Movie Mistakes

Saturday, December 27, 2014

Review: The Interview

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Evan Goldberg, Seth Rogen
Pelakon | Seth Rogen, James Franco, Randall Park, Lizzy Caplan

Filem ni memang agaklah kontroversi sehingga aku mahu terbitkan review ni pun rasa macam takut takut. Al maklumlah, terorismanya sangat tinggi tatkala kompeni filem ni ditawan oleh gerila internet sehingga memaksa penerbitnya untuk tunda filem ni punya tayangan. Dan in the end, filem ni end up untuk ditayangkan di panggung kecil dan juga melalui aktiviti lanun siber yang besar. 

Cerita ni dan kisah kisah di sebaliknya mengingatkan aku kepada Zoolander. Malah, filem yang paling dekat dalam menunjukkan keberanian Hollywood a.k.a Amerika untuk mendajalkan negara Korea Utara ialah Team America: World Police. Zoolander tu hal yang berbeza kerana ianya menggambarkan Hollywood mahu bermain main dengan Malaysia. 

Dalam kes North Korea ni, Amerika nampaknya menjadikan filem sebagai nuclear untuk menjadikan mereka hero a.k.a savior kepada umat negara yang dipimpin dictator itu. Melalui The Interview, filem ni cuba untuk membangkitkan satu semangat untuk melawan dan menundukkan pemimpin Kim Jong-un yang mana menjadi dictator di negara itu. 

Senang cakap, Amerika nak jadi 'nabi'. Lihat saja diskusi diskusi mereka yang sebenarnya cuba menjentik perasaan untuk bangun melawan yang terdapat dalam filem ni. 

Filem ni memang boleh dikatakan satu idea yang memang akan merevolusikan Korea Utara. Ideanya mungkin nampak bermain main dengan komedi, tetapi apa yang terselit di dalamnya ibarat satu spark yang kalau perciknya atas kertas, ianya akan terbakar dan membesar. Ianya sebuah filem yang mampu untuk menundukkan jika mereka faham dan mahu. 

Melalui James Franco yang memang digambarkan sebagai pakar untuk korek rahsia, filem ni cuba untuk mengejek dan juga menjadikan dictator Korea Utara itu dipandang sebagai manusia. Dan sebenarnya, ejekan Amerika kepada North Korea memang sangat sangatlah pedas sehinggakan semua aspek Kim Jong-un dipaparkan sangat sangatlah negative. 

Filem ni bermula dengan agak biasa. Pada aku yang kurang menggemari Seth Rogen, filem ni aku kira agak mendatar dan hanya bergerak babak demi babak dengan gaya Seth yang biasa kita tonton dalam filem filemnya. Pendek kata, kalau korang tak suka Seth, mungkin perjalanan sebelum mereka ke Korea Utara tu agak agak lambat dan ‘siput’. 

Namun, filem ni mula menjadi nakal pada pertengahannya. Walaupun skripnya cuba untuk seboleh bolehnya memberi kenakalan berganda, filem ni sebenarnya lebih banyak bermain dengan Kim Jong Un yang diberikan layanan sebagai penjahat yang agak pandai putar belit fakta. 

Pada aku, filem ni mungkin sebagai hiburan yang enjoy, sebabnya aku bukan penduduk Korea Utara. Mungkin aku tak tahulah memang kediktatorannya itu kalau betul buruk, mempermainkan dengan cara ni memang tak menyedapkan hati. Bayangkanlah kalau Pak Najib tu dibuat main sebegini rupa dan end up mati sebegitu rupa.  

So far, aku enjoy dengan katty perrynya, juga lawak bodoh yang memang gaya Seth dalam filem ni. Namun, ianya memang agak panas dan pedas sebab filem ni mempermainkan seseorang yang betul betul wujud. Apapun, kalau korang nak tonton filem ni, senang je cara nak enjoy. Pejam mata dan bayangkan yang ianya tak ada kaitan dengan realiti. Then you’ll enjoy it! 

3.5/5

Friday, December 26, 2014

Review: Terbaik Dari Langit

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Nik Amir Mustapha
Pelakon | Bront Palarae, Iedil Putra, Amerul Affendi, Megat Shahrizal, Nadiya Nisa

Penutup tahun 2014 ini, filem Terbaik Dari Langit menjadi hidangan. Filem yang dah menjelajah ke luar negara ini ada aura yang bakal mengulang apa yang Bunohan telah beri tempoh hari. Walaupun filem ni dilihat agak ringan dan tidaklah membawakan sesuatu yang ganas dan brutal, aku percaya Terbaik Dari Langit ada sesuatu yang memuaskan sekaligus mengembalikan maruah filem Melayu yang sudah lama tercalar! 

Fuh, menonton Terbaik Dari Langit ialah seperti menonton filem yang terbaik dari pengarah Kil ini. Nik Amir Mustapha yang kali ini cuba untuk bermain dengan sci fi yang pada aku agak lama tak dihidangkan sejak dari Senario XXX (bukan filem porno Senario) cuba untuk memberi ruang untuk kita merasa si fi itu dengan lebih nyata dan realistik. 

Hangpa semua jangan jadi Redza Minhat yang dok tanya ‘mana alien padahal ini filem pasal UFO’. Filem ni mau hangpa semua pikiaq lebih jauh dari sebuah fiksyen. Bak kata sorang karakter, ‘kita kena jadi realistik’. Tapi, sorang lagi pulak kata ‘realistik tu penakut, dan berani untuk berangan itu tanda berani untuk step forward’. Makna kata ginilah, filem ni nak cakap yang kisah UFO tu penting, tapi persahabatan itu lebih dari kisah filming UFO. 

Jadi, senang cakap, forget the UFO, think about friendship yang ada dalam filem ni dan kau akan dapat lebih dari UFO dan sebuah hiburan. 

Filem ni mengetengahkan tema persahabatan yang aku kira ringkas sangat. Lima sahabat lama yang dah kejar cita cita masing masing set on a trip untuk filemkan satu filem eksperimental. So, dalam perjalanan, kisah mereka serta konflik persahabatan itu menjadi tanda utama dalam filem ni. Dan walla, sebuah filem yang penuh motivasi dan juga segar, sebab elemen si fi diselit sangat membungakan Terbaik Dari Langit. 

Aku tabik spring toing toing pada pengarah ini yang mampu memberikan mood yang baik pada setiap babak. Babak babak yang diambil, boleh aku kira sebagai sangat internasional dan juga beyond expectation untuk sebuah filem Malaysia. Memang aku boleh cakap yang filem ni punya gaya memang layak untuk dibawa jelajah ke seluruh pelusuk dunia sebab ianya memang sangat sangat tidak ‘bodoh’. 

Filem ni juga menampilkan cameo pelakon yang pada aku memang agak kelas jugaklah. Paling tak boleh blah ialah kehadiran Mamat Khalid yang memang sangat sangat membawakan ideology penonton filem lama ataupun minda sempit. Lihat saja pada ‘khurafat’ yang digunakan untuk menggambarkan cita cita Berg. Jentik sikit, tapi memang bergema segua. 

Dialog filem ni memang cun. Ianya penuh dengan motivasional phrase yang memang boleh menjadi quote cantik selepas korang tonton dan keluar panggung. Dengan bahasa yang santai dan juga simple, filem ni memang ada rasa. Kadangkala makan dalam untuk sesetengah orang, dan kadangkala pulak, terangguk sekali sekala mengiyakan hujah yang filem ni beri. 

Terbaik dari Langit menggunakan spesel efek yang agak ringan a.k.a sebagai penghias visual. Babak khayal si Berg antara yang ohsem. Namun, di sebalik itu, aku rasakan babak planet banyak di atas udara tu kadangkala ditata dengan kurang kemas sekali sekala. Namun, aku rasa imaginasi filem ni memang menjangkau melebihi ekspektasi pembikin filem biasa. Dan aku kagum dengan visual efeknya! 

Aku cuma harapkan filem ni lebih detailkan tempat tempat yang mereka telah lawati dan bukan hanya tunjuk hutan belantara, masuk dusun durian suka suka hati nak kencing, dan tetiba end up kat tepi gunung kat jalan sempit entah atas apa sebab pun tak tahu. Itu je yang aku rasa agak kurang sikitlah. Al maklumlah, dah nama pun roadtrip, aku rasa lebih cantik kalau trip tu lebih detail dan bukannya masuk hutan, tepi laut, tepi sawah sesuka hati. 

So far, Terbaik Dari Langit boleh dikira sebuah filem yang segar. Mungkin aku boleh katakan yang filem ni memang berjaya memberikan unsur si fi yang baik kerana temanya dan elemen fiksyen itu melekat cantik. Pada aku, memang korang harus tonton filem ni sebab ianya dekat di hati kerana persahabatan sejati itu memang lebih baik dari semua benda lain di dunia. Terbaik Dari Langit memang terbaik dari ladang!
4.5/5

Thursday, December 18, 2014

Review: The Hobbit - The Battle of Five Armies

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Peter Jackson
Pelakon | Martin Freeman, ian McKellen, Richard Armitage, Evageline Lily

Waw, akhirnya trilogy kedua middle earth berakhir. Selepas kekuatan LOTR yang akhirnya membawa kepada penterjemahan novel The Hobbit, filem ini sekali lagi memberi ruang untuk Peter Jackson untuk membawa penonton untuk kembali ke middle earth tanpa mengurangkan apa yang sudah ditonjolkan dalam filem LOTR. Aku belum sempat baca LOTR, tetapi sudah membaca buku The Hobbit yang kecil tetapi berbisa. 

Membahagikan filem ni kepada tiga memang satu cabaran. Bagaimana membelah tiga bahagian untuk sebuah buku memang cukup hebat dari segi promonya, dan juga kaut untung. Namun, membelah The Hobbit kepada tiga bukan hanya untuk itu, ianya memberi peluang untuk penonton berada lebih lama di middle earth. 

The Battle of Five Armies, penamat kepada dua filem sebelum ni nampaknya bakal mengakhiri kisah middle earth. Pastinya, lepas ni, penonton akan rewind tonton semula trilogy LOTR kerana berakhirnya filem ni bermakna bermulanya LOTR. Aku mungkin akan berbuat begitu, sebab aku bermula sebagai bukan fans LOTR. 

Plot cerita filem terakhir ini bermula dengan apa yang ditinggalkan di plot terdahulu. Kalau korang nak tengok filem ni sebagai suka suka, memang tak patutlah sebab korang takkan paham sepatah habuk. Ianya finale yang benar benar dicipta untuk penonton merasa bangga dan puas untuk meninggalkan middle earth selepas tamat filem. Ianya satu tribute, mungkin. 

Peter Jackson memberikan ruang untuk bermain dengan visual yang lebih energetic dan berteknologi apabila dengan shooting dengan High Frame Rate berjaya memberikan sesuatu yang lebih baru. Menonton filem ni seperti berada di dalam middle earth sendiri. Seolah olah kau berada dalam satu kotak dan dibawa terbang ke sana ke mari dalam setiap inci filem. Cantik! Korang wajib tonton dalam HFR 3D untuk pengalaman best!

Aku lihat, filem ni lebih menekankan aksi perperangan. Mengingatkan aku kepada The Two Towers yang sarat dengan perperangan megah dan hebat! Namun, aku tidak rasakan pertempuran dalam filem The Battle of Five Armies tidaklah gah mana apabila Jackson menumpukan pada babak ‘personal fight’ karakter karakternya. Namun, ianya tetap memuaskan. 

Aku suka dengan dramanya yang dibina. Ada yang ditambah sana sini, namun filem ni berjaya menjadi satu bahagian The Hobbit dengan caranya yang tersendiri. Mungkin aku rasa kelakarnya si mamat yang tamakkan duit tu tak menjadi, tetapi cinta cinta Tauriel memang tangkap leleh. 

Jackson juga menerapkan elemen komedi yang pada aku menjadikan filem ni nampak komersil lebih dari dua filem terdahulu. Orc dijadikan pak lawak yang mana sangatlah weird tetapi membentuk roh segar kepada filem ni. Mungkin pengarah ini mahu memberikan ruang untuk penonton bergembira dan taklah terlalu serius untuk menonton babak perang yang panjang. 

Filem ni banyak jugaklah scene air matanya. Banyak karakter yang menangis. Hindustani benar filem terakhir ni. Tapi, air mata itulah yang menyebabkan filem terakhir ini sarat dengan drama, emosi dan juga aksi gaya Jackson. 

Apa aku boleh kata, pengakhiran trilogy The Hobbit ni memang sempurna. Menonton dalam HFR 3D memang super-best. Kau akan rasa yang kau betul betul berada dalam middle earth. Pengalaman yang 3D biasa tidak dapat berikan. Battle of Five Armies memang filem yang harus ditonton kalau korang betul betul mahu melihat bagaimana LOTR bermula. Pengakhiran yang tangkap leleh dan sempurna untuk middle earth punya fans. 

4.5/5

Tuesday, December 9, 2014

Novel 'Pergi Mati'


Macam pelik je tajuknya kan? Tapi, itulah tajuk novel pertama admin blog ni yang sudah mula dijual di pasaran. Alhamdulillah, selepas agak lama, sekitar enam tahun berkecimpung dalam arena blog, kini korang dah boleh rasa karya pertama admin. Bukanlah baik mana pun karya tu, maklumlah, anak kecil lagi di dunia penulisan ni. Tapi, apa kata baca dulu dan nilaikan. Admin menunggu komen anda semua untuk improvement novel seterusnya.


Novel ni berkisar tentang satu permainan online. Admin menginspirasikan filem ni dari filem FearDotCom dan Saw. Kisah bercerita tentang pemain yang terpaksa lepaskan diri dari dibunuh kejam di hadapan penonton yang menyaksikannya secara online.

Kat mana nak dapatkan novel ni?

Novel ni boleh dibeli secara online di lejen.my/produk/pergimati ataupun korang boleh dapatkannya dengan admin sendiri di 0199960461 / 0135959223. 

Lepas baca, bolehlah bagi komen di 

Dan jangan lupa like fanpage untuk sesi autograf dan update terkini k!


Saturday, December 6, 2014

Review: The Pyramid

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Gergory Levasseur
Pelakon | Ashley Hinshaw, Denis O'Hare, James Buckley,  Daniel Amerman 

Aku pilih untuk tonton filem ni sebab terkagum pulak dengan promosi yang mana katakan filem ni ialah dari orang di sebalik The Hills Have Eyes. Sebenarnya, agak jarang untuk aku tonton filem horror kat panggung sebab aku ni memanglah kurang gemar bila sound kejut kejut ni dalam panggung. Namun, sebab aku rasa nak feeling baru, maka aku beranikan diri untuk tonton filem horror berdarah ini buat pertama kali. 

Jujurnya, selepas kekeciwaan aku menonton As Above So Below yang mengisahkan pasal catacomb tu, aku kurang expect lebih sangat untuk filem The Pyramid. Bila nama pun dah menggambarkan yang kisah itu berdasarkan pyramid, apa yang dijangka hanyalah satu pengalaman roller coaster seram yang biasa, seperti mana menonton filem filem lost tape yang sedia ada.

Menonton Pyramid ni ibarat improvement 'As Above So Below', campur 'The Mummy' versi seram, campur pulak dengan excitement ala ala Indiana Jones dan sikit cebisan ganas 'The Hills Have Eyes, even taklah banyak pun.

Selesai menonton, aku simpulkan yang The Pyramid memang satu persembahan Gregory Levasseur yang mana kalau dibandingkan dengan As Above So Below, memang lebih berjaya dalam penceritaannya. Pada aku, even filem ni tidaklah terlalu luar biasa, filem ni berjaya buatkan aku tak senang duduk dan rasa ngeri dan terperangkap dalam kegelapan pyramid yang dipaparkan. 

Filem ini mencampur adukkan found-footage dan juga visual filem. Justeru, apa yang dilihat dalam filem ni lebih dari sekadar found footage semata mata. Ruang yang tidak dapat dicapai keseramannya melalui visual kamera amatur dibesarkan melalui kamera filem. Secara peribadi, pengarah ini bijak untuk menggunakan visualnya untuk menampilkan ngeri dan rasa sesak nafasnya yang tersendiri. 

Kalau nak dilihat pada plot, memang aku tak nafikan yang filem ni bermula dengan satu benda yang sudah merosakkan keseluruhan filem. Permulaan filem menyatakan yang kisah ni ialah sebuah kisah yang berlaku sepanjang dokumentasi nampak tidak menjadi dan tidak blend well dengan keseluruhan filem. Aku rasa, tanpa tulisan pada awal filem, filem ni dah mampu untuk menjadi filem yang baik. 

Malah, bila saat ‘red herring’nya bermula, filem ni sebenarnya seperti sudah beralih arah, menjadi satu yang lain. Dua bahagian, sebelum kejutan besar di makam dan selepas nampak seperti sangat tidak bercantum dengan baik. Di saat penonton berharap filem berakhir pada kejutan di makam, saat dua watak kita sudah mula cari jalan keluar, filem nampaknya di’drag’ terlampau panjang sehinggakan roh ‘the pyramid hilang’. 

Aku tak nafikan filem ni memang tidak ada yang baru. Kalau korang suka tonton found footage, korang sudah boleh jangka apa yang akan korang saksikan. Kamera yang serabut, pencahayaan yang merimaskan, dan lakonan yang sangatlah menimbulkan debar. Khusus buat penggemar filem found footage, aku rasa filem ni boleh dikatakan yang terbaik untuk 2014. 

Sebuah filem found footage yang biasa, tetapi tetap menimbulkan debar. Walaupun filem ni dragging di saat kau sangka filem ni seharusnya tamat, aku rasa menyaksikan karya pengarah The Hill Have Eyes ini memang akan memberikan debarnya yang tersendiri. Ideanya sangat superb dan aku puji bagaimana filem ni cuba untuk tarik rakyat Mesir untuk ber’khayal’ dengan filem ni. Mesir berjaya dikhayalkan. Sekian. 

3.5/5

Thursday, December 4, 2014

Review: Singham Returns

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Rohit Shetty
Pelakon | Ajay Devgan, Kareena Kapoor, Anupam Kher

Apa gunanya Bollywood kalau tak ada elemen aksi aksi yang beyond pemahaman fizik dan sains. Memang filem filem aksi sebegini, even memang nampak sudah ditelan zaman untuk dihadam sebagai hiburan serius masih lagi diterima sebagai identity. Singham contohnya. Adaptasi filem tamil yang dilakonkan Ajay Devgan memang ikonik. Memang Rohit Shetty yang terkenal dengan genre sebegini, berjaya menjadikan Singham sebagai satu ikon polis yang ohsem! 

Singham ni ibarat satu superhero yang memang melebihkan kuasa polis. Disebalik cerita tentang rasuah yang tipikal, watak Singham dihidupkan dengan kuasa adiwira yang sangatlah komikal tetapi berjaya menjadi sebuah watak yang diterima. Hiburan dalam filem Singham memang melampau lampau aksinya, tetapi Rohit Shetty memberikannya sebagai satu parody yang berjaya. 

Filem Singham Returns kembali untuk mempersembahkan jalan cerita baru untuk watak Singham yang sukses dulu. Berdasarkan plot yang rasanya tidak seperti yang pertama (yang mana plotnya dipinjam dari filem asal lakonan Surya), Singham Returns menggunakan plot asal yang lebih menyerlahkan penulisan gaya Hollywood. 

Singham Returns berkisar tentang Singham, dan kisah kisah politikus India dalam usaha untuk memenangi pilihanraya. Cerita yang pada aku sebenarnya sebuah kisah yang biasa. Dan di sini, Singham Returns tidak mampu untuk memberi cerita yang baru. Malah, watak Ajay Devgan yang digandingkan dengan Kareena Kapoor nampak seperti plot yang dibina untuk comic relief yang agak kurang menjadi. 

Plot Singham Returns gagal menyerlahkan cerita yang baru. Namun, meletakkan Singham dalam satu situasi political nampak memberikan ruang untuk suasana heroic itu ada. Walaupun filem ni tidak sehebat plot yang pertama, rasa hiburan itu masih ada. 

Rohit Shetty juga nampaknya gagal untuk memberikan aksi aksi yang ikonik seperti dalam filem pertama. Filem pertama yang memparodikan scene filem Red (lakonan Bruce Willis) berjaya memberikan rasa kagumnya yang tersendiri. Walaupun kali ini, Rohit Shetty cuba memparodikan adegan dari filem Mission Impossible 3, ianya masih gagal menjadi ikonik seperti filem pertama. 

Pendek kata, filem ni agak biasa dari segala sifat. Ajay Devgan mungkin pada aku nampak lebih sasa dari filem pertama. Tetapi, dengan plot yang agak biasa dan boleh diagak, ditambah dengan babak babak ikonik yang tidak berjaya dibina, filem ni sebenarnya agak kurang menyerlah bagi sesiapa yang pernah menonton filem Rohit Shetty. 

Aku suka babak tembak menembak yang sangat sangat best! Penataan bunyi senjata api dengan muzik yang agak sederhana memberikan ruang untuk penonton berasa berada di sekitar kawasan tu. Itu mungkin part yang best. Babak letupan, dan scene tembak menembak atas jambatan tu sangat hebat! Nampak seperti New York saja! 

Totally sebuah filem yang gagal untuk menyerlah kekuatan filem pertama. Untuk hiburan, filem ni mungkin tidak membosankan. Cuma, untuk menjadi istimewa seperti filem pertama, filem ni perlu lebih bombastic dari segala sisi. Kurang babak yang melawan fizik menyebabkan adegan filem ni tak tumpah macam filem biasa. Namun begitu, aku salute aksi dan mesej yang nak disampaikan. Tak dinafikan, Singham Returns menunjukkan yang polis memang tak boleh dipandang sebelah mata. 

3.5/5

Tuesday, December 2, 2014

Review: Hercules

Tahun Terbit | 2014

Pengarah | Brett Ratner
Pelakon | Dwayne Johnson, Rufus Sewell, Ian McShane

Tahun ni saja dah ada dua movie pasal Hercules. Untungnya, dua dua filem ni menceritakan anak tuhan zeus yang separuh dewa separuh manusia ni dari posisi berbeza. Malah, pelakon yang membawa watak Hercules juga memang jauh beza dalam dua filem. Kalau tahun lepas ada dua filem Snow White yang ditayang, maka tahun ni pula memberi ruang kepada Hercules untuk dibandingkan karyanya oleh dua pengarah berbeza. 

Dari Brett Ratner, pengarah yang dulu ni terkenal dengan filem Rush Hour, filem Hercules kali ni memang sangat berbeza. Dalam garapannya yang diadaptasi dari sebuah komik / graphic novel, perjalanan Hercules dalam filem ni memang seperti sebuah kisah yang jauh dari segala sifat mistik yang kita ketahui. 

Hercules lakonan Dwayne Johnson seperti membawa sifat manusia pada sifat asal Hercules. Tidak mengikut kepercayaan sebenar mitosnya, Hercules arahan Brett Ratner sebenarnya cuba untuk menyampaikan persoalan bagaimana kalau mitos itu hanyalah satu benda yang dilebih lebihkan. Bagaimana kalau semua itu hanyalah fiksyen yang lahir dari mulut pencerita / penglipur lara sahaja dan realitinya hanyalah lebih biasa dari luar biasa. 

Ryan Condal, Evan Spiliotopouli bijak untuk mengadaptasi komik grafik tulisan Steve Moore. Ceritanya tidak membosankan, cuma bagi yang expect kau akan tonton sebuah kisah Hercules yang typical, memang korang akan silap. Ini kisah tentang Hercules yang hanyalah manusia biasa, yang mana berjaya membuatkan orang lain rasa dirinya luar biasa. 

Hercules dalam filem ni memang membuka terus kepada ceritanya. Kisahnya tidak banyak belit belit dan hanyalah memaparkan kisah Hercules dan sahabatnya menjalankan satu misi. Dan kisah dari situ, menjadi sebuah filem besar yang ada twistnya sehinggalah di akhirnya, Hercules melengkapkan satu lagi mitos yang sempurna. 

Melihat Dwayne Johnson menjadi Hercules memang mengingatkan aku kepada Scorpion King, filemnya yang mula mula dulu. Memang pelakon ni berjaya untuk menjadikan Hercules satu watak yang memang jauh dari apa yang kita bayangkan. Tubuhnya yang sasa dan mimik mukanya yang sangat menjadi menjadikan pelakon ni sempurna untuk watak ni. 

Pada aku, pasti ramai yang kecewa sebab ingatkan Hercules ni akan menjadi filem separuh tuhan separuh manusia yang tipikal. Filem ni mengikut tradisi Iron Man 3, The Dark Knight, dan The Amazing Spiderman. Kisahnya cuba didekatkan dengan realiti dan kenyataan dan mitosnya cuba dihilangkan untuk lebih mudah untuk dipercayai. Apapun, filem aksi yang boleh tahan, terimalah kenyataan, Hercules hanyalah manusia biasa yang diluarbiasakan penglipur lara. 

3/5

Sunday, November 30, 2014

Review: Kick

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Sajid Nadiawala
Pelakon | Salman Khan, Jaqueline Fernandez, Randeep Hooda

Kau tahu, aku suka sangat Salman Khan punya karakter dalam filem Dabangg. Wataknya sangat sangatlah unik dan menjadikan dirinya, secara peribadi, antara pelakon Bollywood yang sangat terbaik. Tahun 2014, Kick menampilkan satu lagi sisi pelakon ni. Kini dia nak jadi superhero rakyat, ala ala robin hood tetapi biasalah, dengan garapan Bollywood, ianya akan jadi Kick! 

Mana tidaknya, filem arahan Sajid Nadiadwala ini seperti adunan biryani yang rasanya sedap tetapi kalau kau tengok mamak letak biryani, takdelah nak kemas kemas sangat macam orang melayu punya hidangan. Macam tulah Kick! Filem ni memang sebuah masala yang memang menggunakan gaya tipikal komedi Bollywood yang mana hanya akan difahami dan disukai bagi penggemar Bollywood. 

Kick ialah adaptasi dari filem asal yang berbahasa telegu dengan tajuk sama. Selepas diadaptasi ke bahasa Tamil pada tahun 2010, kini Kick muncul dalam versi Hindi. 

Menjadi filem kedua paling meletop kebang boom sepanjang masa, Kick pada aku hanyalah persembahan yang sangat biasa. Aku gagal untuk memuja Salman Khan seperti dalam filem Dabangg. Kick seolah olah mencipta satu lagi Krrish tetapi dalam dunia yang lebih dekat di hati. Superhero rakyatlah katakan dalam ayat mudahnya. 

Kick pada separuh masa pertama bercerita guna flashback. Separuh masa pertama menceritakan bagaimana konflik dan pengenalan kepada watak Salman Khan dalam dua versi. Pendek kata, separuh masa pertama ni ialah masa untuk enjoy enjoy sebelum masuk ke fasa kedua yang lebih padat. Separuh masa kedua lebih padat dengan aksi. Itu janji! 

Aku puas hati dengan aksi aksi yang sangat imaginatif dan menarik dalam filem ni. Walaupun kebanyakannya hanyalah babak yang ditayang sekejap, babak babak seperti Devil lompat ke dalam helicopter dengan motor dan babak Devil turun basikal beberapa detik sebelum keretapi melintas sangat mengujakan. 

Himesh Reshammiya berjaya untuk memberikan lagu lagu yang segar dan menyerlah. Nampak yang idea untuk lagu lagu dalam dirinya dah mula makin menarik. Dibantu muzik muzik tulisan dan garapan Meet Bros Anjaan dan Yo Yo Honey Singh, Kick memang punya lagu rentak disko yang diakui sangat ada kick! Yar Na Miley antara trek super best yang aku rekomen! 

Filem ni memang dibina dengan kemengarutannya yang tersendiri. Namun, di sebalik tu, filem ni nak cerita tentang kisah kanak kanak yang tidak dibela akibat kekangan wang dari keluarga. ‘ 

Memang banyak main mainlah filem ni. Tapi, memang filem ni dibina sebegitu rupa dan ianya boleh diterima. Sebuah biryani yang sangat sedap dimakan dengan ayam goreng dan kuah kari. Kick sangat memberikan sebuah masala yang sesuai untuk keluarga, kanak kanak, pelajar dan siapa saja. Akhirnya, aku rasakan Salman Khan masih gagal untuk menandingi kehebatan Hrithik Roshan dalam filem Krish,. Sekian… 

3/5

Friday, November 28, 2014

Review: Deliver Us From Evil

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Scott Derrickson
Pelakon | Eric Bana, Edgar Ramirez, Olivia Munn

Semenjak The Conjuring jadi satu filem yang famous sebab adaptasi dari real account, maka muncullah satu lagi filem yang punya ciri ciri yang sama. Bukannya sebelum ni tak ada filem yang diambil dari pengalaman seram sebenar, Cuma semejak The Conjuring ni, pengarah lebih banyak cuba menyeramkan penonton dengan cerita yang lebih nampak real dan dekat dengan kebenaran. 

Diadaptasi dari buku yang sama, kisah polis bersara yang terlibat dengan pengusiran syaitan ini asalnya hanyalah sebuah memoir. Namun, mungkin kerana kisah Ed dan Lorraine Warren itu menjadi superhit, maka Scott Derrickson mengarah filem ni. Derrickson nampaknya gemar mengarahkan filem yang lebih kepada seram yang berdasarkan kisah benar. The Exorcism of Emily Rose adalah salah satu filem arahannya. 

Filem kali ni tidak seperti filem seram arahannya itu, Deliver Us From Evil lebih memberatkan kisah penyiasatan yang di dalamnya terisi unsur unsur seram. Derrickson tidak membina sebuah kisah yang betul betul seram tapi mengajak penonton untuk mengalami satu perjalanan kisah hidup polis ini dan meniru gaya cerita The Conjuring. 

Ada drama dan kisah keluarga, dan tekanan yang dialami keluarga Ralph Sarchie semuanya diadun. Konflik family, penyiasatan tentang rasuk dan kes misteri, sehinggalah ke konklusi ialah seperti sebuah ramuan yang sangat sangat mengikut filem James Lee itu. Cuma, apa yang bezanya ialah filem ni lebih berat pada misterinya. 

Deliver Us From Evil menggunakan pendekatan visual yang gelap hitam. Derrickson menggunakan pengarahan yang diterapkan dalam Sinister dan juga filem seramnya yang lain. Gelap, hitam dan merimaskan sebab kalau korang tonton dalam keadaan tutup lampu, confirm korang akan rasa rimas dan juga tak selesa. 

Mulanya aku agak kurang seronok dengan penyiasatan, sebab aku bukanlah gemar sangat nak main cantum cantum misteri ni. Tetapi, lama kelamaan, kes yang diberikan semakin unik dan membongkar satu persatu misteri sehinggalah fasa terakhir dimana sesi pengusiran syaitan berlaku. Boleh dikatakan graf ceritanya makin lama makin menarik semaksima mungkin. 

Babak paling best ialah babak last. Aku rasakan energynya sangat ohsem dan superb. Memang pengakhiran filem yang nampak macam tok bomoh filem Melayu je, tetapi kerja buatnya sangat menjadikan babak tu energetic. 

Eric Bana yang tidak dinafikan lakonannya. Ditambah pulak dengan garapan yang nampak real dan dark. Deliver Us From Evil menjadi sebuah filem penyiasatan seram campur hantu dan kejut kejut yang aku rasakan unik dan menarik. Walaupun tak ada babak terkejut yang unik dan fresh, atmosfera yang gelap dan seram melalui gaya Derrickson menjadikan filem ni satu lagi filem seram yang boleh dinikmati! 

3.5/5

Wednesday, November 26, 2014

Review: Nasi Kangkang

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Hashim Rejab
Pelakon | Adiba Yunus, Azwan Kombos, Shima Anuar, Along Ezendy

Senang cerita, aku simpulkan yang filem Nasi Kangkang ni seperti sebuah filem yang keluar dari mana mana kepompong filem di Malaysia. Bukan pasal MIG saja, bukan pasal industry saja, bukan pasal apa saja. Filem ni keluar dari segala kebiasaan dengan keberaniannya yang paling jelas dan nyata, membawa isu Nasi Kangkang dengan paparan yang ‘panas’, ngeri, dan juga menggelikan. Ya, Nasi Tangas a.k.a Nasi Kangkang ni sangat menggelikan. 

Aku yang agak kurang senang dengan arahan seram pengarah Hashim Rejab ni pun rasa nak tabik spring atas usaha yang dilakukan dalam membina plot filem ni. Filem ni ada idea yang berkesan untuk sebuah filem seram. Tidak hanya bergantung pada keseraman hantu semata mata, pengarah ni memanipulasi minda penonton dengan memaparkan adegan yang boleh menyebabkan rasa kurang senang. 

Ngeri, berani dan menggelikan. Itu mungkin rasa yang ada ketika menonton filem ni. Paparan nasi yang ditangas, dengan jampi serapah (yang agak kelakar bunyinya.. macam sukukata budak tadika yang dicampur campur) memang dark dan seram. Tambahan pula, filem ni berjaya melekatkan bayangan seram dengan rasa gelinya di otak penonton yang menonton. 

Makan nasi dengan ulat, nasi pulak dengan darah haid, tambah pulak dengan teknik teknik penunduk suami yang entah rekaan semata atau tahyul belaka, juga visual tahi/najis yang diambil kemudian dilumur di nasi yang dikangkang menjadi filem ni sebuah filem yang menggelikan. Maka, aku rasakan, keberanian ni memberikan Nasi Tangas gaya seram yang tersendiri. 

Tapi, beberapa elemen kecil yang membuatkan aku kurang suka pada keseluruhan filem. Aku rasakan dubbing pelakon sekali sekala kurang memuaskan. Malahan, editing untuk babak seram, kejut kejut, tanjat tanjat semuanya tidak mampu untuk memberikan kejutan sebenar. Namun, scene hantu di parkir kereta selepas Fatin termakan nasi tangas dari Mira antara momen seram terbaik filem ni. 

Delimawati dan Herman Tino pula mungkin aku rasakan antara faktor terbaik filem ni. Lakonan mereka tidak dapat dinafikan membantu menghidupkan watak watak utama yang aku rasakan agak kurang timbul. Cuma aku agak rasa kelakar dan ketawa besar jugak apabila Herman Tino menjadi hantu belaan. Oh, come on! Ini sangat tidak adil. Herman Tino tak patut jadi hantu. Itu kelakar namanya doh! 

Malah, aku lebih harapkan filem ni punya twist yang lebih baik. Aku agak janggal dengan mantera yang macam budak tadika tu. Tapi, tak apalah! Then, ditambah pulak dengan elemen ustaz yang mempunyai kejutan yang biasa sangat. Seperti yang dijangka, ustaz muncul di saat akhir yang nampak seperti tergesa gesa. Dan sekaligus, endingnya sedikit cacat. 

So far, kalau nak dibandingkan dengan filem seramnya yang lain, Nasi Tangas a.k.a Nasi Kangkang ni antara filem pengarah ni yang boleh dirasakan menjadi. Kalau letak pulak di barisan filem filem seram MIG, filem ni ialah ‘besi berani’ yang sangat berani memaparkan kengerian luar dari jangkaan. Aku pasti, lepas korang tonton filem ni, korang akan fikir dua kali kalau nak makan nasi. Jaga jaga, takut terlintas di fikiran, adakah anda sedang makan nasi kangkang? 

3.5/5

Sunday, November 23, 2014

Review: The Hunger Games - Mockingjay Part 1

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Francis Lawrence
Pelakon | Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth

Siri ketiga filem The Hunger Games kali ni lain dari yang lain. Tidak seperti filem pertama dan kedua yang memang memaparkan apa itu Hunger Games, sekuel ketiga ini bertindak seperti mengalih ceritanya kepada sesuatu yang lebih berat, beyond apa yang dipaparkan dalam dua filem sebelum ni. Katniss Everdeen nampaknya diberatkan menjadikan dirinya diuji lebih jauh ke depan dalam filem pertama untuk adaptasi terakhir novel ini. 

Mockingjay bertitik tolak dari pengakhiran filem sebelum ni. Permulaan filem ni dipenuhi dengan drama yang hanya boleh dapat dirasa kalau korang dah tonton filem filem sebelumnya. Saat Katniss dan Peeta terpisah, cerita ini bergerak ke arah seperti mahu menguji sejauh mana watak wanita ini boleh pergi. Dan itulah Mockingjay sebenarnya. Tentang jiwa seorang wanita dari zero, dan menjadi hero! 

Episod pertama Mockingjay ini dipenuhi drama, tidak seperti filem sebelum ni yang lebih bersifat entertainment. Mockingjay membawa kita menyelami Katniss dalam jiwa yang lebih dalam. Dan dalam kesengsaraan dan tekanan yang dialami selepas semua event dalam filem sebelum ni berlaku. Senang cerita, Mockingjay ialah setup untuk pengakhiran yang gelap, dan menakjubkan. 

Francis Lawrence menekankan drama, dan tidak aksi. Sekaligus, ianya sedikit mengecewakanlah kalau orang yang nak tonton aksi. Manakan tidak, segala aksi aksi semuanya sangat pendek dan tidak dipaparkan dengan sedaya upaya. Lawrence menekankan emosi dan juga karakter lebih dari aksi aksi yang menarik. Oh, aku sangat keciwa! 

Senang cite, filem ni memang sebuah filem setup. Bayangkan habiskan masa untuk install semuanya untuk episode 2 tahun depan. Fuh, tak rasa yang ramai akan dapat tahan dengan install menginstall yang agak lama dan panjang. 

Tapi, takpelah sebab Mockingjay berjaya mengakhirkan filemnya dengan kejutan yang agak menarik. Babak curi masuk ke dalam Panem tu agak ohsem walaupun aku rasakan ianya hanyalah sebagai paparan untuk menggerakkan cerita. I really wish that ianya lebih dari sekadar masuk bangunan, bukak pintu dan kemudiannya suddenly end up kat District 13 semula tanpa kita tahu apa yang sedang berlaku tadi. 

Jennifer Lawrence mungkin membawa karakternya dengan ok. Tapi, dramanya buatkan aku rasa bosan kadangkala. Pada aku, semuanya cerita hanyalah dipersembahkan sebagai sekuel yang hanya tidak lebih sekadar sekuel. 

So far, ianya hanyalah filem setup yang ditonton sebab aku nak tonton sebagai continuation sahaja. Tak ada lebih dan kurang. Aku mengharapkan Mockingjay 2 memang berbaloi baloi dengan setup yang agak rancak dan makan masa yang lama ini. Untuk Part 1, ianya hanyalah filem yang penuh dengan drama dan aksinya boleh dikira. Sebuah drama yang boleh tahan, untuk melihat the real hunger games, ianya mendukacitakan. 

3/5

Saturday, November 22, 2014

Review: Earth To Echo

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Dave Green
Pelakon | Teo Halm, Brian Bradley , Reese Hartwig 

Menonton filem arahan Dave Green ni memang benar nampak seperti sebuah filem found footage yang dibikin untuk keselesaan golongan remaja dan kanak kanak. Earth to Echo hanya meletakkan found footage di tahap paling asas dan tidak mampu untuk menjadi filem found footage yang memuaskan bagi penggemar dewasa. Gaya filem ni lembut dan punya cerita yang tenang dan confirm, bagi yang harap found footagenya menjadi, ianya dikategorikan sebagai gagal. 

Earth to Echo cuba untuk mengadaptasi, atau mengembalikan memori ET arahan Spielberg. Filem ni bergerak dengan sangat simple dalam menceritakan pengembaraan tiga sahabat karib dalam misi untuk mencari alatan yang diperlukan Echo untuk kembali ke planet asal. 

Memang tak dinafikan, filem ni hanya ditujukan untuk penonton yang mahu menonton filem found footage dalam persembahan yang lebih lembut dan cantik. Filem ni tidak banyak memaparkan benda benda luar biasa yang selalu ditonton dalam filem bergenre sebegini. Ianya hanyalah sebuah adventure biasa yang gaya ceritanya sahaja berlainan. 

Pada aku, Earth to Echo sangat sangat comel dan unik. Aku tak pastilah sama ada budak budak akan suka atau tak dengan filem ni. Bukan apa, diorang agak janggal dengan format sebegini dan aku rasa in the end, hanya mak bapak je yang akan stay untuk tonton sampai habis. Apapun, Dave Green mencomelkan genre found footage yang banyak digunakan untuk genre seram, thriller dan ganas ni. 

Aku tak nafikan watak Echo sangat sangat cute. Walaupun kita tak dapat nak tengok Echo ni bercakap, Echo berjaya menjadi satu lagi karakter yang mungkin menjadi ikon untuk kanak kanak. Pandang sekali dua, Echo nampak mirip kepada idea Wall E. Walaupun keseluruhannya nampak mirip burung hantu yang dibuat dari besi, yup, Wall E dan Echo nampak lahir dari idea yang sama. 

Dave Green melalui screenplay tulisan Henry Gayden memberikan visual yang biasa kita tonton dalam filem genre ni. Tapi, kejutan pada aku bila menyaksikan scene lori trailer dileraikan satu persatu dan kemudiannya bercantum semula selepas nyaris langgar tiga orang budak, itu sangatlah ohsem! Pantas saja aku simpulkan, Dave Green sangatlah pandai untuk tackle penonton remaja. 

Teo Halm, Brian Bradley, dan Reese Hartwig memang berjaya memberikan sebuah persembahan tentang persahabatan, kasih sayang dan juga sisi budak budak yang sangat menjadi. Earth To Echo ada ‘didikan’ yang menjadikan filem ni bermesej. Memang sesuailah sangat untuk kanak kanak dan remaja. 

Kalau yang nak tonton filem found footage yang benar benar mengancam dan menarik dari segi visualnya, Earth To Echo bukanlah sebuah filem yang harus ditonton. Tapi, kalau korang rasa itu antara penyebab untuk tidak tonton filem ni, korang rasa korang kena consider benda ni pulak untuk tonton. Satu, Echo yang chooomel banget! Dua, cerita yang sangat ringan! Tiga, sebuah sisi baru filem kanak kanak yang harus dicuba! 

4/5

Thursday, November 20, 2014

Review: Queen

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Vikas Bahl
Pelakon | Kangana Ranaut, Lisa Haydon, Rajkumar Rao

Filem ni memang tersangat sangat ohsem. Ianya truly magical dan beautiful. Macam gadis yang sangat cantik di mata, jenaka di wajahnya, dan cinta di hati. Perfect untuk membawa kita kea lam khayalan, sambil menikmati hiburan yang disajikan. Masterpiece yang tersangat hebat. Oh, nampaknya aku terpuji lebih untuk filem ni. Bukan apa, ianya terlalu melekat di hati. Takpelah kot puji lebih lebih sikit, kan? 

Queen bukan sahaja menghiburkan. Penyampaiannya adalah perkara yang sangatlah menarik, clear dan fantastic. Bukan hanya paparkan seks semata mata, ianya filem tentang tradisi India vs tradisi luar. Kisah tentang buka mata, menerima dan menolak apa yang boleh dan tidak. Cerita tentang adaptasi dengan budaya yang ada, dan perbandingan mana lebih baik diantaranya. 

Vikas Bahl berjaya menjadikan Queen seperti sebuah realiti show yang sempurna. Perjalanan Rani, nampak seperti sebuah real life. Keselesaan Kangana Ranaut nampak menjadi dirinya yang sangat manja, pemalu dan lebih tradisional walaupun dia sebelum ni rajin benar berlakon watak seksi. Pelakon ni berjaya menyampaikan sesuatu yang segar, dan terbaik dari ladang! 

Queen berbicara tentang realiti masyarakat India. Cerita tentang perjalanan hidup gadis yang sentiasa ditentukan oleh keluarga dan tidak mampu untuk bersuara memilih jalan hidupnya yang tersendiri. Dalam kisah ni, Rani yang dikenali sebagai Queen oleh tunangnya, tetiba bertemu dengan jentolak besar yang menghalang hidupnya. Tetiba saja, naluri lelaki tunangnya yang ego menyebabkan perkahwinan yang bakal terlaksana terhenti tengah jalan. 

Disinilah lahirnya the new Rani. Kita akan dibawa ke Paris dan sekitarnya dan melihat bagaimana seorang gadis yang pemalu, naïf dan sangat sukar untuk menentukan kehidupannya yang kusut ni menjalani kehidupan yang baru. Dan, disinilah the fun begin! 

Aku sangat enjoy dengan lakonan Kangana. Dialog dan skripnya digarap dengan cantik. Malah, babak babaknya juga sangat segar dan ada kick! Kadangkala, boleh buat aku tersenyum sorang sorang. Ianya tentang travel, so siapa yang rajin dan pernah alami travel alone memang akan rasa filem ni dekat sangat dengan korang! 

Filem ni memang sebuah filem yang jauh dari tipikal filem Hindi. Memang tak ada lagu yang betul betul muat, dan semuanya hanyalah menjadi background filem. Bagi yang nak rasakan sesuatu cerita yang segar dan tidak mengecewakan, Queen adalah sebuah filem yang layak untuk ditonton. Sebuah makanan yang manis, dan cukup rasa. 

Queen sebenarnya mengajar kita yang hidup kita adalah pertarungan yang menyakitkan. Namun, dalam kesakitan itu, ada sesuatu yang tersembunyi dan lebih indah. Yup, kehidupan kita wujud atas apa yang kita telah tentukan. 

4.5/5

Tuesday, November 18, 2014

Novel: The Lovely Bones (Alice Sebold)


Mula mula baca, ianya macam sebuah horror story, seperti sebuah roh sedang bercerita dan berada di depan mata kita. Kita mula rasa seram tapi lama lama mula menerima Sussie Salmon, si gadis yang mati dirogol ini dalam tangan kita. Dan dia mula bercerita tentang kisahnya dari hidup sehinggalah dia berada di syurga dan melihat ke dunia keadaan bagaimana familinya dan seluruh kehidupan sekitarnya. 

Novel ni sangatlah super gila! It is a super power book yang memang sangatlah one in a million. Kau bayangkan dari keseraman, ianya berakhir dengan sebuah kisah cinta dan kekeluargaan yang sangatlah indah. Dan in the end, kita akan sedar yang kematian itu adalah sebahagian dari hidup dan yang hidup haruslah melepaskan sesiapa pun yang akan pergi. It is a beautiful story. 

Memang filemnya pun ohsem, bukunya pun ohsem. Percayalah yang novel ni bercerita tentang syurga yang memang sempit, tetapi aku rasakan plotnya tersangatlah besar. 

4.5/5

Sunday, November 16, 2014

Review: Lucy

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Luc Besson
Pelakon | Scarlett Johanson, Morgan Freeman, Analeigh Tipton

Idea yang manusia hanyalah menggunakan 10% otak dan apa akan jadi kalau kita guna otak kita 100% diangkat menjadi tema filem Luc Besson kali ni. I hope that idea ni akan dikarang dengan ohsem dan menerima unsur ‘realiti’ yang lebih menjadikan logika itu ada. Aku juga harapkan yang Lucy menjadi filem science fiction yang lebih dari sekadar si fi yang faktanya hanyalah pada karangan. 

Mana tidaknya, kegagalan Transcendence menyebabkan aku rasakan Lucy mungkin bakal menerima nasib yang sama. Kegagalan untuk menyerlahkan sebuah si fi yang besar dari hanya sekadar tulisan. Bukan senang untuk paparkan manusia yang di akhirnya menjadi ‘tuhan’. 

Well, aku rasakan Lucy hanyalah sebuah hiburan kosong. Tak ada apa apa logika dan juga sebuah benda yang betul betul tegar pada fact yang ingin diberikan. Luc Besson sebenarnya mengarut dengan apa yang ada pada kepala otaknya. Lucy hanyalah idea ‘pinjaman’ dari Transcendence dan menerima suntikan ala ala filem superhero. 

Luc Besson mencipta sebuah cerita yang bergaya tetapi hanyalah sebuah fiksional semata mata. Filem ni hanyalah sebuah karutan Luc Besson yang pada aku tidak ubah seperti filem santai yang hanya ditonton untuk suka suka. Garapan Luc Besson pada aku bermula dengan baik tatkala kita diberi masa untuk memahami teori yang diutarakan oleh Professor Norman. Namun, ianya mula menjadi mual apabila Luc Besson mula mengarut! 

Lucy menjadi ‘superhero rekaan’ Luc Besson yang tidaklah superhero mana. Lakonan Scarlett Johansson kadangkala mengingatkan aku kepada gaya Shah Rukh Khan dalam My Name Is Khan. Nampak sangat sangat fiksional. 

Walaupun ceritanya memang ke laut. Aku tak nafikan filem ni menghiburkan bagi penonton yang bisa terima idea yang sangat sangat luar biasa ni. Luc Besson mengembalikan moment kejar mengejar polis yang mengigatkan kepada Taxi, juga menjadikan Transcendence lebih baik dari lakonan Johnny Depp. Mencampurkan mafia Korea dan sains fiksyen juga macam pelik tepi ohsem! 

Lucy sangat pantas dan juga sebuah roller coaster yang boleh aku katakan lain dari yang lain. Ceritanya sukar dijangka dan boleh dikategorikan sebagai rare. Lucy milik Scarlett Johansson. Korang akan lihat satu perjalanan kisah Lucy yang memang sangat sangatlah weird. 

Kalau tanya aku secara peribadi, aku rasakan Lucy mungkin hiburan kosong popcorn yang menarik. Apa tidaknya, kau akan tonton sebuah dokumentari Discovery Channel yang di dalamnya ada Scarlett Johansson. Fakta, fiksyen dan juga idea gila Luc Besson menjadikan filem ni ‘rojak’ si fi campur aksi yang pelik tetapi menghiburkan! 

3.5/5

Friday, November 14, 2014

Review: Jin

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Pierre Andre
Pelakon | Zul Ariffin, Mon Ryanti, Naufal Imam Muda

Bukan nak cakaplah, pengarah Pierre Andre ni sebenarnya antara talent pengarah yang cukup ohsem di Malaysia. Korang boleh lihat gaya filem seramnya yang ada ciri ciri tersendiri. Dari Al Hijab, ke Highland Tower sehinggalah yang terbaru ni, Jin, pengarah ni memang tak dinafikan cuba banyak genre. Tapi, pada aku, pengarah ini tetap rasa seperti sangat sesuai berada dalam kawasan mengarah genre seram. 

Jin kali ini sebuah percubaan seram Pierre yang cuba bermalas malasan dalam berkarya. Kali ini, aku tengok, ceritanya hanyalah sebuah cerita biasa yang memang boleh diagak dan juga kalau salah ‘masak’ ianya akan berada sebaris dengan filem filem seram yang sudah banyak kat pasaran. Yalah, benda benda biasa macam ustaz, kena rasuk, kejut kejut, semuanya elemen biasa yang ada dalam ni. 

Pierre memberi nafas baru, mengolah Jin menjadi sebuah filem yang ada ciri ciri dalam filem Cerita Kita dan Mukasurat Cinta. Kerja kamera yang sangat ohsem dan sangatlah lain macam untuk sebuah karya seram menjadikan Jin ada factor x yang sempurna. Syot syotnya sangat mengagumkan, dan aku terkadangkala rasa macam teruja dengan syot syotnya. Cantik! 

Kalau filem seram selalunya dark dan penuh dengan kejutan hantu yang sangat eerie, filem ni tak macam tu. Pengarah ini cuba untuk mewujudkan suasana yang nampak macam real dan tidaklah nampak lakonan sangat. Zul Ariffin dan Mon Ryanti nampak santai je dalam lakonan mereka. Dan itu mood yang jarang ada dalam filem seram. 

The Conjuring melintas di kepala. Malah, satu dua filem Hollywood juga bakal tertacap kat hujung rambut saat menonton elemen seram filem ni. Babak main main pintu yang sangatlah banyak dalam filem ni (FYI, jin dalam filem ni hobinya suka main pintu dan buat bunyi sssssss) dibina dengan elemen yang sangat cantik. Seramnya menjadi walaupun kadangkala ianya nampak berulang ulang. 

Aku tak nafikan yang filem ni, walaupun nampak lain dari pengarahan, visual dan penceritaan, filem ni sebenarnya hanyalah filem biasa dari ceritanya. Ianya sebuah filem yang boleh dijangka dan hanyalah diwujudkan untuk penggemar filem filem seram cliché. Aku puji bila Pierre masukkan rawatan islam yang dekat dengan realiti untuk ending filem ni. At least, cliché bomoh tu dijauhkan! 

Malah, sepanjang menonton filem ni, filem ni entah macam mana rasa agak kosong. Agak lama untuk seram dan kejutan yang besar untuk muncul. Permulaan yang nampak agak kaku dan kurang umph untuk sebuah filem seram menjadikan Jin sekali lagi nampak biasa sahaja pada penceritaannya. 

Sudut positif, filem ni ada visual yang sangat mengagumkan. Bagaimana Pierre menyembunyikan jin dalam cerita yang sudah boleh dijangka ini boleh lah dipuji. Namun begitu, tambah tolak campur bahagi, Jin hanyalah sebuah filem yang sangat biasa yang dihiasi bahan tambah istimewa. Kalau nak tonton plotnya, aku rasakan ‘predictable’ ialah perkataan yang sesuai. Kalau nak tengok visualnya, ‘awesome’ ialah perkataan yang sesuai. 

3/5

Wednesday, November 12, 2014

Novel: The Hobbit (J.R.R Tolkien)

JRR Tolkien memang superb. Dengan sekali baca, sehelai dua saja pun, telah buat aku untuk tunduk dengan persembahannya. Membaca The Hobbit ni macam menjadi pembaca yang sedang melihat seorang tua yang pandai bercerita sedang bercerita kepada kita. Gaya bah

asanya yang lembut dan santai membuatkan The Hobbit nampak seperti buku yang bercakap.

Journey Bilbo yang diterjemah menjadi filem ada kekreatifannya yang tersendiri. Tidak hairanlah ianya menjadi sebuah filem yang sangat dikenali. Menjejaki perjalanan dwarves dan hobbit dalam satu perjalanan yang sangat mistikal ini seperti membaca sebuah cerita yang hidup. Melalui lakaran visual ditambah pulak dengan peta yang disertakan, korang akan masuk ke middle-earth tampa sedar. 

Memang sebuah novel penunduk untuk siapa yang belum mengenali Tolkien dan kisah middle earth. Ianya meracun diri, dan khayalnya aku di alam middle earth seperti dunia tanpa masa. 

4.5/5

Monday, November 10, 2014

Review: Holiday; A Soldier Is Never Off Duty

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | A.R Murugados
Pelakon | Akshay Kumar, Sonakshi Sinha, Govinda

Thupakki arahan A.R Murugadoss pada tahun 2009 pernah cetus kontroversi. Biasalah, kalau bab bab terrorist ni, memang ada pihak yang mudah terjentik. Tapi, terjentik ke tidak filem lakonan Vijay tu sangatlah ohsem dan menjadi dalam segala macam. Segala scene yang ‘clever’ dan ‘nampak cekap’ menjadikan Thupakki antara filem Tamil yang sukses pada tahun itu. Mungkin kesuksesan itulah yang bawa pengarahnya untuk ‘remake’ filem ni ke Bollywood. 

Aku tak tahu kenapa, aku sebenarnya kurang gemar kepada lakonan Akshay Kumar. Lakonannya terlalu banyak dalam filem Bollywood sehinggakan menonton wajahnya saja boleh buat aku rasa loya dan perlu makan panadol. Tapi, AR Murugadoss pulak seoalah olah nak mem’panadol’kan aku dengan meletakkan pelakon ni sebagai pelakon utama Thupakki versi Bollywood, HollidayL A Soldier is Never Off Duty! Skema giler kan tajuk dia! 

Tidak seperti Thupakki yang lebih kepada keganasan yang nampak lebih kejam dan mencetuskan kontroversi, Murugadoss nampak seperti mahu menyucikan sisi sisi dosa Thupakki dengan memberatkan isu patriotism dan menghilangkan identity pengganas. Maka, filem ni tidak menjadi satu isu besar sebab pengganasnya hanyalah pengganas versi filem. 

Murugadoss juga nampak menggunakan sepenuhnya teknologi yang ada di Bollywood untuk filem ni. Dari satu sudut, Holiday nampak lebih kemas dan juga mempunyai visual yang lebih baik dari filem asal. Malah, ada aksi aksi yang dikoreograf dengan baik yang menjadikannya lebih baik dari aksi filem asal. Namun, aku rasakan bila Akshay Kumar sebagai main hero, Holiday nampak ‘lembut’! 

Bollywood perlukan pelakon yang nampak lebih ganas dan macho dari Akshay Kumar untuk gantikan watak yang Vijay pegang tu. Malah, Sonakshi Sinha dan Akshay Kumar nampak macam tak kena. Macam sangat sangatlah tak padan. 

Dari sisi adaptasi cerita, Murugadoss mungkin bijak menambah baik beberapa scene Thupakki yang ikonik dan menjadi simbol kekuatan filem asal. Permainan ‘buli membuli’ antara Virat Bakshi dengan pengganas memang sebuah plot yang menjadikan super hit. Penonton tidak datang tonton filem ni untuk plot cintanya, tetapi menonton untuk scene ‘ajaib’ yang dibuat semula! 

Namun begitu, secara peribadi, scene Vijay betulkan tangannya yang terkehel yang aku rasa antara scene yang diingati dalam Thupakki sangatlah kurang menjadi bila Akshay Kumar pulak buat benda yang sama. Oh, sangat lawak! 

Filem ni punya plot yang memag masala. Kisah cinta Saiba dan Virat yang di tengahnya muncul pulak watak lakonan Govinda mungkin sebagai ‘kawasan rawat dan rehat’. Kelajuan permainan pengganas dan Virat tidak dapat dinafikan sebagai sebuah kekuatan Holiday. Walaupun Akshay Kumar nampak ‘melembutkan’ Thupakki, filem ni masih lagi melekatkan sentuhan Murugadoss yang sangat bertaring dan memuaskan. 

4/5

Saturday, November 8, 2014

Review: Jinn

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Ajmal Zaheer Ahmad
Pelakon | Dominic Rains, Ray Park, William Atherson

Mungkin ramai yang agak pelik dan janggal bila kita nampak title Jinn (sengaja dengan dua N) menjadi tajuk untuk filem Amerika. Tapi, jika korang telusuri betul betul, korang sebenarnya tak perlu terkejut sebab pengarahnya, Ajmal Zaheer Ahmad ialah seorang muslim. So, ianya agak logik kenapa tajuk filem ni ialah Jinn dan bukannya Satanic or apa apa jelah yang lain lain. Yup, ini kisah pasal jin dalam culture kita. 

Jika korang ialah muslim, korang sebenarnya akan perasan yang penceritaan awal kisah ni, setupnya sebenarnya diambil dari idea kisah jin dalam islam. Mungkin ada sikit lari sana sini, tetapi korang akan sedar yang basic ideanya ialah dari kisah jin yang dikenali di pelusuk dunia yang didiami muslim. Maka, Ajmal Zaheer Ahmad cuba menceritakan sesuatu yang luar bidang Christianity, dengan memaksa kita semua untuk buka hati menerima fiksi ni. 

Walaupun filem ni ada basic idea yang dipetik dari agama Islam, filem ni secara keseluruhannya ialah work of fiction. Ajmal ialah seperti sebuah penyatu agama. Digambarkan dalam filem ni yang tiga agama, Islam, Kristian dan Yahudi menjadi satu untuk menjana kekuatan untuk menghalang jin dari menakluk manusia yang hanya dibuat dari tanah. 

Ajmal aku rasakan bijak untuk menyuntik unsur unsur agama Islam tanpa berleter panjang dan menghuraikan lebih lebih pasal agama ni. Walaupun plotnya berkisarkan tentang Kristian, gereja dan juga perkara karut marut yang agak sukar dipercaya, Ajmal memasukkan verse Islamik, cerita tentang zam zam dan beberapa benda yang boleh buat orang luar mahu tahu tentang hal hal ni. 

Namun begitu, disebalik keinginan Ajmal untuk menggalakkan penyatuan agama, filem ni sebenarnya dibikin dengan gred biasa. Filem ni hanyalah sesuai untuk hiburan di rumah (home entertainment) dan bukannya wayang. Babaknya biasa biasa dan pelakonnya pula hanyalah pelakon gred B yang kita jarang saksikan beraksi di layar. 

Malah, aku rasakan lakonan mereka sangatlah biasa. Dominic Rains yang hanya berlakon watak kecil dalam filem besar gagal menyerlah. Ray Park, yang sebelum ni berlakon sebagai Snake Eyes dalam GI Joe pulak mungkin ada keunikannya tersendiri. Tapi, aku masih rasakan dia harus lebih dari sekadar menjadi guardian! 

Plotnya digarap dengan agak kurang cemerlang. Sebagai filem gred-B, aku mungkin boleh accept itu. CGInya pula hanyalah ringan dan biasa biasa. Namun, aku akui agak puas hati dengan babak Gabriel lawan pesakit mental yang dirasuk jin tu. Itu mungkin antara babak yang superohsem dalam filem ni
yang menjadi.

Filem ni mungkin tidak layak untuk ditayang di skrin besar. Kekuatannya mampu untuk berada di tv sahaja. Namun, apa yang Ajmal buat ialah sesuatu yang aku banggakan. Bukan senang nak tonton filem yang tiada paparan benci pada mana mana agama. Jinn berjaya pada hal itu. Namun, untuk sebuah hiburan yang menghiburkan, Jinn masih tidak mampu merasuk ke hati kebanyakan penonton! 

3/5

Friday, November 7, 2014

Novel: Julie & Julia (Julie Powell)


Memoir Julie Powell ni sangat ohsem kalau korang suka duduk dapur. Kisahnya sangatlah hebat, seperti membaca Eat, Pray, Love. Julie Powell menulis diari hidupnya dengan cara yang sangat menarik. Sekali sekala dia selitkan resipi yang memang orang barat je tau kot. Tapi, memang best sebab kau akan tau banyak bab bab kulinari di samping ikut cerita yang dipaparkan. 

Julie & Julia bercerita tentang projek memasak. Dalam projek ni, watak utama kita mengalami pelbagai perkara yang menarik, dan juga menemui kehidupan baru yang indah. Kisahnya tak ada konflik yang banyak. Just macam tengok diari. Itu je! Sekian… 

 3/5

Monday, November 3, 2014

Review: Anak Jantan

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Faizul A Rashid
Pelakon | Farid Kamil, Nora Danish, Farid Kamil, Qi Razali

Pertamakali masa aku tau filem ni, aku tertarik dengan promo yang dicanang. Katanya, ini ialah filem aksi terhebat tahun 2014. Maka, ayat tu buat aku rasa mual. Tak percaya, ada ke filem yang boleh dilabelkan sebagai hebat walaupun masih belum ditayang? Bingung lagi membingungkan, siapa punya claimlah yang katakan macam tu. Sekurang kurangnya, souce claim tu harus ada. Baru ada keyakinan doh! 

Ternyata, apa yang dicanang hanyalah mimpi disiang hari. Pandangan aku ternyata betul. Selesai menonton, aku rasakan filem ni berjaya menipu penonton. Dipancing dengan hiasan aksi yang dikatakan terbaik, filem ni end up jadi filem Anak Jantan yang hanya melekatkan separuh kejantanannya. Dalam erti kata lain, filem ni gagal untuk jadi filem aksi yang hebat. Hanya sekadar menjadi filem yang boleh dilabel ‘kebudak budakan’. 

Bertatih lama lama berjalan. Keinginan nak masukkan elemen special force, tambah pencelup kisah pengganas dan juga dendam masa lampau menjadikan filem ni janggal. Aku tak katakan filem ni punya premis yang teruk, tetapi aku nak cakap tentang bagaimana filem ni dibina. Segala sifat hebatnya hilang dengan plotnya yang dibina dengan tipikaliti, dialog yang sangat boring, dan lakonan pula macam robot yang gagal berfungsi dengan baik! 

Jujurnya, Nora Danish gagal untuk menjadi orang utara. Aku tak tau pasai pa tah dia ni gagal sangat untuk lakonan kali ni. Wataknya macam ada sesuatu yang hilang. Mungkin ada pelakon lain yang lebih baik untuk gantikannya. Farid Kamil mungkin sekadar biasa biasa. Bront mungkin boleh tahan walaupun dia tak diberi peluang untuk jadi lebih ganas. 

Untuk aksi pula, aku mungkin kalau tutup mata sebelah macam mata lanun, aku masih belum puaslah. Aku puji dengan usaha untuk koreografi, tapi aku masih tak mampu tolak yang Lari lakonan Aaron Aziz arahan Ahmad Idham lebih menyerlah dalam hal ni. Ohsem dan ganas. Yang Anak Jantan ni pula paparannya nampak tak original dan tidak ada kick! Nak buat moment aksi yang ohsem, tapi hanyalah pinjam aksi dari Ong Bak dan filem thai! Something fresh takde ke? 

Editing pula tahap biasa dan drama. VFX pula sederhana jugak. Babak letupan sangatlah low class. Tapi takpelah kan. Cuma aku sangat tak puas hati dengan blur /kabur yang dibuat pada suratkhabar thai, topi polis thai, dan plate motor thai. Aku tak paham, kalau kau nak buat pasal terrorist, yang blur blur ni banyak sangat buat apa? Sangat mengganggu. 

Senang cakap, filem ni hanyalah filem line clear! Korang akan faham kalau korang selalu atau pernah ambil masa untuk tonton filem Line Clear. Memang licin, dan sangatlah menghampiri filem sampah MIG. Kering kontang, kurang rempah, emosi yang lemah dan plot gagal dilakar dengan sempurna, tambah dengan loghat yang sangat geli di telinga. 

Secara peribadi mahu katakan yang Anak Jantan rebah dan tak mampu diakui hebat. Kalau producer yang syok sendiri cakap filem ni hebat, seharusnya producer saja bayar tiket dan bagi untung syok sendiri. 

2/5

Sunday, October 26, 2014

Novel: Last Man in Tower (Aravind Adiga)


Last Man in Tower ialah sebuah novel tulisan Aravind Adiga, yang sebelum ni dikenali melalui novel The White Tiger. Tidak pernah baca novelnya sebelum ni. Cuma, apa yang membuatkan aku membaca karya sastera India ini ialah disebabkan aku teruja dengan naskah Slumdog Millionaire. Nah, aku rasakan buku ini dan sastera India dalam bahasa Inggeris sangat mengujakan. 

 Novel ni mengupas tentang sosial. Tentang hidup kejiranan. Tentang sifat manusia yang tamak dan sanggup lakukan apa saja. Ini kisah tentang sebuah flat dan kehidupannya yang aman dan kisah ketamakan Shah yang ingin merobohkan flat untuk membina bangunan baru dengan runtuhkan flat tersebut. Dalam keseronokan penghuni flat menerima pampasan, Masterji seorang saja yang pertahankan supaya flat ni tak diruntuhkan. Ini kisah tentang dia, dan sekitarnya. 

Naskah ini tidak bercerita tentang tamaknya Shah, tetapi memberikan debaran sama ada Masterji berupaya menahan flat itu dari dirobohkan atau tidak disebalik tekanan luaran seperti jiran jiran yang nakkan duit. Aravind berjaya memberikan sebuah kisah simple tetapi dengan setiap watak yang pada aku agak banyak, ianya memberikan gambaran sosial yang agak sinis. 

Novel ni meyakinkan. Bagaimana Aravind menulis tentang Masterji dan kisahnya sangat menjadikan novel ni mengujakan. 

4/5

Thursday, October 23, 2014

Review: Dendam Orang Mati

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Jason Chong
Pelakon | Lisa Surihani, Fizz Fairuz, Miera Liyana

Dendam Orang mati ni ialah satu lagi buah tangan Jason Chong yang sebelum ni mengarahkan filem creature feature yang agak ‘kanak kanak riang yang baru bertatih’ bertajuk Ular. Pengarah ni gemar dengan benda benda seram yang agak lain. Tidak menggunakan elemen bomohan, dan kes rasukan cliché, Jason Chong mungkin harapan baru untuk genre seram. 

Tampil dengan filem Dendam Orang Mati yang aku sifatkan sebagai filem seram Asia untuk Asia, Dendam Orang Mati ‘wipe out’ semua typical story seram / thriller filem Melayu. Tradisi seram gaya bomoh, dan semua benda yang biasa dilihat dihilangkan. Dendam Orang Mati ialah satu filem baru dengan keseraman cara baru, dan semuanya barulah! 

Ok, secara lahiriah, aku nampak Dendam Orang Mati meminjam elemen filem filem Chinese dan Asia. Kita akan seolah olah seperti saksikan sebuah filem psycho thriller seram yang digarap dengan misteri dan juga persoalan yang mencengkam. Melihat keseluruhan filem, filem ni tak ubah seperti sebuah filem seram yang penuh artistic dan kualiti visual yang memuaskan. 

Bagaimana pulak dengan plotnya? Aku sifatkan filem ni punya idea yang sangat mengagumkan. Kira kira, boleh jual sebab twistnya menjadi. Namun, kontranya pulak, aku rasakan yang garapan filem ni masih kelihatan seperti sebuah roda yang berpusing pusing. Korang akan perasan yang separuh masa pertama filem, demi untuk sembunyikan rahsia besar filem ni, pengulangan banyak dibuat dalam membina seramnya. 

Watak Lisa Surihani diulang ulang dalam bermain dengan kejutan yang dibina. Adegan masuk lif, keluar lif. Masuk rumah, keluar rumah. Lari di koridor berkali kali. Keluar rumah lagi, masuk lif lagi, dan lagi dan lagi menggambarkan yang seram filem ni nampak terperangkap di dalam suasana flat 3A itu saja. Seharusnya, ianya lebih dari sekadar itu! 

Malah, aku rasakan juga yang misteri filem ni, walaupun garapannya baik pada keseluruhannya, masih gagal untuk membuatkan aku rasa filem ni ditulis dengan sempurna. Beberapa plot hole besar wujud menimbulkan persoalan yang sukar nak dijawab. Elemen ‘time travel’ yang macam tak masuk akal dengan plot cerita antara benda yang agak membingungkan. Malah, dinding hitam yang makin membesar tu, macam tak ada penjelasan sempurna. 

Dan paling besar sekali, aku sendiri tak paham apa kaitan Dendam Orang Mati (tajuk filem ni) dengan whole plot. Korang akan tertanya tanya, mana orang mati yang berdendam tu? Dan why plot ni tersasar jauh dari tajuknya? Membingungkan! 

Aku puji art department filem ni yang kerjanya ohsem. Namun, aku rasakan amatlah kelakar bila korang bina bilik air yang lantainya sama level dengan bilik di luar. Aku tak fikir bilik lantai flat murah pun ada lantai bilik air yang sama tinggi dengan lantai bilik air luar. Oleh itu, aku sifatkan rekaan bilik air rumah Lisa Surihani tu sangatlah kelakar dan membuatkan aku rasa nak ketawa besar! Kah3! 

Filem ni banyak pinjam pinjam. Satu, kau akan nampak jelmaan ‘anak anak’ hantu filem Karak yang kakinya panjang. Dua, kau akan nampak jelmaan ‘aura’ Anabelle pada watak patung yang Lena suka. Dan yang ketiga, kau akan nampak yang filem ni ialah setitis jalan cerita filem Dark Water. Campur campur semua elemen tu, maka Dendam Orang Mati Wujud. 

Lisa nampak kurang selesa dengan lakonannya. Dia gagal untuk menyerlahkan sisi paling tinggi tekanan jiwa yang dirasa. Walaupun aku rasa dia dah push paling baik, aku pasti korang masih melihat Lisa Surihani yang biasa korang nampak. Aku harap pelakon lain yang lebih baik dari Lisa Surihani berada di dalam watak Lena. Lisa Surihani nampak terlalu lembut, terlalu ayu, dan masih seperti dia. Sorry! 

Dendam Orang Mati punya plot twist yang cantik. Jangkaan korang akan silap, itu pasti! Namun, dengan pengulangan elemen seram yang kadangkala menguap jugak sekali sekala, aku sifatkan the whole plot sebagai olahan yang biasa. Sebuah filem seram yang cuba untuk keluar dari kepompong ‘Malaysia untuk Malaysia’ yang berjaya berikan elemen kejutan yang superb! Apalagi, ianya sangat artistic dengan CGI yang boleh tahan hebat! Hantu berapi tu ohsem! Babak Lisa Surihani potong jari tu pun superb!

3.5/5