Saturday, August 20, 2011

Review: Cowboys & Aliens


Cowboys & Aliens ada satu taktik promosi yang begitu menyerlah. Apa lagi kalau dengan barisan krew krew produksi yang begitu mantap. Dengan barisan hadapannya diketuai Steven Spielberg sebagai producer (sudah pasti jika ada orang tua ini, genre science fiksyen sudah boleh diletakkan sebagai genre filem ini). Pengarahnya pula, adalah orang yang bertangungjawab membentuk Robert Downey Jr. menjadi si Iron Man, Jon Favreau. Dengan screenplaynya pula adalah garapan Alex Kurtzman dan Roberto Orci (yang mengembeleng tenaga untuk filem Transformers), filem ini aku sangkakan hebatnya seperti karangan arahan Michael Bay tersebut.

download soundtrack filem ini:

Kesempatan menonton Cowboys & Aliens bukanlah sesuatu yang begitu mendukacitakan. Tetapi, tidak dapat aku katakan bahawa proses selama hampir dua jam menonton tersebut memberikan satu kepuasan maksima terhadap filem ini. Aku menjangkakan sesuatu yang lebih hebat daripada apa yang disajikan, namun Cowboys & Aliens tidak sampai ke tahap itu. Dari sukatan kaki ke rambut, nak sampai pangkal lutut pun belum sampai lagik.

kesilapan dalam filem ini:

Beberapa perkara sebenarnya melemahkan penampilan cerita ini. Dari satu sudut, promosinya begitu hebat. Idea Platinum Studios ini yang mana menggabungkan dunia koboi dan alien memang satu perkara yang luar biasa. Mana mungkin alien pernah diceritakan wujud dalam zaman yang begitu gelap dengan senapang, pistol, outlawnye, sheriffnye. Sajian Steven Spielberg ini mungkin antara yang pertama memberikan gabungan itu, tetapi malangnya percubaan pertama ini tersepit antara idea yang begitu luas.


Gambaran filem ini nampaknya terlalu besar. Akibatnya, terlalu banyak yang masih belum diceritakan. Beberapa perkara nampak tergantung dan memberikan persoalan kepada penonton. Ada beberapa kemungkinan yang membuatkan karya ini tersepit. Tetapi sepanjang pemerhatian aku, pemfokusan kepada karakter Jake Lonergan itu yang terlalu banyak bermain di fasa pertama telah mengurangkan idea Alien itu sendiri. Pada aku, we want more alien attack, not Lonergan flashback! Penghidupan watak Lonergan (Daniel Craig) itu adalah brilliant. Malangnya, bagaimana Lonergan menghadapi konfliknya dalam cerita ini, itu yang kurang menyengat.

Idea Cowboys & Aliens boleh aku katakan berkecamuk. Penulis nampaknya cuba untuk memasukkan pelbagai perkara sehinggakan beberapa aspek logikal juga penghuraian karakter dan sebab musabab cerita tertinggal sebagai satu tanda tanya. Persoalan seperti apa sebenarnya spesis Ella, makhluk asing yang menyamar menggunakan badan manusia tidak dihuraikan dengan jelas. Cuma apa yang kita tahu, dia bukanlah manusia. Malah, sebab alien datang dan mengutip emas di bumi sendiri tidak dihurai dengan jelas. There must be a reason for anything. Satu lagi, melalui dialog beberapa karakter dalam filem ini, kita tahu bahawa alien ini lemah pada siang hari. So, jika begitulah, sudah pastinya alien ini berjaya ditumpaskan dalam final battle kerana ianya berlaku di siang hari. Malangnya, itu semua tidak berlaku.

Cowboys & Alien sebenarnya tidak berjaya memberikan impak yang cukup mendebarkan. Dengan fighting scene yang nampak biasa dan kurang kemas, Cowboys & Aliens sekadar hebat pada pandangan trailer sahaja. Harrison Ford lebih terarah kepada mewujudkan komedi. Emosi sesetengah babak tidak mampu dijana dengan baik. Adegan flashback Lonergan kadangkala menganggu fokus cerita.


Apa yang aku mampu katakan bahawa Cowboys & Aliens bukanlah filem yang hebat. Sekadar menyaksikan pertempuran dua dunia (juga digembar gemburkan sebagai filem yang menceritakan our first encounter kita dengan alien), filem ini tak mampu untuk menjanjikan apa apa yang boleh membuatkan aku terpukau. Gaya arahan John Favreau tidak sehebat Iron Man. Malah screenplay Alex Kurtzman dan Roberto Orci tidak sehebat Transformers. Spielberg pula, hanya membekalkan nama untuk menguatkan kehebatan filem ini. Tapi, sekadar nama, apalah sangat. Kualiti itu yang penting bukan?

Oh tidak, terlalu banyak mengutuk filem ini nampaknya. Hmm.. kejap kejap. Harry Gregson-William pun tak hebat mana. Alamak, kutuk lagik!

Dari sudut tersiratnya, Cowboys & Aliens bercakap tentang penyatuan. Tentang siapa kau siapa aku, dalam kacau bilau semua bersatu. Kisah bagaimana Lonergan juga penduduk pekan koboi yang bertelingkah dan punya masalah akhirnya bersatu untuk mendapatkan yang tersayang. Itu yang dapat aku baca. Mesej yang santai, untuk sebuah filem fiksyen sebegini.


Kesimpulannya, Cowboys & Aliens sebenarnya sebuah filem yang lahir dari idea yang cukup besar tetapi malangnya terkandas pada masa pembangunan plotnya. Lubang lubang yang tidak mampu ditampung menimbulkan persoalan yang cukup buat penonton pecah kepala. Mungkin yang menerima filem ini sebagai hiburan suka suka mengabaikan, namun sesetengahnya mungkin akan bertanya. Spielberg nampaknya silap pelaburan. John Favreau pula sudah menunjukkan kelemahan. Apapun, Cowboys & Aliens masih tetap menjadi filem hebat, itupun jika anda mengilai Daniel Craig si jantan Bond juga Harrison Ford si Indiana Jones... Pada aku, adaptasi novel grafik laris 2006 ini mengecewakan!

3/5

2 comments:

APAN said...

gitu ke...tengok traier pun cam menarik gak.nama2 besar banyak tok filem ni...seb baik x tengok citer ni raya ke-3 haritu...hantu bonceng pun layan gak.tpi cam banyak sangat mempersendakan agama.guna isu agama sebagai bahan jenaka.satu panggung boleh gelak..

sollehahn said...

memang betul, byk benda yang tergantung...masa scene2 awal, byk isu yang jadi misteri, tapi at last tak semua pun dibongkarkan