dalam sebuah filem bergenre komedi romantik sebegini, pandangan aku ideanya menjadi dan walaupun tidaklah terlalu hebat, ianya masih menjadi sebagai sebuah filem cinta sebegini.

cinta Bob dan Maya, ianya tidak mungkin satu realiti.. ianya metafora..

Garapan James Lee dalam membina komedi nampaknya masih terlalu berhati hati. Resultnya, omedinya tidaklah terlalu melebih lebih. Itu yang aku suka. Tidak seperti filem Rasak dan Hatta juga Idham yang lebih kepad pengucapan dialog yang lantang, dan menjadikan karakternya bodoh untuk membentuk jenaka. Aku lebih menganggap Tolong! Awek Aku Pontianak adalah sebuah filem yang berdiri dengan nafas komedi yang lebih mengunakan reality dan ala ala filem spoof. Dengan beberapa filem Mamat Khalid menjadi latar belakang filem ini (Kala Malam Bulan Mengambang dan Hantu Kak Limah Balik Rumah), filem ini bijak mencantum gaya komedinya walaupun dua filem tersebut bukan dari James Lee.

Dukun ponti jambu.... ? haha

Tolong! Awek Aku Pontianak mengisahkan Bob lelaki yang lurus bendul ditinggalkan Ana. Bob akhirnya berpindah rumah bersama BFFnya, Pian ke sebuah pangsapuri ‘puaka’ (merujuk kepada dialog Don lakonan Afdlin Shauki) dan bertemu dengan jirannya, dua orang gadis yang jelita. Cinta mula berputik tanpa menyedari bahawa gadis2 tersebut adalah pontianak.

movie mistakes filem ini:
http://goofspotonfilm.blogspot.com/

Pada pandangan aku, filem ini adalah persembahan yang cukup mantap dengan jalan ceritanya yang cukup menarik. Tidak hanya memfokuskan kepada penceritaan dunia Bob dan Maya, filem ini juga mengadunkan imaginasi konflik dunia pontianak sendiri dengan kewujudan watak Nadia lakonan Nurul. Keseluruhannya, binaan plot filem ini tidak terlalu laju dan masih dapat ditonton dengan tenang. Aku suka filem sebegini.

Sekadar di pinggiran...

Apa yang aku suka pasal filem ini adalah imaginasi James Lee itu sendiri. Bagaimana sebuah filem Melayu yang mampu memecah tembok realiti apabila percintaan pelik sebegini dilakar dalam filem Melayu Malaysia. Adunan elemen barat yang mengingatkan aku kepada Twilight ini nampak masuk dengan setting ke’Malaysia’an.

Dalam temanya, Tolong! Awek Aku Pontianak cuba membawa penonton untuk berfikir tentang sesuatu yang mungkin berlaku di luar kemungkinan/jangkaan. Malah, Tolong! Awek Aku Pontianak sebenarnya adalah satu metafora kepada reality. Seperti kata Pian pada awal filem,’mimpi tu metafora je’. Metafora itu, terserah pada penonton untuk mentafsirkannya.

kostum Navi ini antara yang menarik mata aku untuk tumpang ketawa..

Namun, aku kurang menyukai permainan kostum terutamanya make-up apabila Maya dan adiknya menjadi pontianak. Nampak terlalu simple dan tidak kemas. Memfokus pada make-up Maya, the only syot yang menunjukkan kejelitaan Maya sebagai pontianak hanyalah pada babak last (sebelum Bob cium dahi dan hapuskan sumpahan). Kostum Nadia terlalu teruk. Serius nampak ngeri tetapi pada masa yang sama cukup menggelikan hati. Ohhh jap jap, menyukai kostum puak Navi yang dipakai semasa kostum party. Kelakar dowh!

Apapun, Tolong! Awek Aku Pontianak adalah sebuah kisah yang memang luar biasa. Antara filem Malaysia yang berani melakukan sentuhan luar yang diadun dengan skema filem Malaysia. Bukanlah sebuah filem wajib tonton bagi yang mencari keseraman. Bagi yang mahu bergelak ketawa, juga mahu tersenyum kerana keromantikan filem ini, Tolong! Awek Aku Pontianak direkomen kepada korang. Sebuah spirit cinta yang dalam siratannya menyatakan bahawa cinta itu sebenarnya adalah bagaimana penerimaan kita terhadap baik buruk sesuatu/seseorang yang kita cintai.

4 comments:

Admin said...

asek pmpuan jek yg jadik antu,
skali skala kasi laki lak ;)

muse said...

nak tengok citer ni mesti gelak sakan

Unknown said...

best citer nie..aku suka!!

ct N honey said...

dah ada kat astro firstkan..

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...