Akan Datang!

Saturday, May 20, 2017

Lagu Dangdut Berlirik "Maksiat" Dari Seberang Yang "Sedap" Didengar

Dangdut di Malaysia sudah lama hilang. Tetapi, di Indonesia, ianya masih ada sehingga hari ini. Malah, liriknya juga nampak lebih berani dan kadangkala kelihatan lebih dari kebiasaan. Ada yang bercerita tentang keperawanan, tentang dara yang hilang dan juga mencintai seseorang tanpa hubungan yang sah sehinggakan mengandung anak luar nikah.




Jom kita tonton lima lagu dangdut yang mengandungi lirik 'maksiat' yang sedap didengar. Ada yang mungkin biasa didengar, dan ada yang mungkin akan jadi kali pertama anda mendengarnya. 

1. Perawan atau Janda - Cita Citata
Lagu yang seringkali dinyanyikan di kalangan masyarakat Malaysia ini bercerita tentang pilihan. Apa beza antara gadis dara dan juga janda.

" Kalau abang pilih perawan masih muda masih segelan, belum disentuh orang, belum berpengalaman.  Kalau abang pilih janda, sudah pasti lebih dewasa, sudah bermain cinta Banyak pengalamannya".

Jadi, kau pilih yang mana?

2. Cinta Satu Malam - Melinda
Lagu ini pula memang terang-terangan mengisahkan bagaimana seorang gadis mencintai seorang lelaki hanya untuk satu malam. Kau ingat, diorang duduk bersembang ke kalau dah cinta satu malam? 

" Sentuhanmu membuatku terlena, aku telah terbuai mesra, yang ku rasa hangat indahnya cinta, hasratku kian membara"

Siap bersentuh bagai. Kau faham-faham sendiri daaa...

3. Hamil Duluan - Tuti Wibowo

Ini lagi 'maksiat'. Apa pula yang kau boleh bercerita pasal kau ada anak luar nikah. Siap cerita lagi bagaimana awal-awal tu bercium, lepas tu berpeluk, dan lepas tu kau salahkan setan. Setanlah kau!


"Awalnya aku cium-ciuman, akhirnya aku peluk-pelukan, tak sadar aku dirayu setan, .Ku hamil duluan sudah tiga bulan. gara-gara pacaran tidurnya berduaan"

Nanti, kalau kena tangkap basah, sila salahkan setanya adik-adik!

4. Hamil Sama Setan - Ade Perlan feat Litha Zyma

Ini lagi bengong. Dia boleh pula cerita pasal happynya diorang hamil anak luar nikah. Lepastu siap buat lawak yang itu anak setan. Aduhai dunia.

"Abang aku sudah hamil, sayang. Abang, ku sudah terlambat datang bulan. Sayang kau hamil sama siapa? Sayang itu anak siapa?"

5. Gadis Bukan Perawan - Lynda Moymoy

Siapa yang nak buat pengakuan bahawa daranya sudah hilang boleh pakai lagu ni. Pengsan!

"Aku hanyalah wanita biasa, berbuat salah khilaf dan dosa, karena cinta hatiku terlena, aku ternoda terbuai mesra,  aku gadis tapi bukan perawan, keperawananku sudah hilang gara-gara pacaran sering mesra-mesraan, tapi untung gak hamil duluan"

Kasihan, dia hilang dara pun nak kecoh satu dunia. 

6. Aku Mah Apa Atuh - Cita Citata
Lagu ini bercerita bagaimana seorang gadis yang hanya mahu menjadi kekasih gelap kepada seorang lelaki. 

aku mah apa atuh, cuma selingkuhan kamu 
aku mah apa atuh, cuma pacar gelapmu 
aku mah apa atuh, cuma selingkuhan kamu 
aku mah apa atuh, 
cuma cadanganmu 

Daripada jadi pacar gelap, baik jadi isteri kedua. Tak gitu?

No comments: