Akan Datang!

Saturday, March 25, 2017

Review: Kong - Skull Island

Tahun Terbit | 2017
Pengarah | Jordan Voght-Roberts
Pelakon | Samuel L Jackson, John Goodman, Tom Hiddleston, Brie Larson

Kong ialah sebuah watak beruk monster yang dikenali dari generasi ke generasi. Dari filem pertamanya pada tahun 1933, filem ini menunjukkan bagaimana seorang wanita berjaya menundukkan ego seorang ‘raja’ hutan yang terhebat dan terkuat. Filem ini pernah dibikin semula dengan teknologi terkini oleh pengarah Lord of the Ring, Peter Jackson dan menjadi filem yang menerima ulasan positif.

Pada tahun 2014, Godzilla muncul sebagai salah satu perancangan untuk membina satu dunia yang dikenali sebagai Monsterverse. Ianya mirip formula filem superhero Marvel dimana Godzilla akan digabungkan dengan Kong dalam beberapa filem dan mereka akan berkongsi dunia dan juga masa. Maka, pada 2017, daripada pengarah Jordan Voght-Roberts, Kong dihasilkan sebagai sebahagian daripada universe itu.

Pada aku, apabila perancangan untuk gabungkan dunia Godzilla dan Kong itu berlaku, dan filem ini ialah hasilnya, ianya sekaligus melenyapkan kesemua kisah unik Kong yang asal. Apa yang ada pada filem ini ialah sebagaian daripada spark untuk menyalakan sebuah kisah Kong dalam cerita yang baru dan tidak seunik dahulu.

Kong: Skull Island ialah sebuah filem yang kosong dan hanya dipenuhi dengan aksi dan aksi hanya untuk mewujudkan Monsterverse yang diidamkan. Tiada perkara menarik yang boleh diulas selain penonton yang mungkin melihat Apocalypse Now di dalam beberapa adegan filem ini. Pada aku, ianya tidak lebih dari sebuah aksi pertarungan kaiju yang boleh dikatakan sesedap bertih jagung.

Dibandingkan dengan remake Peter Jackson, kong: Skull Island tiada kisah cinta Kong dan gadis yang meruntuhkan ego lalu membawa kepada kematiannya. Ianya kisah yang lebih kepada kisah survival watak-watak manusia yang terkandas dek kerana diserang Kong pada awal filem. Kalau kau nak tonton Kong beraksi, kau perlu berdukacita kerana Kong hanya muncul beberapa kali, dan selebihnya hanyalah survival watak manusia.

Tabik spring juga pada visual pertarungan yang memang buat aku kata wow! Visualnya memang hebat dan kemas. Ianya seperti menonton sebuah filem Michael Bay, yang selalu ada adegan helicopter terbang ke arah matahari, kali ini dengan Kong menunggu untuk membaham. Ianya sebuah adegan yang memang ikonik dan menarik untuk ditonton.

Tidak dinafikan, aksi pertarungan Kong memang menarik untuk ditonton. Mengagumkan. Malah, setiap pergerakan kamera, mahupun cerita bergerak dengan cepat dan tidak sekalipun menyebabkan aku terlelap. Keterujaan itu ada. Namun, sedikit kekecewaan muncul apabila pengembangan watak hanya tinggal kenangan. Kelihatan dalam filem ini hanyalah watak yang banyak berjalan kaki, dan kemudian mati apabila tiba masanya. Itu saja!

Plotnya mengingatkan aku kepada Jurassic Park 3 dimana kisahnya berkisar tentang sepasang suami isteri yang nak bawa professor tu untuk ke pulau sebab ada muslihat terselindung, dan kemudiannya end up dengan tour tak dijangka di pulau itu!

Samuel L Jakson memang menarik! Namun, aku masih rasakan dia hanyalah sebuah watak yang dendamnya dilebihkan untuk menjalankan cerita ini. Dendam untuk menyebabkan dia berjalan kaki, lalu berakhir dengan tragedi. Dendam yang tak harus ada. Dendam yang boleh diselesaikan dengan mudah, tapi menjadi sukar. Sia-sia, namun ianya masih gula-gula yang best!

Apapun, Tom Hiddleston yang popular dengan watak Loki dala The Avengers juga tidak meriah mana lakonannya. Aku gagal nampak bagaimana watak ini berkembang menjadi bunga yang baik untuk hiaskan Kong ini. Malah, Brie Larson juga yang kelihatan menjadi watak ‘bunga bunga cinta’ untuk Kong juga gagal untuk menghidupkan wataknya dengan baik.

Bagi sebuah filem aksi, Kong memang cukup rasa. Kau harus duduk, dan tonton filem ni macam naik kereta api di tanah rata. Kau jangan jangka ianya macam roller coaster, yang dipenuhi dengan jerit, kejut, dan hysteria! Tiada ok! Ianya hanya aksi demi aksi yang tidak ada kejutan mahupun cerita yang berkembang. Tiada twist cantik. Hanya plot yang sudah boleh dijangka yang mana sangat seronok untuk ditonton.

4/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...