Akan Datang!

Sunday, May 20, 2012

Review: Berani Punya Budak

Dah lama aku tak gelak besar menonton filem Melayu. Ini bukan filem kelakar calang calang. Berani Punya Budak ada aura baru dalam persembahannya. Dan mungkin yg kurang memahami gaya komedi filem ini diam membisu atau keluar panggung. Bagi yang memahami gaya persembahan komedi lip sync yang pertama kali dicuba Afdlin, ianya sebuah filem kelakar tak hingat dunia. Aku salute pada Berani Punya Budak kerana perancangannya yang agak baik. Filem ini menjadi!

movie mistakes filem ini:


Few years ago, aku sempat menonton Brave, filem Thai lakonan Afdlin. Siapa yang tonton filem Brave, korang akan sedar yang babak dalam filem Berani Punya Budak adalah diambil dari filem Thailand tersebut. Cuma bezanya, Brave adalah komedi aksi Thailand yang lebih kepada aksi komedi biasa arahan Afdlin dan seorang pengarah Thai. Filem Brave itu diterbitkan semula dalam versi Malaysia dalam gaya komedi lip sync yang tak pernah dicuba bersama tambahan babak yang tidak pernah ada dalam filem Brave. 


Hah, kerja yang cukup hebat. Faktanya, 90% daripada dubbing pelakon Thai sebenarnya menggunakan suara Afdlin sepenuhnya. Sila rujuk kredit title sebagai bukti (orang kita jarang tengok kredit, lepas habis filem terus blah dari panggung). Mengingatkan aku kepada kerja Faradiable yang selalu ditonton dalam youtube. Ya, ramai yang kata Afdlin sebenarnya terinspirasi dari kerja si mamat ni. Tetapi tak boleh la kata begitu. Hollywood dah pernah buat filem sebegini dulu. Sila google filem bertajuk Kung Pow: Enter The Fist. 



Jika Berani Punya Budak adalah sebuah filem Melayu sepenuhnya, aku tabik spring sama kerjasama yang dijayakan produksi filem ini. Lakonan aksi Mike B (pelakon Thailand) yang memang tangkas berlawan serta koreografi aksi yang cantik memang memberi keterujaan penontonan. Gaya Thailand yang tak ubah seperti menonton filem aksi Thailand memang luar biasa disebabkan ini adalah filem Malaysia. Bukan senang wo nk tgk aksi macam tu dalam filem kita. 


Dari segi komedi, aku tak ada masalah. Tetapi, aku dapat kesan few editing yang nampak agak kurang kemas dan tidak menjadi dengan baik. Susunan filem ini yang mengalami beberapa perubahan dek adjustment untuk plot dan ceritanya kadangkala tidak dapat dijaga dengan baik. Perhatikan saja adegan akhir dimana Tong dan B yang terikat tetiba saja terlepas ikatannya entah macam mana. Lubang plot yang tidak dijaga dengan baik. 


Apapun, Berani Punya Budak memang sebuah filem santai yang agak baik. Jika anda mahu rasai keseriusan plot sebenar filem ini, aku rekomen korang tonton cite Brave yang lebih serius walaupun ianya komedi. Dengan elemen aksi yang hebat dan dijana dengan komedi yang kelakar tak hengat, Berani Punya Budak satu percubaan yang cukup baik dari Afdlin. Afdlin memang seorang yang berani mencuba, dan ternyata ianya berjaya. Ada jugak filem yang baik selepas asyik menonton filem yang tak berapa nak hebat sejak kebelakangan ni.

4/5

4 comments:

Anonymous said...

bagi saye tk best la cite nie.. naik menyampah pun ade tgoknye.. tapikan.. ikut selera masing2 la kut.. maybe TT tgok best sy tgok tk best.. bukan ape. pasal skrip yg dipakai tu mcm cilako.. tang kopi janda tu tk tahan tu.. ada ka patut.. dan satu lagi suara ORANG dengan surrounding punye voice tk matching langsung... 4 me.. this is an Idiot movie 4evaaaa..... damn.. jgan marah haaaa

Anonymous said...

filem ini memang lawak tak ingat..cuma kalau afdlin ramaikanlagi suara dubbing tu...macam jemput harith ke..johan ke...abon ker...campur dengan skrip yg lawak mesti lagi meletup...apahal2 pun filem kita mesti ada kelainan macam ni...baru best..lawak pun tak basi...

Anonymous said...

puihhh!com bodo citer ni...puihhhh 100 x..

Anonymous said...

rating cerita ni 0/10!!!!!!!! xbest langsung.... aku nk tgk cerita untuk tau opening, klimaks dan ending yg mantap, bkn nk tgk ala2 spontan..... adoi..... x menarik langsung.... bg BUDAK2, NI MEMANG CERITA ANDA.... CERITA ORANG2 BODOH JE BOLEH TENGOK.... MENYESAL TGK DEKAT WAYANG...

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...